Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1758 ggr
Kjellman
0

Lös hund!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den 29:e Juli var jag och mina två kompisar på gården och skojjade. Ett par gick in på gården med en svart stor hund bakom sig, vi trodde att det var deras men sen när den började gå runt på gården utan tillsyn och sedan gick till andra gården gick vi efter. Vi hämtade ett grimskaft som vi andvände som koppel, hunden hade redan en halsband. Vi gick och frågade på gården och sen gick vi till en granne och frågade. Hon kände inte igen hunden och hon ringde polisen då! Vi satt och väntade i ca 2 timmar för att en kvinna ifrån Orust hundhem skulle hämta hunden. Klockan blev mycket och jag var tvungen att gå hem. Dagen därpå när jag skulle hämta mitt grimsakft sa grannen att ägaren hade hämtat hunden och sa även att den gick LÖS på kvällarna, ENSAM! Och hunden hade varit borta i mer än två timmar och ägaren inte ens letat!!

Igår gick jag ut och busade med mina två katter och en liknande hund och gick och hälsade på den. Den gick lös! Det var samma hund och jag satt där med den ungefär i 5 minuter innan ägaren döl upp. (Jag hade tänkt att ringa polisen men ville gosa med honom innan).

Tycker ni att jag ska anmäla nästa gång jag ser hunden? Eller ska jag anmäla nu? Det står en lapp i en svale att inga hundar och inga katter får gå lösa i trakten, i samma trakt som kvinnan och hunden bor i! Hunden verkar vara ganska ung och skulle kunna vara en korsning mellan Rottweiler,Labrador och någon mer, den skulle lätt hunda döda en katt eller någon annan lös hund, fast han var ut snäll!

Hur ska jag göra tycker ni?

Nicka
0

ANMÄL DIREKT…vill det sig riktigt illa, kan ju lika gärna den lösa hunden bli påkörd eller att någon är dum mot den. Allt kan hända !

Linda-A
0

Det verkar som hundens ägare inte bryr sig om vad som kan hända både med hunden och andra hundar, djur och människor!

Kjellman
0

#1 - Ja, fast nu kommer det största problemet, Jag vet varken vart dom bor och vad hundens ägare heter :S Ska springa över till grannen och fråga snart, får se ifall hon har adressen iallafall!

AnneN
0

Får ni fram namn och/eller adress så anmäl på en gång, annars så anmäl det nästa gång hunden är lös

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Nicka
0

#3 Toppen av Dig att agera, innan det händer något. Ring polis direkt när Du ser hunden. Om hunden är snäll ? kanske Du kan hålla hunden så den inte försvinner !

en ROS till DigSkrattande

Kjellman
0

#4 - Hon hade inga namn eller ingen adress, dom mötte varandra på vägen och lämnade över hunden :/

#5 -  Jag har hört nu att den brukar vara ofta inne i en liten skog, så det blir lättare att veta vart den är nu! Tack så mycket :D

ElinKee
0

Anmäl på en gång även om polisen och ägaren inte verkar bry sig, i slutändan är det bra om nåt skulle hända att det finns en historik om att ägaren inte kan ta hand om sin hund.

Kjellman
0

#7 - Skickade in en anmälan utan att nämna deras namn o address, vet ju inte det. Ska ringa in till dom sedan när jah fått tag i namnet!

Bleenda
0

Ta hunden nästa gång den kommer och så får polisen eller någon annan myndighet hämta hunden. Så får väl hundägaren lösa ut hunden om den hamnar i något hund stall.

Kjellman
0

#9 - Ja, det ska jag göra!