Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1456 ggr
SnuttisochBizze
0

Just Pitbullen

Hejsan.

Jag har lite frågor, om just denna ras. Jag vet att det inte finns korrekt svar men skulle gärna vilja ha lite tips och ideer.

*För att inte denna ras ska vissa aggresivetet?

*Vad bör man ej gör med denna hund?

*Om den morrar och skäller mot mig, vad börs göra då?

Då jag undrar detta är pga att har hört så många dumma svar på detta. har nämligen skaffat en sådan hund. men har kommit underfund med att det ej går att uppfpstra honom som jag gjort med min blandrastik. Då jag bara uppfostrat henne med kärlek och bus, samt den "vanliga" bas uppfostran. (sitt,ligg,stanna,lite agility,skal mm.)

Tack på förhand

//Johanna

AnneN
0

För att inte denna ras ska vissa aggresivetet? Uppfostra hunden med värme och kärlek, lär den med vänliga metoder vad som är rätt och fel.

*Vad bör man ej gör med denna hund? Man bör ej använda hårda metoder (med någon hund alls), absolut inte träna den till att attackera andra. Annars kan man väl använda dem till vilken vanlig hundsport som helst.

*Om den morrar och skäller mot mig, vad börs göra då? Om hunden morrar/skäller åt dig på ett hotfullt sätt (ej bara lek) så beror det mest troligt på att hunden inte litar på dig, då bör du ändra ditt sätt att vara mot hunden och träna på tilliten.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SnuttisochBizze
0

Tack för dina svarGlad

AnneN
0

Jag har själv en blandis med bland annat pitbull i (hennes morfar var renrasig pb med stamtavla från usa) och henne har jag uppfostrat med endast mjuka metoder.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SnuttisochBizze
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, det börjar blir bättre nu. Han har slutat bittas och lyssnar väldigt bra på ordet Nej! Hoppas att det fortsätter så som det gör nu.

Ha det bra

Glad

rackartyg
0

Är det den lilla bruna valpen dina frågor gäller?

SnuttisochBizze
0

Ja det gör det. Hur så?

rackartyg
0

Var det mig du svarade?

Dina frågor gäller alltså en liten valp?

Om han morrar eller skäller på dig så lekar han Flört
Pitbulls är ganska "pratiga" 

Varför har du köpt en liten pitbull valp INNAN du tog reda på hur en sådan hund skall hanteras?

Är det din första hund?

Zebben
0

Det är inte hennes första hund eftersom hon sedan tidigare, enligt hennes första inlägg, har en blandras. Många tror och får även lära sig att en hund är en hund och ska uppfostras som en hund. Det är inte många som faktiskt tänker på att det kan var en del rasskillnader och att uppfostran på hundar därför skiljer sig delvis.

Sen är ju det bästa att verkligen läsa på och att lyckas få rätt information i bokdjungeln. Men jag tycker det är seriös och bra att hon frågar här, innan det blir tokigt! Många väntar alldeles för länge med att våga ställa frågor och det kan då hinna bli väldigt fel innan man får hjälp/råd.

Karmatarerskanise
0

#7 en valp kan morra av andra anledningar också. Du kan ju inte bakom din dator bedömma av vilken anledning hennes hund morrat?

rackartyg
0

Mjo, det kan dom såklart.
Men man behöver verkligen inte ta en valps morrande på alvar.
Det är inget tecken på aggresivit liksom=)

Karmatarerskanise
0

Jag tycker definitivt man ska ta det på allvar. Det är ju från hunden är valp man formar den.

Allt beror på situation och anledning.

abulls-anton
0

ja

en kamphund ska alltid uppfostras med mycket kärlek och en fast hand som förklarar på ett bra sätt när hunden gör något den inte ska. det viktigaste är att du och hunden får ett bra samarbete och att ni kan lita på varandra. det värsta du kan gör med en kamphund är att köra med hårda "bruks" metoder eller cesar/fredrik metoder.

en kamphund som är osäker och missförstådd är en farlig hund, en hund uttrycker räddsla genom att bli aggresiv.

lyssna på din! dom komunicerar faktist och kamphundar gör det mer än andra även om dom kan vara svåra att förstå och komma närmare in in på livet.

att kampa med dom är egentligen inte fel men måste göras på rätt sätt, lekkampa genom att dra i en tross är bara bra och kan höja hundens självförtroende, men låt hunden vinna innan den går över till att döda (morra, skälla) 

ta kontakt med en klubb/tränare som kan kamphunds raserna om du ska träna med hunden, annars får du ingen hjälp som hjälper hunden.

jag har själv bullterrier, en pitbull och en bullterrier skiljer sig enormt mycket mentalt sätt men dom fungerar ändå i grund och botten på samma sätt.

hoppas det går bra! och kom ihåg, skynda långsamt, det finns inga quick fix som på tv som ger dig en lycklig och lydig hund, bara en stressad och osäker hund.

abulls-anton
0

ja

en kamphund ska alltid uppfostras med mycket kärlek och en fast hand som förklarar på ett bra sätt när hunden gör något den inte ska. det viktigaste är att du och hunden får ett bra samarbete och att ni kan lita på varandra. det värsta du kan gör med en kamphund är att köra med hårda "bruks" metoder eller cesar/fredrik metoder.

en kamphund som är osäker och missförstådd är en farlig hund, en hund uttrycker räddsla genom att bli aggresiv.

lyssna på din! dom komunicerar faktist och kamphundar gör det mer än andra även om dom kan vara svåra att förstå och komma närmare in in på livet.

att kampa med dom är egentligen inte fel men måste göras på rätt sätt, lekkampa genom att dra i en tross är bara bra och kan höja hundens självförtroende, men låt hunden vinna innan den går över till att döda (morra, skälla) 

ta kontakt med en klubb/tränare som kan kamphunds raserna om du ska träna med hunden, annars får du ingen hjälp som hjälper hunden.

jag har själv bullterrier, en pitbull och en bullterrier skiljer sig enormt mycket mentalt sätt men dom fungerar ändå i grund och botten på samma sätt.

hoppas det går bra! och kom ihåg, skynda långsamt, det finns inga quick fix som på tv som ger dig en lycklig och lydig hund, bara en stressad och osäker hund.