vill inte äta
hej!
jag har en belgisk vallhund groendael på 2 år som inte vill äta. han har alltid varit så. han äter jätte bra i ca 2 dagar och sen äter han inte på 3 dagar. väger 18 kg. normalt för rasen är mellan 25 och 35 kg. just nu får han 200g av royal canian enegy 4800 2 ggr (moron kväll)+ 5 korvar (euroshopper) 2 ggr om dagen (mellan de andra måltiderna.) + en massa vitaminer. han äter mycket sällan upp kvällsmaten. har provat allt. allt från de billigaste foderna till de allra dyraste. svält kur funkar inte på honom då han kan gå utan mat i upp emot 4 dagar. han är pigg och glad men har inte så bra ork och revbenen känns para man petar på honom. de suns dock inte pga 10 cm päls.

Min tik är likadan. Folk vänder sig om och viskar elakheter som att jag skulle vanvårda henne, men hon gillar ju inte att äta! Har också provat allt och det är inget fel på henne enl. vet. så hon är bara kräsen.
Du kan ju åka till vet. för det kan vara artos. Men annars kan du prova att bara ge burkmat. Funkade på min ett tag iaf ^^ Och borsta tänderna givetvis. För mjuk mat rengör ju inte tänderna lika bra. Jag tycker inte du ska ge han korvar eller annat gott mellan måltiderna för det kan göra han ännu mer kräsen.
Ge måltiderna vid samma tid varje morgon och kväll och ta bort den direkt efter han har ätit klart och beröm en massa. Jag köpte också en hundkokbok häromdagen som är jättebra och min tik blir iallafall jättesugen på att äta.
Och ännu ett tips. Ge inte för stora portioner. Ta kanske halva portionen till att börja med, annars kan det lätt se skrämmande ut. Sen efter att tag om han börjar äta upp allt, kan du fylla på lite mer.
Hoppas det inte blev för mycket text! Lycka till!

För att vara ännu mer jobbig och skriva ännu lite mer, så är en jättebra sak för att få igång magen att gå minst 25 minuter på morgonen innan frukost och samma sak innan kvällsmat så att magen kommer igång och han börjar känna sig hungrig.

Haha nu tänker jag vara riktigt jobbig, men min tik gillar om jag häller rått ägg och raps/oliv olja över maten. Då äter hon mycket mer. Det kan du ju också prova!

#1-#3: har provat med burkmat men han bara fnyser åt det. korvarna började jag men i början på denna veckan. jag har nått dett stadium av desperation dår jag inte btyr mig om vad han äter bara han äter. har tagit honom till vetrinären som inte hittar några fel på honom förutom att han är mycket underviktig. vi har testat honom för allt. vi har 2 andra hundar också så att han får lite konkurans om maten men han äter inte ändå. problemet med det du skriver i inlägg #2 är att han kan gå utan mat i 3 dagar. #3 har provat det och han bryr sig inte. har också provat att blanda ner diverse människo mat.
Låter du hunden arbeta för maten?
Testat att ge den utomhus i gräs?
Hej ! Det är jättejobbigt med hundar som inte äter. Ett litet tipps som jag har prövat och som har fungerat på mina och många andra hundar med matvägran är att blanda i lite kokt lax. Det är tydligen väldigt smakligt för hundar. Kanske fungerar det på din hund med. Lycka till! M.v.h. Ditte_H
En bekant till mej började med färsk foder. Ärligt talat vet jag inte riktigt vad det är. Men gott till vovvar i alla fall. Tror det är vom och annat smått och gott. Är du intresserad så kan jag ta reda på det. Eller annars finns det säkert någon här som vet.
Bra är det och hunden äter och går upp i vikt av det.

Det är tråkigt när det blir så. Jag har också en kamp varje dag med att få henne att äta. Tur att din hund har mycket päls iallafall så att du slipper utstå med diverse utskällningar och andra hemska situationer jag får utstå med folk som vill ta henne ifrån mig på stan och skriker elaka kommentarer.
Jag har fortfarande inte hittat något effektivt sätt att få henne att äta normalt. Det är osäkert om jag någonsin kommer att göra det. Men som du säger, man blir tillslut desperat och försöker stoppa i dem allt för att dem ska få i sig någonting över huvud taget.
Den hundmaten du kör med är iallafall det bästa du kan göra i torrfoderväg, och mer än mina tips finns nog inte mycket mer att göra. Det finns ju förhoppningsvis massa andra små tips som kan hjälpa i några dagar, men tyvärr håller det aldrig i sig.
Hoppas att han går upp i vikt av royal canin iallafall och så får du ju se vad som händer. Han kommer i vilket fall som helst inte sluta äta helt, vilket är tur.

Min farbror sa alltid att lika svårt som det är få upp hullet på en hund under tre års ålder, lika svårt är det att hålla den slank efter. Stämmer naturligtvis inte alltid men ganska ofta faktiskt. Har för närvarande sex hundar och har haft tre till tidigare. Av dessa nio hundar stämmer det ovanstående på sju av dem. Alla hundarna har gjort mig bekymrad som unga, varit pigga och glada men lite för tunna och i total avsaknad av aptit. Provade alla sorters foder, torra o blöta, allt med samma deprimerande resultat. Men med åren kom aptiten och med den även hullet, nu måste maten ransoneras.

Tänkte på en sak till, du nämnde att du gav hunden korv. Kolla så att den inte innehåller lök. Mina föräldrars lagotto har just tiibringat en tid på Blå Stjärnan efter att ha satt i sig (olovandes) ett par stekta lökar. Vad som händer när en hund äter lök är att de röda blodkropparna börjar falla sönder vilket leder till anemi. Amanda fick blodtransfusion då hennes egna röda blodkroppar var utslagna till 90%. Hon klarade sig men måste äta en del mediciner livet ut, inte alla hundar överlever, trots behandling. Tänk på att lök även i små mängder kan vara farligt och kan återfinnas i många produkter som t ex leverpastej, korvar, chips köttbullar med mera.
CITAT just nu får han 200g av royal canian enegy 4800 2 ggr (moron kväll)+ 5 korvar (euroshopper) 2 ggr om dagen (mellan de andra måltiderna.) + en massa vitaminer. **SLUT CITAT
**Trodde inte mina ögon! *5 korvar 2 ggr om dagen?!* Och du undrar varför han inte äter sin mat! Klart han inte äter sin mat om han får 10 korvar att mätta magen med om dagen.
Kanske ska skita i dom korvarna och börja låta honom hungra. Tillslut lär han ju äta.
Tyvärr, men låter inte klokt för min del. :)
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

min tik är likadan och får kritik på utställningar för att hon är för smal.hon äter bara om det är andra hundar hemma annars äter bara så att "hon överlever" hon tycker inte om någon mat,men äter lite bättre om man gömmer maten .vetrinären sa att hon äter just det hon behöver för att må bra inte det vi tycker dom behöver dom mesta hundar är överfodrade och rädslan är hos oss en frisk hund svälter sig inte även om vi tycker den är smal (som min tex) mvh tira

Kan du inte stoppa lite av korven som han får på dagen i maten istället? Mosa och blanda runt så han inte enbart äter korvbitarna utan att det fastnar på hårdisarna.