Inför nyårsraketerna...
Ville bara påminna om träning för hunden inför nyårsraketerna.
Har nyligen blivit hundägare och råkade komma över en tidningsartikel om att träna hunden så att den inte blir totalt förstörd av alla plötsliga höga ljud på nyår mm, dvs att träna bort hundens skotträdsla.
Sammanfattnigsvis stod det i artiklen;
Börja träna hunden i tid [dvs typ redan nu].
Träningen går ut på att få hunden att förknippa skottet med något roligt och trevligt istället för något obehagligt.
Det roliga och trevliga kan vara godis och lek.
Blås upp en papperspåse med hundens favoritgodis i, när du smäller den får hunden ett godisregn.
Träna skott ute, samtidigt som skottet går av kawstar du iväg favoritbollen. Snart förknippar hunden skottet med en kul lek.
En del av skotträdslan handlar om överraskningsmomentet. Därför kan det vara bra att förbereda hunden att det kan komma smällar, när man kan det. Ha ett särskillt "komando" intränat, t ex. "Nu kommer pang". Då vet hunden att det snart ska smälla.
Tänk på att även en skottränad hund mår bäst av att stanna inomhus på nyårsafton eller valborgsfirandet.
Det finns cd-skivor med ljud av fyrverkerier. Dessa kan man spela hemma. Börja med väldigt låg volym och höj succesivt volymen efter det att hunden vant sig vid den lägre volymen.
Jag har via skk:s informatörer funnit en internett butik som säljer dessa cd-skivor med fyrverkeri-, åsk- och skottljud.
Cd; Fyrverkeri Åska Skott
Kostnad; 198kr/st
Jag har beställt cd:n för att börja träningen med min valp snarast, så att nyårsmällarna inte ska bli ett för stort problem för varken hunden eller mig [Är själv rädd för fyrverkerier och behöver själv vänja mig vid ljudet… så vi är två som behöver tränas och vänja oss vid ljudet, men valpen är värre än mig för den hoppa till för minsta lilla ljud redan nu].
Hoppas att påminnelsen hjälper någon.

Jätte bra att du påminner om detta redan nu, annars brukar många koma på bara ett par veckor innan nyår att de kanske borde göra nått för att hunden ska slippa bli rädd.
CD skivan som nämns finns att köpa på flera ställen på nätet, sök på google så hittar ni den på fler ställen.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
den skulle nog jag behöva i år… förra året tyckte Åskar att det var jättekul med smällare och raketer, men nu är han i spökåldern och ALLT är läskigt så jag behöver nog träna.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Vad kul att min slump att komma över artikeln, som inte har någon tidning, kan hjälpa någon annan också 
Föresten… Hur tidigt efter hemkomsten av valpen är det smart att börja träna valpen med dessa cd-ljud med raket-, åsk- och skottljud?
Vi fick hem valpen förra torsdagen, den 16/10, och den bor regelbundet på två platser som den redan har vant sig vid väldigt bra. Rutinerna ser likadana ut på båda ställena. Valpen sköter sig nästan helt exemplariskt så att vi knappt märker att det är en valp vi har hemma, förutom att den ska rastas ofta.
När är det lämpligt, i dagsläget, att börja träna valpen med dessa cd-ljud med raket-, åsk- och skottljud?
#4 Jag skulle börja redan nu. Men spela upp cd väldigt lågt, så det knappast hörs. Då kommer det naturligt finnas där.
Jag har alltid på radion till mina hundar i hundgårdarna så dom hela tiden ska höra ljud. Till storhelger stänger jag in vovvarna och höjer volymen. Jag bor ute på landet, men väldigt nära stan så det smäller ganska bra här också.
Jag har gratis skott träning. Vi har kolsyre kanoner står ute på åkrarna och smäller varje gång det landar tranor eller gäss. Alltså smäller den väldigt ofta. Jag är väldigt mån om att våra hundar inte blir rädda. Det är ju jakthundar.
Det var en mycket bra och klok tråd du startade
har aldrig tränat mina hundar med detta. Det är bra för hundar som är skotträdda( delad mening). När jag har fått hem en valp så går jag aldrig ut med hunden när de skjuter som mest, ej heller inte "daltat" med den när den har reagerat på t ex ljud. Har bott i stan tidigare och peppar peppar har ingen utav de hundar jag har haft varit skotträdda.
#6 Vad bra att dina hundar inte varit och inte är skotträdda.
Tänkte bara att det är bra att tänka på, och träna på, om man ser en tendens hos hunden att det kan behövas. Det är ju bättre att ligga steget före och förhindra rädslan redan innan den har uppkommit ju. Det finns ju tyvärr flera raket- åsk och skotträdda hundar ju som mår pyton när dessa ljud uppstår.
Träningen sparar ju både energi och stress från både din sida och hundens, om du ser en tendens till att hunden är känslig för sådanna ljud.
Dessutom så ger de i artiklen rådet att inte gå ut med hunden när det smäller som värst… vilket är sunt förnuft. Detta med daltandet kan vara svårt för många, men med rätt kunskap och viljekraft/envishet så kan man lyckats även med att inte göra det heller.
*putt* …för påminnelse till fler hundägare som ev. är i behov utav det.

Jättebra påminnelse. Men jag vet inte hur jag ska göra med den här skott-Cdn som jag har. Det blir ju en stor grej av det om jag och Sting (som är skotträdd) ska stänga in oss på rummet och lyssna på den. För jag är säker på att hon annars kommer smita ner på en gång! Pippi verkar inte vara ett dugg rädd för skott. Det åskade några gånger i somras, hon brydde sig inte ett dugg. En sen kväll i somras var det någon som sköt några fyrverkerier och då låg hon ute och SOV, verkade mest bli irriterad på att något väckte henne ;D haha. Ska åka till klubben när dom har skott-träning där på onsdagarna med Pippi. Börja en bit ifrån planerna, och leka lite i skogen och så kan man närma sig lite om hon inte bryr sig. :) Hon är inte den rädda hundsorten heller. Sting är ju rädd för mycket. Men jag vill verkligen inte att Pippi ska bli skotträdd. Så jag kommer vara extra försiktig vid nyår med henne. Absolut inte ut på framsidan!! För min j*vla granne körde igång en tårta precis när jag och Sting gick ut en nyårsafton för något år sen! Sååå onödigt, och JA dom såg hunden också.. Stackars liiten. Så får det inte bli med Pippi. Därför ut på baksidan istället. Där det är lite lugnare i alla fall. Ingen som skjuter direkt vid dörn i alla fall.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

#9 ha skivan på som "bakgrundsmusik" i vardagen hemma, gör ingen stor sak av det utan sätt igång skivan och fortsätt sedan dagen som vilken annan dag som hellst. Börja med att ha så låg volym att det knappt hörs alls och höj successivt (stavning?).
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#10 Okej, så jag skulle liksom kunna ha det på DVDn inne i tv-rummet liksom? Det är väldigt öppet hos oss, så det är inte så att det är inne i ett rum direkt.
Ha en bra dag!
#11 Jag hade tänkt ha på min på dvd-spelaren i storarummet, jag är där inne mest, så då är hunden det med ju. Så det blir nog bra i tv-rummet om ljudet hörs lågt lågt efter ett tag i rummen bredvid oxå när du sakta men säkert höjer volymen efter hand som hunden vänjer sig.

#12 okej. jag är inte i tv-rummet så mkt. Men det som är bra är att på dvdn kan man höja ett volymsnäpp i taget :) alltså från 0,1,2,3,4 osv liksom :)
Ha en bra dag!
#13 precis… ett steg i taget så går det framå, även om det tar lite tid… vi har ju trots allt 1 1/2månader på oss kvar nu ju
Idag har min cd kommit… så nu ska den spelas flera gånger om dagen. Valpen ligger nu stilla och vilar under skrivbordet, lugnt och stilla med fyverkeriljudet på… den är helt slut nu efter vetrinären där den har varit och fått vaccinationssprutan.