Tik eller hane
hej!
Nu ska vi antagligen köpa en Pudel i vår och nu är min fråga. Min uppfödare tycker att tikar kan var väldiga surkärringar och man måste hela tiden anpassa efter dem och att hanar är mycket trevligare och man behöver inte anpassa så mycket efter just den hunden.
Av egen erfarenhet så gillar jag tikar mer för att dem är lite lugnare och "drar" inte lika mycket men sen skaffade min syster en tik som var precis som en hanhund(enligt fördomar) förutom att hon gick inte och markerade revir samma sak med en annan hund jag hade när jag var mindre och det ver den bästa hunden jag någonsin haft. Min kille har aldrig haft en hund och jag har erfarenhet av en massa hundar men har dock aldrig haft en "egen" hund utan bara familjehundar så det här blir min första egna. Nu undrar jag då vad tycker ni att man ska ha för kön på hunden?
om ni har några mer frågor så svarar jag men annars så berätta gärna om eran personliga åsikt och erfarenhet.
Vad menar du med "drar"? Drar i kopplet eller sticker?

bara drar i kopplet var det jag mest syftade på men annars så att dem inte springer iväg efter löptikar är ju en annan fördel
En tik kan mycket riktigt vara "surkärring". De kan vara mer egensinninga och så att säga klara sig mer utan matte/husse, om du förstår vad jag menar. Sen ska man tänka på att tiken har sina löpperidoder och de kan bli lynninga dels före och under löpet. Har man otur så drabbas hon också av skendräktighet/valpar och då kan hon också vara tjurig. Har varit med om detta… OBS att inte alla tikar reagerar på sitt löp, utan är godmodiga och trevliga hela tiden. Bor det hanhundar i närheten så finns förstås risken att de kommer och hälsar på….
Tikar riskerar ofta livmodersinflammation när de blir äldre och då kan man behöva operera henne.
En hanhund o andra sidan har jag upplevt som att de tyr sig mer till matte/husse och de har inga hormonsvängningar. De kan ju däremot reagera om det bor tikar som löper i närheten.
Vad gäller att du nämner att hunden drar, så är det som med mycket annat helt och hållet en träningsfråga. Det har inte med könet på hunden att göra. Hunden blir ofta det man gör den till.
Mitt tips är att dels kolla vad det bor för hundar i närheten, läs så mycket ni kan om rasen innan ni skaffar hund. Ring gärna till uppfödare och prata med dem också. Lycka till!
Att hunden drar i kopplet har enbart med uppfostarn och inget med kön att göra…
Jag håller med din uppfödare.
Hanar är trevligare helt enkelt.
Vet inte riktigt hur jag ska förklara det tydligare.
-En tik kan vara väldigt jobbig att ha att göra med under löp och ev. skendräktigheter.
En hane kan å andra sidan tappa all fattning runt en löptik..
Jag har dock aldrig haft problem med löptikar och hanhundar..
Ändå har jag aldrig haft kastrat.. Förutom en rottweiler som blev kastrat efter några år för att han inte skulle användas i avel..
Jag har haft tre tikar och tre hanar.
Min senaste (och sista) tik tog jag bort i sep. i år.
Det var min absolut sista tik. Jag trivs mycket bättre med hanar, och tycker de är mycket lättare med en hane..
En hane blir trevligare, och en tik kan bli lömsk, detta gäller ju självklart inte alla tikar, men risken är ganska stor.
En hane tycker jag är lättare att ha med att göra när det kommer till uppfostran + att jag tycker hanar har mer go (är mer villiga att lära sig, mer koncentrerade) än tikar.
Det är vad jag kan säga, och vad jag tycker..
Hoppas du väljer rätt för det som passar dig 

hanar får man säga till en gång hårt "NEJ", tikar för man säga "NEJ" många små gånger.. lätt förklarat, hur ja uppleft de båda könen. ja har en kastrerad hane. aldrig ägt en tik men vart hundvakt åt ett X antal.
#5 Det var en intressant förklaring, hehe.
Jag har bara behövt säga Nej en gång till alla mina hundar, oavsett kön… 

#6 kanske..
vad ja menar är att ja upplever tiken testar många gånger men inte så mycket om ni förstår. och hanen få gånger men då väldigt mycket.. men de är hur ja uppleft det och som ja faktiskt läst på många kennlars hemsidor där de står om de olika könen och vad du ska tänka på när du väljer kön.. men om de är sant de vet ja inte?
jag upplever hanar som lättare men det är säkert bara en uppfostringssak..
ett exempel… om min hane hoppar upp i knät skickar jag ner honom och han stannar nere… min kompis tik hoppar upp i knät, jag skickar ner henne, hon är uppe innan man hunnit räta på ryggen… ca 20 gånger innan man sätter för handen och blockerar upphoppet;p
men som sagt är det nog bara uppfostran:) min får inte vara i möblerna mer än i soffan ibland medan kompisens tjej springer på borden, sitter i fönstren och även hoppar upp på diskbänken om det står en stol i närheten.. oftast utan att bli nedskickad…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
jag har haft bägge könen, men tycker att hanar är lättare att ha att göra med,dom har också sina hormonruschar men inte på samma sätt som en tik,en hane blir oftast förbannad och sedan går det över snabbt,medan en tik kan vara tjurigare på ett annat sätt.
visst är det jobbigt innan man har fått sin han hund att kunna slappna av trots löptik, men när man väl har det så har man oftast inga problem längre fram genom åren,medan en tik kan visa sina hormonrubbningar på så många olika sätt och oftare….

Jag är en som föredrar tikar. Har bara haft tikar med mkt jämnt och trevligt humör. Gillar hanar också, men tikar känns som ett "säkrare kort" så hanhundsköp blir det inte i första taget.
Någon skriver att tikar kan bli lömska vilket jag mkt sällan träffat på. Jobbar med väldigt många hundar och rent generellt tycker jag att tikar är mer lättjobbade. Mer koncentrerade på vad föraren vill. Hanar har större doftintresse och kan tappa en den koncentration redan där.
Som Du säkert förståt nu när Du läst alla inlägg i denna tråd så får Du svar efter vad vi alla själva har för hund och erfarenhet. Man är oftast antingen hanhundsmänniska eller tikhundsmänniska. Jag föredrar alltid valacker/hingstar vad gäller häst, men alltid tikar vad gäller hund. Hur som helst så är ett gott tips att lyssna på Din uppfödare. Hur tikar/hanar är har faktiskt en hel del med rasen också. Just pudlar så tycker jag att tikarna kan vara lite "fula" och där har jag faktiskt bättre erfarenhet av hanhundar.
Hur som helst, lycka till!
Det här med att tikar skulle vara lömskare, mer egensinniga, tjuriga m.m. kan man också se som en del av jämställdhetsdebatten också. Det är ju samma typ av negativa egenskaper som en del använder för att beskriva kvinnor!
Om hondjur säger man grinig, ettrig och lömsk istället för intelligent, självständig och har integritet. Varför är det alltid så? Medan hanar beskrivs som lugna, tillgivna, coola, mysiga. Om man skulle vilja kan man ju säga samma sak om hanar: De är lata, tar inte initiativ, är lite mindre smarta, mammagrisar osv. Men ingen vill ju någonsin klanka ner på någon av maligt kön…
Känner igen det här hos flera andra djurraser (katt och iller). Vi har två illerhonor (trots att vi av flera blev avrådda) och de är hur gosiga som helst, väldigt smarta, pigga, alerta och väldigt tillgivna. Bort med könsfördomarna! Både vad det gäller människor eller djur!

tack så mycket för alla svaren och jag vill poängtera att jag vet att när hunden drar i kopplet så är det en uppfostringsfråga. det jag menade var att jag känner till fler hanar som är tuffare och jobbigare än tikar då jag är precis som Zebben, trivs bättre med tikar då jag vet vad jag har att göra med och löp m.m. behöver man igentligen inte oroa sig för. Man kan sterilisera hunden och det rä ett stort ingrep men man har inga beskymmer efter det.
jag vill helst ha tik och är mer av en tikmänniska men min sambo har aldrig haft hund och vill ha det som är enklast att ta hand om.. i hans fall hävdar han att det är hane som är lättare och jag ser det inte riktigt så själv, men iaf tack för alla råd och tips