Arbetsmarknad i framtiden?
Hej! Jag går i nian och ska därför välja gymnasium. Jag har tre skolor som jag har beslutsångest mellan; Munkagård, Strömma och Forshaga. Då inriktning djurvård, hundkunskap eller hundsport. Men jag har inte en aning vad jag ska välja. Jag ligger på ca 250 poäng och tror att jag kommer få ca 15 poäng till, minst, innan jag går ut grundskolan.
Men att plugga till veterinär ska ju vara så otroligt svårt och jag vet inte om jag orkar plugga så mycket som det krävs - men däremot vet jag ju att det nästan alltid finns jobb till veterinärer. Dock kommer det nya regler 2010/2011 (?) som jag inte vet om dom kommer gälla mig. Men då har jag även varit inne på hundpsykolog/tränare eller något liknande för i vilket fall som helst så har jag tänkt inrikta mig på hundar och eventuellt katter o såna små djur då.
Det jag undrar är om någon har lite koll på arbetsmarknaden. Vad som kommer behövas i framtiden o sådär? Inom djur då. Jag kan ju tänka mig att fundera på annat än det jag nämnt här. Men allra helst vill jag jobba med hundar tror jag.
Om jag går på Strömma så är jag lite närmare hemma och sådär - men när kvinnan på gymnasiemässan berättade om Forshaga så blev jag förälskad. Visst - det var hårt och alla elever ambitiösa. Men det lät så perfekt. Problemet är att man inte läser fysik där - som behövs för att bli veterinär. Men det behövs väl inte för att jobba med hundar eller så? Det är ju det att OM de nya reglerna komma gälla för mig så kommer jag inte ha någon chans att läsa in fysiken efteråt.. Och boendet på Forshaga låter också bäst av alla tre..
Usch.. Någon som har några tips på hur man väljer?
Borde det inte finnas ett gymnasie.ifokus? xD
Jag tycker att det låter extremt konstigt att det kommer nya regler som innebär att man inte kan läsa upp saker efter gymnasiet. Menar du att du inte kommer kunna gå på komvux? Vad är det för idioti, så om man valde "fel" linje på gymnasiet så har man inga chanser att rätta till det?
Då är ju helt klart jag körd.
I alla fall, jag tycker att du ska gå till din syv och fråga denne dessa frågor. De ska ju kunna svara, och kan de inte svara på dina frågor så ska de leta upp svaren.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
#1 Jag har för mig att de ska göra det svårare att läsa upp ämnen som man kuggade sig i på gymnasiet. Jag tror inte det gäller ämnen som man behöver men inte redan läst.
#0 Sen när du skriver att du inte vet om du kommer orka plugga till veterinär förstår jag dig helt, och JA det är svinsvårt. Jag hade själv det yrket i tankarna när jag skulle börja i gymnasiet, men det förändrades väldigt fort då jag väl började på gymnasiet. Men det är ju bara jag. Jag "pluggade slut på mig själv" för betygen i nian, så när jag väl började gymnasiet hade jag ingen ork till att plugga mer :P Men bara du har motivation och ger dig f*n på att du ska klara det, gör du det nog också!
Sen brukar efterfrågan efter veterinärer vara väldigt stor, så problem med jobb i framtiden kommer du nog isf inte att ha.
Lycka till!
Det känns helt sjukt att behöva välja sin framtid när man är 15 år..
#1 Vi pratade med några på en gymnasiemässa som sa att det skulle bli svårare att läsa upp betygen på komvux. Man kan gå, men man hamnar i nån andra sökgrupp som hon babblade om - det var iallafall sämre än att klara det direkt.
#2 Jag fattade det som att det gällde även ämnen man inte läst än, men jag är inte helt säker. Mamma ska kanske ringa skolverket eller något.
Jag har ju haft ganska lätt att få VG i nästan alla ämnen (bara gympa jag har g i) och så mvg i något/några. Men vad jag förstått måste man ha mvg i alla kurser för att kunna bli veterinär? Och det är det jag känner att jag inte klarar för jag är inte beredd att lägga ner all den tiden. Jag orkar bara inte med det med allt annat (Jag kämpar för att få upp självförtroendet m.m). Det jag mest undrade var efterfrågan på jobb inom hundvärlden - eftersom veterinär är såpass svårt så vill jag ha en andra utväg.. Men om det visar sig att man kan läsa fysik i efterhand så kommer jag antagligen flytta upp till värmland och gå på Forshaga och läsa fysiken efteråt om jag känner att jag fortfarande vill bli veterinär då..
Jag har tyvärr inga råd.
Men jag håller tummarna för dej att du hittar det du letar efter. Härligt att se att du har ett mål och att du vill uppnå det.
Jag säger bara Lycka till / Bleenda

Mitt råd är att stirra dig inte blind på hur arbetsmarknaden kan komma att se ut, tänk istället på vad du själv skulle vilja jobba som och utgå från det.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Mitt råd är att gå en linje du verkligen vill gå. Gå inte det som är "smartast" utan gå det du tror du kommer orka med och klara av. Du säger att du har lite problem med bland annat självförtroende, och därför tror jag att det är bra om du går något du verkligen kommer trivas med.
Om du är väldigt inställd på att plugga mycket, vad som än händer, i tre år till, då kan du ta det du tycker verkar "smartast".
De här råden kommer från en som för tillfället kämpar med gymnasiet, och ångrar att jag valde det jag valde.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.