Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1629 ggr
Fija
0

När kan man skaffa valpar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När kan man para sin tik första gången?

Min tik är nu 1år. Kan man göra valpar till sommarn? då e hon ju nästan två år…

Eller hur gamla ska dom vara?

Zebben
0

Det är för tidigt. De ska vara absolut minst 2 år. Varför vill Du ha valpar?

Nelly
0

Det är väl allra minst 2 år man säger. Sen så ska ju hunden meriteras på utställningar och andra tävlingar också innan parning.

Yazmine
0

För om tiken inte har några meriter blir det väldigt dyrt att registrera valparna,skulle nog vänta tills du har varit på utstälning/tävling.

Mande
0

Hej!

Blir valparna dyrare att registrera? Jag tror att det bara kostade typ 200 kr att registrera vår valp.. Men hon är korsning.. Det kanske bara blir dyrare för renrasiga? Men vi vet ju inte om hon tänker para med samma ras eller inte..

//Mande

Yazmine
0

Ja om det är renrasiga valpar så blir det dyrare om tiken inte har några meriter,det var vad min syster sa i allafall för hon funderade på att ta valpar på sin schäfer tik.

Fija
0

TAck så mycke för svaren! 

okejj, då blir det valpar näst nästa sommar som tidigast! Det blir korsnings valpar, två schäferkorsningar.

Det är min kompis som äger hanen, dom e så otroligt fina båda två så de bli nog underbara valpisar….

Zebben
0

Vad mer har Era hundar att tillföra aveln än att de är söta?

LinneaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

'Vi' ska ta på Kira om några år, hon är ett år nu.

(hon ser väldigt valpig ut på bilden)

kemikal
0

#6 Har ni kollat båda hundarna för eventuella ärftliga sjukdomar (bl.a höftproblem som är vanligt bland schäfrar)? Är båda bra exemplar fysiskt och psykiskt? Passar de ihop, exteriört och mentalt? Känner ni till deras släktingar, hur de varit mentalt och om de haft några sjukdomar? Vad har ni tänkt att valparna ska användas till, kommer ni att behålla någon, finns det marknad för att sälja dem?

Om du inte har tidigare erfarenhet av hundavel finns det mycket att lära sig, läs på ordentligt. Du har ett par år på dig att skaffa information och fundera igenom det hela ordentligt.

Fija
0

Kemikal Båda hundar är bra exemplar psykiskt. Hur goa å snälla som helst, lättlärda å helt underbara! Dom är inte kollade om höftproblem å sånt än då vi bara vill å planerar att ha valpar. Men ska ju såklart kollas innan det är dax å skaffa valpisar, kanske inte blir förrän om några år…Men ingen av dom har då varit sjuka än. Den enda skadan är på hanhunden när han blev sparkad av en häst för nått år sen å blev tvungen å sys..

Tyvärr vet vi inget om hanhundens släkt då han är en hittehund. Han blev hittad i skogen när dom körde mellan arvidsjaur å piteå. Dom polisanmälde men ingen saknade hunden så efter 3 månader blev den hennes. Han ser ut som en renrasig schäfer men han har rak rygg å är tecknad som en schäfer men grå istället för brun mest svart. Novas föräldrar har jag träffat å dom var fina å goa båda två. Bild på Nova finns ju i mitt fotoalbum. Han är lite högre än Nova men det brukar ju hanhundar vara. Sen ser dom lika ut i kroppen bara färgen som skiljer.

Vi ska behålla en valp var. Å sen hoppas vi på få sålt resten. Många släktingar å kompisar e ju intresserade då dom tycker hundarna e fina. Valparna blir nog fina familjehundar, sällskaps, lydnads. Jag går ju lydnads me min å ska börja agility. Å så brukar vi leka sök i skogen. Skitskojj nån får gömma sej. Sen får hon lukta på nått klädesplagg den äger å sen söker hon tills hon hittar. Hanen har inte gått nått på kurs men e lärd grunderna å lite trix. Han e ju mest sällskap som följer me te stallet å busar å spinger. Vilket självklart min hund åxå gör. Båda e snälla mot barn å andra djur. Hanen e inte så jätteförtjust i andra hanar ibland därimot. Men funkar me vissa…

Ska självklart läsa på massor om avel innan å prata me dom som håller på me sånt. Ska ju ha valparna på våren/sommaren iaf när jag bor i stugan med hästarna. Så valparna får träffa många djur å barn å få busa ute!

Alex
0

#10 Eftersom ni inte vet säkert vad det är för raser i hanen finns det stor risk att det kan finnas nåt som inte märks på honom, men som kan slå igenom i en annan generation. Och det kan vara egenskaper som inte alls passar en sällskapshund, eller som helt enkelt blir väldigt "fel" i kombination med nån egenskap från en annan ras… Så bara för att föräldrarna är fina och trevliga betyder det inte att valparna blir det. Ni kan ju inte kolla upp släkten efter ärftliga sjukdomar eller mentala fel. Så det kan bli nåt helt annat än ni tänkt er.

Men läs på ordentligt om avel, genetik och liknande. Gå gärna avelskurs hos SKK också. Är du fortfarande intresserad efter det, kanske det kan vara värt att skaffa en fin renrasig hund och ta valpar efter henne om hon gör bra ifrån sig på utställning och annat, är ett bra exemplar av rasen helt enkelt. Det måste väl ändå vara roligare att få valpar som kan bedömas om de är "bra"? :) Dessutom vet du vad du får, storleksmässigt och mentalt. Och tro mig, det är väldigt mycket lättare att hitta seriösa köpare till renrasiga valpar än blandraser.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Fija
0

Alex Jo, du har ju helt rätt. Men självklart hade det varit skojj å ha valpar med dom här två. Men har funderat å tror jag går på ditt förslag. Skaffar renrasig så det inte är lika stor risk å få otrevliga överraskningar me valpisarna…Är väldigt sugen på en bordercollie en brun vit som ja tänkt ha till lydnad å agillity å följa me när jag rider å så…. Men blir nog inga valpar alls då eftersom jag redan har två hundar då. Men det kan ju va lika kul å köpa en valp av nån annan….Å bara kanske skaffa egna nån gång i framtiden…Om min renrasiga verkar vara ett bra exemplar för avel…

Alex
0

Låter bra. :) Fast kan ge dig ett litet tips, har du inte tänkt valla finns det bättre raser än bordercollie. De är så extremt avlade på vallningsegenskapen, de har ju ingen rasstandard utan det är endast arbetsviljan man går på när man avlar bc. Visst finns det bc's som klarar sig genom livet utan att valla, men risken är stor att den kommer valla t.ex cyklar, bilar, människor, andra hundar osv. i brist på annat. Och det blir varken roligt för hund eller ägare. I så fall skulle jag kunna rekommendera min egen ras, australian kelpie. Också en otroligt arbetsvillig vallhund, men som inte har något vallningsbehov. Orkar hur mycket som helst, väldigt lättlärda (vilket ju kan vara både positivt och negativt..) och alltid glada och positiva. Dock kräver de ordentligt med hjärnarbete varje dag. Bara promenader räcker inte. Men följa med på ridturer, lydnads- och agilityträning skulle vara perfekt. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Fija
0

Alex Jo, tycker kelpie e väldigt fina. Men vill ha en lite långhårigare vovve.. Men en shepherd då? Tror du att en sån skulle funka till det ja vill ha den till? Dom tycker jag e helt underbart fina å vilka underbara färger dom finns i….

Alex
0

Ja, en aussie skulle nog också fungera perfekt. :) Men kan lova dig att kortare päls är mer praktiskt i skogen. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Fija
0

jo, det är det ju säkert. Men älskar deras pälsar. Men kelpisar är åxå otroligt fina. Morfar hade en sån me lite lapphund i för några år sedan. Dom som han köpte av hade parat den me en kelpie men då hade den även hunnit tjuvpara sej me en lapphund, så dom fick en liten hock när de kom nå korsningar… morfar använde hon te mest älgjakt å lite fågeljakt, funkade hur bra som helst. Å hon va hur go å snäll som helst åxå.

Alex
0

Oj, snacka om otur. :P Men det var ju tur att det gick bra ändå. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport