Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1157 ggr
Amoz
0

Amoz är sjuk...

Amoz mår inte bra >.> I natt har han spytt en gång, nu på morgonen har han spytt 2x2-3 gånger, han har skitit inne en gång, gick då ut med honom och det är bara vätska, både när han spyr och nu när han skiter. Kommer stanna hemma med honom för detta men förutom att jag får gå ut varje halvtimme/timma några andra tips?
Vad kan det bero på?
Är han inte bättre i kväll hoppas jag att vi åker till veterinären idag/morgon då han säkert förlorar mängder av vätska nu (dock är det ju min morsa som bestämmer…)
Hur ska jag göra med hans mat? Ska han få frukost eller ska jag låta bli att ge honom frukost idag?

spikes
0

du behöver inte ge honom annat än vatten, dricker han inte själv så får du hjälpa honom med blomsprutan eller nått….en hund klarar sig utan mat i 3 dygn.

när jag har haft hundar som varit så dåliga så har jag väntat ett dygn och bara gett vätska,sedan har dom fått 1 dl fil och morotspure"barnmatsburk" ,men börjat med en dl och sedan ökat på tills jag ser att hunden behåller det,då har det lagt sig över dagen…..

Amoz
0

Ringde och frågade veterinären och de ville ha in honom så… ska in med honom klockan 14.00 idag.

Johanna
0

håller tummarna att det går bra!

Amoz
0

Nu misstänker jag att han fått i sig saffran, min bror bakade lussekatter igår och Amoz spy är knallgult nu med röd/oranga prickar.

chrissan
0

Saffran gör hundar sjuka! Och jäsdeg också. Så barn och hundar ska inte vara i köket när man gör lussebullar.

Karmatarerskanise
0

#5 Det hade jag ingen aning om.
Tur vi aldrig har det hemma.

Vad i saffran är det som är farligt för barn och hundar men inte vuxna?

chrissan
0

Det är farligt för vuxna också, men det krävs ca 10 gram då, dvs 20 påsar. Barn och hundar är mindre och kan dessutom tänkas sätta i sig det rent. Överhuvudtaget så är många kryddor giftiga i större dos.

I det gamla Rom förgiftade man sina fiender med saffran. Det är ett nervgift, användes också för att framkalla (illegala) aborter.

Karmatarerskanise
0

#7 Där ser man. Intressant.
Man lär sig något nytt vad dag Skrattande

Amoz
0

Amoz är nu inlaggd hos veterinären, förhoppningsvis får han komma hem i morgon, de tror att han fått en kraftig magsjuka men de skulle kolla noga så han inte har något som sitter fast i tarmen på honom.
Han var jätte svag och uttorkad och får alltså dropp nu hos veterinären.

Han skrek då dom tog blodprov (inte direkt utan ett tag, var väl den där "strapsen" eller vad det heter som gjorde ont)

spikes
0

9,oj vad bra att ni åkte iväg….hoppas han piggar på sig fort,tröstekram

lena

KerstinP
0

Lycka till med din lille vän. Nu får han ju proffshjälp så det blir säkert bra./KerstinP

Amoz
0

De håller kvar honom en natt till…

spikes
0

12 ok hur e de med honom?,vet ni vad det var för något?

Karmatarerskanise
0

#12 Häromkring håller de gärna kvar hunden fast det inte behövs.
Hoppas det inte är så de gör mot er.

Hoppas han blir bra i alla fall!

Amoz
0

Han hade diarre i går kväll så de vill ha kvar honom och få i honom mat och se så han kan behålla maten (dock matvägrar han rätt ofta så vi önskade dom bara lycka till med maten ^^') alla prover ser bra ut, han hade lite mycket vitablodkroppar men det beror på magsjukan, sedan var prostatan uppsväld och det är därför de ville ha kvar honom, de har gjort ultraljud på honom nämligen men den vissade inget fel mer än uppsväld.

ingann
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hoppas han kryar på sig snart!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

spikes
0

15,jag håller tummarna att allt går bra med honom,kram

Amoz
0

Hämtat Amoz precis ^^ korta promenader och en speciell mat är det nu sagt.