Min hund BUS
min hund Bus är en riktig mattjuv för lite drykt en vecka sedan åt han 3 kg torr foder han lyckas få tag i. Han kan öppna dörrar och mate säcken stod i gaderoben i vanliga fall brukar jag låsa. Men just den dagen hade vi glömt det. det blev en fet dyr vetrinär besök med övernattning. Tack och lov mår han bra nu.
Men jag tar gärna i mot tips hur man skall få honom att sluta sno mat. Minsta lilla man har framme norpar han och det går på en sekund. Har försökt att bana honom och plocka ur maten ur hans mun.
De flesta säger att det inte finns mycket att göra att Labradorer är såna bara. Min andra Labrador är inte alls på de sättet skulle aldrig ta nått framför ögonen på en som Bus gör. Man kan sätta Bus vid matskålen och han inväntar komando på varesegod men det är det där små skälandet hela tiden som är jobbigt. Han snor så fort han kommer åt från barnen mm

jag har en katt som är likadan. Han äter allt han kommer över. En gång snodde han en hel burk med ölkorvar… han kräktes efter varje korv men skulle ändå ta en ny…
Tror att vissa djur är lite underliga bara…

Sånt är jobbigt. Skäller han när han sitter och inväntar kommandot varsågod vid matskålen? Då får du inte ge kommandot förren han tystnar, någonsin. Annars lär han sig aldrig. Han ska sitta och vara tyst för att få sin mat, annars blir det inget.
Prova att öva varsågod med godis. Ger ni honom mat/godis från handen ngn gång då han inte fått jobba för det? Det kan räcka med sitt eller ligg, bara han måste göra ngt för att få maten/godiset.
Ett tydligt Nej när han försöker ta något från er och var konsekventa, att stjäla är brist på respekt och i naturen skulle han få sig ett nyp om han stal från en annan hund. Lär honom "gå och lägg dig". När min hund tigger, ber jag henne att gå och lägga sig och då lägger hon sig ett par meter ifrån mig.
När min hund nosar på min mat jag har i handen brukar jag morra, då brukar hon bli undergiven och backa undan.