Underaktiverad hund...
Hej,
Jag är lillmatte till en valp på 4 månader som behöver aktiveras mer på dagtid.
Saken är den att jag har dåliga förutsättningar för att gå, så det är minirundor på dagen (runt huset eller runt kvarteret i bästa fall varannan eller var tredje timme) och längre promenader när matte hämtar honom efter jobb.
Nu är det så att jag ska ha valpen över helgen eftersom matte är bortrest, och jag har redan märkt att valpen behöver mer stimuli hemma hos mig. Speciellt efter idag då den har börjat att jaga sin svans i cirklar som en katt.
Nu är saken den att jag behöver tips och ideer på hur jag kan aktivera valpen mer, samtidigt som det inte innebär en massa gång och belastning för mitt ben som jag håller på att rehabilitera på fullt.
Nu inför helgen försöker jag jaga alla möjliga tänkbara alternativ för att se om någon kan ta ut valpen på längre rundor, iaf en gång om dagen eftersom den har ett behov utav det.
Matte försöker aktivera valpen så mycket som möjligt annars och motionerar den längre efter vad den klarar, men nu är valpen hos mig på heltid i helgen och behöver redan mer stimulans inomhus.
Tacksam för alla tips och ideer!
Ps! Har du en massa kritik på hur vi sköter valpen, så håll den för dig själv är du snäll… jag frågar här för att jag ser ett problem som jag behöver hjälp med att lösa, där du kanske sitter inne med svaret. Ds!

En valp ska du inte gå några längre promenader med. Vad är det för ras?
du kan lägga ut lite godis (eller matkulor) runt inomhus och låt valpen leta efter det 
har den nån repleksak eller liknande kan du leka lite "kamp" med valpen som du kan sitta i soffan när du gör. (Man kan även göra en sån själv av 3 tygremsor, ca 20x60 cm, som du flätar och gör knutar i ändorna).
Hoppas du får fler tips och att ditt ben blir bra snart!
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Godislekar är bra hjärngympa: Gör " godisgömmor " i form av lite levergodis instoppade i tomma mjölkpaket, toarullar el dyl. Lägg några levergodis el dyl under ett lock på golvet som den får försöka få fram,göm godis lite här och där som den får söka fram osv.

Lär den lite trix, finns en artikel med en massa tips på trix
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Du ska nog inte känna att Du måste ut på några längre sträckor med valpen. Det räcker gott och väl denna helg Du är hundvakt att den får kissrundor.
Lägg istället ner lite mer aktivering hemma på köksgolvet så ska Du se att valpen snart sover sött. Skriver inga aktiveringstips då Du fått en del redan. Sök på nätet om Du vill ha mer…brukar finnas massor.
Lycka till
#1 Matte går en del lite längre promenader med valpen, men anpassad efter den… den verkar behöva det också och så vill den det. Busar en hel del på vägen också, som t ex dra och bära på kopplet (har gjort det en hel del denna veckan även på de korta rundorna på dagen).
Ras: Volpino Italiano, en italiensk spets.
#2 Han är inte så intresserad av hundgodiset just nu, för förra veckan var matte och valpen borta och då gav de han människomat eftersom den andra hunden där fick det samt att småbarnen tappade på golvet en del.
Just nu är jag, lillmatte, jättesträng på dagarna för att få bort tiggeriet, han får ingenting utav mig utöver torrfodret och hundgodiset även om han tigger och tittar på en, ignorerar han totalt i de lägena.
Har dessutom precis kommit överens med matte om att ge honom torrfodret utportionerat under dagen, så att han inte hetsäter det och spyr, och efter att jag har ätigt så att han definitivt märker vem som är ledare i flocken.
Han har dessutom börjat tröttna på alla sina leksaker, varav repleksaken för dragkamp… det är inte roligt längre verkar det som. Tuggar ibland på det rundacirkelbenet om dagarna, men det är det enda och det anser jag är för lite med all den energin som valpen har.
#6 klart att valpen inte tycker det är roligt om inte du gör det roligt
För att få valpen att få upp intresset för de saker han har behöver du prata "fjantigt", gömma saken tex bakom ryggen, under armen och så vidare och visa valpen att du har roligt. Då kommer valpens nyfikenhet ta över och den kommer att börja leka.
En 4 månaders valp tycker att allt är roligt om det görs på ett roligt sätt.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#2/4 Jag hoppas också att mitt ben snart blir bra, för det skulle vara mysigt att kunna ta en lite längre promenad med valpen nästa sommar eller bara att kunna gå till affären själv och handla på egen hand när man vill.
Valet att skaffa valp nu har varit mycket bra för mig, både träningsmässigt och psykiskt… sen så blev det perfekt att dela valp dessutom, för då får både valpen och vi, matte och lillmatte, det vi behöver.
Det är aldrig kul när man märker att hunden behöver mer än vad vi kan ge den.
Det har varit riktigt busväder här och varken Tussen eller jag brukar bry oss om när det regnar. Men för någon dag sen blåste det storm så det blev bara kissrundor.
Jag märkte ganska fort att Tyson behövde mer så vi lekte lite här hemma.
Som övriga skrev så gömde jag godis, lärde honom lite trix. Fick honom att använda hjärnan.
Men det behöver inte vara godis du gömmer. Göm leksakerna. Lär honom att sitta ner och stanna. Ge mycket beröm. Vissa hundar tycker att det är lika bra att få en massa beröm som att få godis!
Lycka till