Är hon dräktig?=)
Ja det är frågan, parad 2 ggr, den 3:e och den 5:e Augusti, räknar vi från den 5:e så är det 41 dagar, Hon har gått upp i vikt det syns tydligt, men det kan likagärna bero på den nya matn som hon äter jättebra av.
Hon har alltid vart trälig med mat, men nu äter hon jättebra.
Vetrinärewn som gör ultra är sjukskriven, dom rekomendera då röntgen, men tidigast om 4 dagar då.
Har alla åkt till vetten o kollat om det finns nått i Magen?
Detta är hennes första kull.
Efter ca 30 dygn brukar jag märka att tiken känns fylligare över magen. Lite stinn, om du förstår hur jag menar. Om du lutar dej över henne och känner längs sidorna på henne. Spenorna blir lite styvare och lite rosa. Efter 40 dygn kallkas skelletet på valpen och då ser du hur många valpar det är genom röntgen. Kollar du med ultraljud ser du att det finns valpar, men inte hur många.
Jag har röntgat ett par gånger då jag varit osäker. För har dom bara en eller två kan dom få problem att få igång värkarna.
Ja, det blir spännande.

det är hon nog:)

Bara hoppas =), men helt sjukt vad dyrt det ska var o göra ulta, rötgen kan ja förstå att de kostar men ultra..
#3 Jag skulle ultra undersöka en tik som var på 68 dygnet. Det kostade nästan 900 spänn. Det tog högst 5 minuter. På vår ordinarie vet klinik kostar det 480 kronor och då är det även en röntgen. Dom hade stängt den dagen.
Varför ta reda på något som ändå visar sig om några dagar? Bara lite nyfiken på den biten :)
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

#5 om några dagar? Jag vill vara säker för om det bara är 1 valp i magen kommer ju inte värkarna igång, o det är ju svårt o veta om det är en valp eller ingen valp om det inte kommer igång värkar.
#6 Har hon kräkts? När min tik var tre veckor gången så började hon kräkas på morgnarna och på dagen med ibland. Det har gått över nu, så nu äter hon mera och sover mycket. Idag är hon på dag 35 och magen är utspänd och tjock, tuttarna är rosa och större. Jag har en Norfolkterriertik, de brukar inte heller få så många valpar. Jag funderar på att göra ultraljud senare för att få reda på hur många valpar det är och hur de ligger.
/Elisabet
Jaså minsann, första kullen min farmors hund fick var på bara en valp. Inga ultraljud, ingenting. Förlossningen gick som på räls :)
Men var bara nyfiken varför. ;)
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Vad är det med som säger att om det bara är en valp så kommer inte värkarna??? Vet flera som bara fått en valp och det har rullat på precis som vanligt!
#6 Du gör så rätt när du kollar upp henne. Är man osäker så bör man ta kontakt med vetten. Det kan vara värt det.
Är hon tom kan du koppla av. Finns det några valpar så vet du det och kan förbereda dej.

att föda bara en valp går hur bra som helst

Min tik är nu i 6;e veckan…hon märkte jag på i 4;e veckan att hon var dräktig då hon började kräkas o nu vill hon absolut inte ha sin mat längre utan vill äta samma mat som vi. tidigare var hon ett matvrak o åt upp all sin mat på en gång när man ställde ner matskålen..I vecka 5 fick hon oxå genomskinliga flytningar. blev rundare o bredare. Hon har aldrig kissat inne men nu kan hon göra det på nätterna! Det märks att hon blivit lugnare och mera "boig" vill gärna vara mycket nära familjen och det hela tiden helst;) har inte tagit nåt ultraljud,har hört att valparna kan skadas av det i värsta fall…dessutom är väl det en del av spänningen att vänta till valpningen o se hur många de blir
Min kompis tik fick bara en valp och det gick bra utan ultraljud eller annat!Hade samma värkarbete som hundar som fått fler än 1…
Men visst e detta spännande! Tråkigt att vänta bara

en till sak! Tiara fiser som aldrig förr
luktar inte rosor här hemma direkt

Hmm okej.
Tiisha har med börjat fisa. rundare är hon och har fått jättefin päls, men sen om det beror på valpar eller ny mat är svårt.
Hon har alltid varit en familjegris, så inget nytt så.
Tiisha är våran ögonsten så ultra eller röntgen blir det nog i vilket fall, Min chef rötga deras hund och det var 4 valpar från början men sen bara 1 och det vart akut snitt pga uteblivna värkar, så jag sätter Tiishas liv före valpar, därför vill jag kolla upp det.
Sen är det ju mycket möjligt att allt kan gå kalasbra.
Ultra tror jag knappast är farligt då vi människor gör flera ultra ibland. =)
Men spännande, det är det verkligen =)
Ska ringa ett par till vet o höra deras priset…

Hade det varit min tik så skulle jag också ha gjort ultra bara för att vara på den säkra sidan. Det är så mycket som kan hända under en tiks förlossning så då är det bättre att ta det säkra före det osäkra så jag tycker att du gör helt rätt..
Jag håller tummarna för att allt ska gå bra för din tik & för hennes blivande bebisar,,
#14 Klokt beslut. Ibland. Nej förresten. Alltid så ska man gå efter första tanken. Det är oftast rätt.
Röntgar du så ser du hur många det blir. Och hur många som kommer ut. Ibland funderar man om det ligger något litet pyre kvar och då är man ju lite orolig.
Nu för tiden , när man varit med så många gånger så har man lärt sej att känna efter. Men ändå kan det vara lite vilseledande.
Lycka till och hoppas det finns några små pyren i magen.

#14 förresten så får vi valpar samtidigt då
Tiara blev parad 4;e och 6;e Augusti…Om hanen hängde sig så brukar det nästan alltid bli valpar! Jag menar inte att du ej skall göra ultraljud,gör det om du e orolig…
Jag tror din är dräktig! Kramar

För ett par år sedan parade min hanhund en tik, allt fungerade som det skulle vid parningen sedan var tiken "dräktig" tills det var dax och det inte kom några små whippetbebisar, hon hade visat alla tecken på dräktighet hela tiden & hon ökade i vikt men inte bidde det några bebisar för det.
Fast hon kan ju ha varit dräktig i början men att det då var ngt fel på valparna & att dom tillbakabildades, eller brukar det inte fungera så på hundar? jag vet att det gör det på katter..
Men att det inte blev några valpar då kan ju också bero på att min whippet börjar bli till åren, han har lämnat en kull tidigare men det är några år sedan.
Hur länge brukar en hanhund kunna vara fertil?
#18 Jag har varit med om att tiken är dräktig med alla symtom, men sedan har valparna försvunnit. Det kallas för nåt, men jag kommer inte ihåg. Det kan bero på att tiken har någon infektion eller inte orkar bära en kull valpar just då.
Dom kan även som räven, kasta en del av fostren dom har om dom känner att det är för många. Det råkade vi på en gång. Hon kastade 3 foster. Och sen födde 4 friska valpar. Knepigt. Eller hur?
Jag tror nog att en hane är fertil ganska långt upp i åren. Men vet inte riktigt hur pigga spermierna är..

det kallas för skendräktighet! Om tiken blivit parad så tror hon o hennes hormoner att hon skall få valpar…många tikar tror det bara efter en löpning. min granns tik(min valp från förra kullen)blir skendräktig vid varje löp!!!!hon har haft valpar som ett halvt påslägg,barbie,en socka mm o dom vaktar hon för fullt
#20 En hund kan ha valpar i magen på riktigt men om dom "dör" eller om det är något fel på dom/tiken före en viss tid medans dom fortfarande är i magen så "äter kroppen upp dom".

Resorption heter det om jag minns rätt.

det e inte sååå vanligt! Att dom dör o försvinner menar jag….visst kan man få dödfödda valpar men efter så lång dräktighet som våra hundar gått så är det inte sååå vanligt! Att dom bara försvinner så att säga;) Röntgen e väl inte bra? Det e inte det på oss människor iaf när vi väntar barn…men vad vt jag???
#22 TACK! Om du visste vad jag satt och funderade. Nu kan jag sova gott.
#20 Det är resorption jag var ute efter. Det är vanligare än man tror. Fostren dör och liksom tas upp av kroppen. Bara försvinner.

#19, Ja min gamla hund tycker att han är väldigt fertil, senast i Lördags ville han sprida sina spermier, men tiken som är en ung Dreverflicka förstod ingenting för hon la sig på rygg & så löpte hon ju inte ens men det brydde sig inte Benji om för han gillade henne väldigt mycket..

#22 vad e det? Kan det hända fast tiken e i vecka 6-7 redan???