Hoppande tax
Filmade min Tax igår när hon hoppade. Hon har hoppat i största delen av sitt liv och har på så sätt byggt upp ryggen så hon inte tar skada men självklart hoppar vi inte för höga höjder speciellt ofta.
Blir sugen på att träna agility med henne. Kolla på filmen och bedöm själva. Vad tycker ni?
Sött :) Hon är duktig :)

Tyvärr, funkar inte våran internet som den ska, så jag kan tyvärr inte se, men jag tror nog att hon är duktig! =)=)
#1 och #2 Tack så mycket! :)
#2 Vad tråkigt, du får kolla sen när ditt internet funkar.
Tror ni att hon skulle kunna passa för att träna agility på skoj på låg nivå?

Du kan absolut träna din Tax på agility. En Tax säger till när den inte vill. Vilken jätte härlig film. Din Tax ser ut att ha jätte kul. Jag sålde en Tax som senare fick agility träning och det har gått bra. Tror inte det är någon fara för ryggen. Vi jagar ju med våra och det blir hopp och skutt i skogen och ibland även simturer över någon bred bäck och det har aldrig varit någon fara.
Tack så mycket! Ja, det gör de helt klart. Hon kan vara mycket envis speciellt när det regnar men det är charmen med taxarna. Det går aldrig att tvinga dem att göra något som de inte vill. Hon tycker att det är jättekul, speciellt när hon får leversnittar. Kul att höra! Har en halvkusin som brukar tävla/träna agility med sin terier så kan ju höra med henne om jag får hänga med någon gång.
Självklart kan du köra agility med din fina Tax. Så länge som du inte tvingar henne så tror jag nog inte att hon skulle lida av det. Det är bara bra för henne att träna sånt.
Min moster hade en Tax som hette Caesar och han älskade också att hoppa och han var en jättestark och frisk hund. Han tränade med schäfrar (min moster hade schäfer också och mina föräldrar hade det) och han brukade till och med klättra på stegar som stod lutade mot husväggen om ingen var där och sade åt honom. Han blev 13 år och inte var det dåh ryggen som tog slut på honom.
Så träna på och ha kul med din sötnos. Lycka till med agilityn. =D Hoppas att det går bra.
Nu funkar internet igen, och jag lovade och kolla, så nu har jag gjort det, och din hund är jätte duktig!!! :D
Tack så mycket! Det låter lovande. Ska försöka hänga med min kusin eller någon kompis senare när vädret blir bättre.

Jag måste bara säga att jag var på Internationella Agilitytävlingar här om helgen, och där var det två taxar som var med i mini klass III, och det gick inte långsamt (!).
Så javisst, taxar kan de också bara de vill (:
#10 Härligt! Jagande taxar måste vara snabba efter vilt så de kan ju vara lik snabba på agilitybanan om de bara vill.
#11 Tack så mycket! Gör du så 

När jag var liten hade vi en liten charmig strävhårigtax som hette Tim som var min stora kärlek (o jag hans). Pappa skaffade Tim när han var 3 månader avsedd för rådjursjakt men mellan jakttillfällena var han min lilla gosvovve. Jag hade noll koll på hunduppfostran men var en riktigt bokmal. Tim o jag lärde varandra hur hundar fungerar. Pappas jaktkamrater ojade sig mkt hur han kunde låta jäntan förstöra en blivande jakthund med dumheter som lydnadsträning o hinderhoppning. Pappa lät mig tack o lov hållas med mina som han uttryckte det tramsigheter eftersom han riktigt såg hur Tim njöt av alla mina upptåg. Tim sov i soffan lr i min säng varje natt. Detta var i en tid när jakthundar knappt fick vistas inne, de skulle härdas.
Denna lilla krabat blev sedan den bästa jakthund pappa haft o det var ju ingen nackdel med lite uppfostran o lydnad heller…
Å, jag saknar min lilla kompis som numera vilar på de evigt gröna ängarna när jag ser denna film. Så lycka till med agilityn Cavello
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Låter som en härlig tid! Tack :)
#17 Vad tråkigt att du inte kan se filmen men tack :D Vi ska satsa nu till sommaren!
Vet flera taxar som tränas i agility!
Grejen är väl att du kanske ska ta det lungt med dom högre höjderna om du ska vara orolig för något. :)
KÖR HÅRT!
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
Taxar är Small-hundar :)
Höjden för small är 25-35 cm (bakre bomen).
Men börja grina då!
Okay, får mäta upp här hemma och se hur högt det är men tror att hon klarar det galant.
25-35 cm är inte speciellt mycket, med tanke på det hon hoppade i filmen :)
Men börja grina då!
#21 Men då klarar hon det nog galant :) Måste bara öva mer på de andra momenten med.
Har du tillgång till en brukshundsklubb? :)
Men börja grina då!
#23 Ja, två stycken men tycker att det var rätt dyrt med tanke på hur få tillfällen det var så vore bra att träna lite hemma först så att man inte kommer på kursen helt oförberedd :)
vilken söt hund du har!
#25 Tack så mycket :D Kan ju passa på att länka till en busfilm med Bessan, så får ni se den. Lillebror har ingen chans på filmen ;)
Tränade agility med min Tax i 13 år utan ryggproblem. :) Tyvärr fick vi mycket skit på vår första och enda tävling (även om hon aldrig hoppade höga hinder som de andra hundarna), men den kvinnan var väl avundsjuk för att en gammal Tax som var tränad i trädgården slog hennes jack russel som tävlade på hög nivå, haha. ;) Synd bara att jag lät henne förstöra vår "karriär".
Superfin hund du har! Lycka till med att agilityn! :)
Du ska inte hoppa högre :P När hon hoppar över den "trä-saken" är det precis det går ^ ^^ Man ska inte hoppa för högt med sin hund och tävlar man med små hundar så hoppar dom kring 30 cm.
Duktig för att vara Tax :D