valpen skäller..
min Tuva-Luva har börjat med en dålig ovana..Nu när jag var så glad över att hon nästan slutat tugga på saker och börjat bli rumsren har hon istället börjat..skälla
såfort hon vill ha uppmärksamhet eller har tråkigt skäller hon jättemycket, hon slutar inte förän jag antingen ignorerat henne i 10 minuter, eller går fram.
ett nej funkar inte, inte heller "tyst"
gör jag rätt som bara ignorerar detta så hon förstår att det inte är lönt att skälla, och sedan ger jag henne uppmärksamhet när hon varit tyst en stund istället, eller finns det mer jag kan göra?
Hon blir 4 månader nästa helg, kan det vara trots och gränsprövning redan nu?
Att fortsätta ignorera brukar funka bäst. Men, det brukar kunna kräva en hel del tid och tålamod innan det ger något resultat. Ignorera henne helt, gå ifrån henne och gör något annat. Jag skulle tro att det är lite tonårsfasoner som hon börjat med och att hon testar lite, ja.
Sen vet jag inte om du ägnar dig åt några aktiviteter med henne? Att gå t.ex. en valpkurs eller något annat kan vara jättebra. Eller att träna hemma. Så hon får bli av med lite överskottsenergi och blir trött i huvudet 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Ignorera tills hon förstått att det är när hon är tyst som hon får uppmärksamhet. När hon förstått det tystnar hon snabbare. Vad också beredd på att faktiskt ge henne väldigt spontan uppmärksamhet ibland när hon faktiskt bara är tyst hela tiden och inte börjat skälla innan.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Jag tror inte att det är något för att testa dig, hon tycker väl helt enkelt att det är roligt när du hittar på saker med henne och vill att det ska hända oftare, "Matte jag har inget att göra!".
Fortsätt som du gör (ignorera skall), och som #2 skriver så ge henne gärna uppmärksamhet då och då när hon är lugn som vanligt + lite hjärngympa ibland. :)
tack så mycket för svaren. då fortsätter jag ignorera.
Hon är bara 4 månader(på fredag) så vi har inte börjat träna jättemycket ännu, men gör lite varje dag, går promender med stora vovven som hon lär sig MYCKET utav, bl.a har hon förstått vad HIT och STANNA betyder genom att härma honom:D
ävens itt och tass kan hon redan, så nu ger hon tassen hela tiden haha.
#4 Du kan utan problem träna henne mentalt när hon är 4 månader.
Det är mer fysiska övningar man ska vara försiktig med innan skelettet vuxit färdigt.