Frågor om Parning
Jag har en renrasig puffhane och min faster har en renrasig pufftik som blir två år nästa höst. Och vi tänkte att löpningen hon får efter hon fyllt två så vill vi ta valpar på tiken med min hane. Så därför vill jag tareda på så mycket som möjligt om vad som krävs innan parnigen.
Min hane är bara 5 månader nu men är inte reggad i Skk för att hans pappa var det avelsförbud på för att hon som har honom inte testikel testade honom när han var 6 månader, men det blev en tjuvparning.
Och mina funderingar är ju då, varför måste man testikeltesta hanen och måste man göra det vid precis 6 månaders ålder eller kan man göra det senare? Vad innebär ingreppet och någon som vet på ett ungefär vad det kostar?
Och sedan måste man ju göra en hälsoundersökning och rönkning på både hanen och tiken innan parningen, någon som vet vad det går på?
Sedan är ju frågan, tiken har stamtavla men inte min hane då eftersom att han inte är reggad i Skk. Får man ens ta valpar på min hane fast allt kanske kommer att visa ua på hälsokontrollerna och rönkningen?
Och om man får det, kan man regga valparna och få stamtavla till dom, eller krävs det att både mamman och pappan måste ha papper?
Jätte tacksam om någon vill upplysa mig om det jag inte vet och om det ens är lagligt att para min hund, jag vill ju veta allt sånt innan, annars så blir det nog en kastrering för honoms del.
Jag tror inte man får avelsförbud för en missad undersökning.. det låter konstgt men jag kan ju ha fel:) Vad jag tror så ska hunden ha något fel som den kan föra vidare för att få avelsförbud.
Däremot kan ni inte registrera valpar efter din hund då bägge föräldradjuren måste vara registrerade och ua…
någon annan kan säkert det där och kanhjälpa dig;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Du kan inte sälja hunvalparna enligt SSk regler utan de kommer att gå som blandraser eller icke registrerade renrasiga valpar. Man måste följa de krav som de kräver enligt just den hundras man har och finns det avelsförbund på hanen till din valp så bör du nog kolla upp detta först.
Idagens samhälle finns det så många hundar och valpar som säljs med och utan papper så tänk efter först om det är värt att betäcka
Om hanens pappa har avelsförbud borde ju du inte para med din hane, för förmodligen har han också något genetiskt fel eller liknande. Varför hade han avelsförbud? En hund får väl inte förbud för att man inte undersökt honom?

Stamtavla kan du bara få om båda föräldrarna har stamtavla.
Avelsförbud för att man missat en testikelkontroll?
Avelsförbud utfärdas om man har upptäckt ett fel vid en undersökning för att markera att hunden inte är lämplig i avel.
Har du pappans stamtavlenamn så kanske du kan ta reda på varför han har avelsförbud genom skk's hemsida?

Det var så att jag ringde min kusins uppfödare för att hon skulle kolla upp lite till mig varför min hund inte har några papper. Och hon kände till och med den här personen som hade sålt hunden till mig. Och när hon kollade upp pappan så sa hon bara det att hon inte har testikeltestat pappan vid 6 månaders ålder, vilket man lär göra för att få regga valparna och i det inte heller para honom. Det var så hon sa.
Om det är förbud eller ej vet jag inte, men han hade iaf inte testats och med det så fick man inte ta valpar på honom.
Men det är nog samma sak som att man inte får ta valpar på en hane som inte har blivit testad för t.ex höfter och armbågar.
Men jag ska iaf kastrera min hund nu, det är bara dumt att ta valpar på honom, man lär ju tänka på valparnas bästa också.
#6 Varför ska du kastrera honom?

#6. Därför att jag har inga papper på honom så jag kan inte ställa ut, och jag kan inte para honom, jag ska bara ha han som min gullegris och tänkte att då kan det vara bra med en kastrering innan han får in alla vuxen hanhund beténden.
För jag har utav erfarenhet en till hanhund som nu är 11 år och han blir som tokig när det är löpperioder.
Som förut innan vi flyttade och han fick nys på hur man öppnar ytterdörren så drog han för mig var och varannan dag, en gång kom polisen hem med honom.
Och sen så har han skämt ut mig många gånger när jag har varit hemma hos vänner som har tikar hemma, då har han lyft på benet på deras soffor och annat.
Och lille valpen jag har hemma nu är bara 5 månader och lyfter redan på benet och täcker andras hundars kiss. Plus att han redan två gånger har lyft på benet inne hos oss.
Så därför tänkte jag att det är ganska lägligt med en kastrering
min markerar när vi är hos nån han inte känner igen lukten hos… det löste vi genom att han får ha byxa på sig vid såna tillfällen;) något han verkar gilla av hans beteende att döma 
/Ingalill

Bra beslut av dej hoppas kastreringen går bra
# 10 Instämmer

Jisses en sån sötnos!!!!
#13 Tack:) Han vill ha dem även hemma fast det får han inte haha han springer och hämtar dem i sin låda och lägger framför mig emellanåt 
/Ingalill
Klart att man inte får avelsförbud för att man inte har kollat testiklarna vid 6 månaders ålder. Då skulle det springa omkring en massa hundar med avelsförbud och det gör det inte! Är hunden utställd officiellt så räknas det som genomförd kontroll (under förutsättning att han inte blivit diskad förstås, t ex p g a att han inte har två normala testiklar). Och ställa ut officiellt kan man inte göra förrän tidigast när hunden är 9 månader.
När det gäller renrasiga hundar utan stamtavla så är det här sååå typiskt. Man hittar på en för den oinvigde trovärdig ursäkt för att dölja att hunden har ett allvarligt fel.
Det värsta jag har hört var en kull på 11 valpar som inte registrerades "för att det är så dyrt". Stamtavlorna kostar 550:-/styck om föräldrarna är omeriterade har jag för mig. Med stamtavlor hade valparna kunnat säljas för 8-9 000:-. Istället såldes de för 2500:- styck. Ena föräldern var inte röntgad och den andra hade höftledsfel (stor och tung ras med mycket ledproblem). Vad den stackars valpköparen som trott sig spara några tusenlappar inte vet är att det finns bara en enda försäkring som täcker ledfel på hund efter oröntgade föräldrar. Och det är oftast inte den försäkring man har då man har köpt en billig hund…
Vad jag vill säga med det här är att jag tycker definitivt att du har fattat ett bra beslut!

testiklarna kan man kolla tidigast vid 6mån så de hade kunna t göra de dagen efter valparna kom och regat dem om de var det de hängde på.. att testa detta kostar bara ca 150-400kr beroende på vart man gö det minvet tar 150kr om man är där och gör något annat med så tar de 100kr ca.
rönka vet ja inte men på katt ca1000-2500kr och då får man ultraljuda hjärta njurar för 800kr med.
kastrering tycker ja låter vettigt.. ja har gjort det på min. och han är renrasig