Ska jag skylta?
Hej jag äger 4 kaniner som jag går runt huset med och utanför men när jag har haft kaninerna på våran tomt så har dom blivit attackerade av hundar 2 ggr hur ska jag göra för att få hund ägare att koppla hundarna.. Jag har funderat på skyltning där det står varning för kanin! Vad tycker ni?

Anmälde du till polisen när attackerna hände?
Det vore faktiskt klokt. Eller en skylt det det står "OBS LÖSA KANINER PÅ TOMTEN" Din ide är jätte bra. Men tyvärr är det ju så att hundägarna själva ska ha sina hundar kopplade. Och ansvara för dom. Men på det här sättet så har du ju varnat och händer något ligger hundägaren risigt till. Då anmäler du den .
Som sagt Jätte Bra Ide`

Smiter aldrig kaninerna :P ?
Mvh Ellenfyrkant

1* nej jag hamnade i chock och skyndade in med mina vett skrämda kaniner.. sen var ägaren borta..

#4 det är förbjudet att ha hundar lösa i bostadsområden, så det kan du anmäla.

#4 Beror på vart du bor.
Det är olika från komun till komun. I Göteborg måste hund hållas kopplad på försälningsplats medan torghandel pågår och på badplats samtmellan 1 april till den 30 september i parker och vid planteringar. I Slottsskogen är det koppeltvång hela året samt på allmän begravningsplats. Under löptid måste tikar hållas kopplade.
Jag har för mig att i tex Karlstad och Stockholm är det generellt koppeltvång, men det står i den lokala ordningsstadgan.

#6 jo jag vet det. Men oftast i dom flesta tätbebygda områderna så är det koppeltvång.
Så här säger lagen :
6 § Under tiden den 1 mars -- den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan
tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt."

Så här säger SKK, Citerar:
"Reglerna för hur hund ska hållas varierar från kommun till kommun. Eftersom Du som hundägare är skyldig att känna till vilka lagar som gäller för hundhållning kan det vara lämpligt att Du kontaktar Miljö- och Hälsoskyddskontoret i den kommun där Du bor för att få information om vilka regler som gäller. Anvisningarna finns i den lokala ordningsstadgan.
I jaktlagen och jaktförordningen finns också en del som berör hundar. Bl a nämns där att hund under tiden 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad. Regeringen kan också meddela föreskrifter som avviker från detta och om det finns skäl att skydda vilt får sådana föreskrifter innebära att koppeltvång gäller.
Rent generellt får en hund aldrig, även om inte koppeltvång föreligger, springa lös okontrollerat.
I vissa områden råder alltid koppeltvång och på vissa platser totalt hundförbud. Koppeltvång gäller alltid i naturreservat (oavsett hur bra lydnad Du har på Din hund). Hundförbud gäller t ex på lekplatser, på många kyrkogårdar samt på allmän badplats. Information om detta framgår av broschyren du erhåller från Miljö- och Hälsa. Kom också ihåg att, för allas trevnad, plocka upp bajset efter Din hund!"

okey ska fixa skyltar sen

#8 Jag bara citerade (hmm med några stavfel) ur den lokala ordningsstadgan för Göteborg.
Jaktförodningen tog jag inte upp då den inte har något koppeltvång samt är lite luddig i vad som menas med "marker där det finns vilt". Om det finns risk att ett rådjur förirrar sig in på tomten (typ hoppar över staketet) måste man då alltid ha koppel på hunden i sin inhägnade tomt?
Hur räknas fåglar? Är det "vilt"?
Det finns de som hävdar att bostadsområden inte är "marker där det finns vilt" och jag tvivlar på att dagens poliser vill ta upp den diskussitionen med någon hundägare.
Så innan ni går och polisanmäler, kolla in den lokala ordningsstadgan

#11 ja fåglar räknas som vilt
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!