Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3530 ggr
Miss-Me
0

beteende förändring!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min collie tik har ändrat beteende på 1 vecka när jag var på semmester. Jag kom hem igår kväll vid 23.00 så sa mamma att Ariel hade bitit hål i Lisas (vår andra hund) öra när båda skulle ta bollen, om lisa och Ariel springer efter samma boll så stannar Ariel och låter lisa ta den. Nu ikväll skulle Ariel bita lisa 2 gånger fast lisa inte var i närheten av Ariel. Ariel har alltid lydit innan, men för ca 2månader sen började hon jaga katterna, och när man är ute och går så sticker hon om hon nosar upp ett spår men hon kommer igen när hon är klar. Varför har hon blivigt så här? Hon var min perfekta hund nu har hon blivigt olydig. Kommer hon ätt bli värre?

fettmedkevlar
0

Hur gammal är tiken?

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Freke
0

Hur gammal är hon??

Låter som tonårstrots… är hon mellan 8-16månader??

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Miss-Me
0

hon är 2år gammal

Miss-Me
0

hon älskar andra hundar, och har aldrig visat någon tendens till att vara trött eller nått på någon annan hund innan. Det har varit dom andra hundarna som blivigt trötta på henne, hon ska bara busa och följa efter slicka på andra hundar :P sen nu har hon blivigt konstig, hon är inte sig själv längre.

Freke
0

Hormoner som spökar, och hon är på väg att bli vuxen..

Steget innan och ett bakslag i utvecklingen, blir nog lite värre innan det blir bättre, ge det en stund.. så blir hon bättre igen..

Men "spökålder" kan komma allt i mellan 16månader till 3år…

Hälsn. Freke

Miss-Me
0

hur ska jag tillrätta visa henne när hon springer iväg eller jagar en katt?

fettmedkevlar
0

#6 Köra kontaktövningar tills håret blir grått..

Freke
0

Vilket hår?? mitt är avslitet och borta… HahaRäcka ut tungan

Hälsn. Freke

fettmedkevlar
0

#8 Haha, ja men då får man försöka lådsas att man har hår och slita lite i luften ;)

Freke
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ser så löjligt ut att dra i luften?? får rycka lite i hunden istället.. han har och blir över… haha

Hälsn. Freke

ingann
0

#5 spökåldern brukar oftast komma betydligt tidigare än 16 månader;) Åskar kom i sin för en månad sen när han var 8 mån..

#0 tror nog oxå att det är nån sorts "trots"…  skrik i ordentligt när hon jagar katter så kommer hon förhoppningsvis av sig;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Karmatarerskanise
0

0; om du inte har kontoll över din hund bör du inte ha den lös. Speciellt inte nu under denna peroden.

Freke
0

Hera… Ge Dig…

Inte ha lös hit och dit…

låt hundarna vara fira…

Det var en Katt som den jagade… Katter löper förövrigt året om… Så ha inte hunden lös då….

Eller koppla katterna så dom inte springer lösa framför hundarna.. 

Ge sig… Nu Du är bara patetisk… håll i din hund och låt andra göra vad dom anser bäst för sina… Om du inte litar på din är det ditt problem, andra som litar och har förtroende för sina hundar får bättre och lydigare hundar.. en osäker ägare ger en ösäker hund.

Så håll i din och va plats i korgen…

Hälsn. Freke

Karmatarerskanise
0

"och när man är ute och går så sticker hon om hon nosar upp ett spår men hon kommer igen när hon är klar."

Snälla Freke. Lär dig lagen.
Det är inget att disskutera. Har man en hund har man även ett ansvar. Och om hunden springer iväg då den är lös, då får man ha den kopplad och ta sitt ansvar. T.ex i spårlina och övar på inkallning och kontakt.

Och just det här att den springer efter spår är dåligt just pga av all vilt!

Resten av ditt innehållsfattiga inlägg väljer jag att ha överseende med, då du förmodligen har en finne som ömmar någonstans ;)

Freke
0

Kan lagen, var någonstans står det att du måste hålla hunden kopplad för att det finns katter???

ska vi ta upp lagen engång till?? eller ska du använda sökfunktionen och hitta själv vad det står i lagen, men sen ska man ju kunna tolka den också.. vill du ha hjälp med allmän rättspraksis så kan du kontakta R_F som är juridisk konsult..

Eller PM:a så ska jag förklara.. 

Klart jag har en finne eller liknande som ömmar någonstans tror det kallas skånska???

Hälsn. Freke

Karmatarerskanise
0

#15 Läs TS inlägg igen. Det jag citerade står inget om katter, bara att hunden springer efter spår.

Om du nu kan lagen, då vet du att man inte får ha hundar som inte lyder lösa. Eftersom de då kan SPÅRA vilt, skrämma dom eller ännu värre anfalla.

Förstår inte ens disskussionen. Du vet mkt väl vad som gäller.
Bara tramsigt att du måste försöka bråka om ingenting.

Karmatarerskanise
0

Förresten får man inte ha hundar som jagar katter lösa heller. En hund ska lyda för att kunna vara lös, och en hund som jagar katter är inte vidare lydig i min värld med fleras.

Noa-Nisse
0

kanske du kan försöka att ha din hund i koppel och träna kontakt innan du släpper henne lös, för du blir du säkert nervös och undrar när din hund kommer sticka efter ett spår (när hon är lös), då känner säkert honav att du är nervös och det blir inte så bra träning.

och va uppmärksam, så fort hon verkar hitta något som verkar intressant, locka på henne och ge henne en massa beröm när hon uppmärksammar dig.

börja i koppel och fortsätt sedan när du och din hund är säker på inkallning att vara lös! :)

hoppas allt löser sig! :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

ingann
0

Freke.. jag måste bara få fråga.. menar du att en katt skulle vara lovligt villebråd för hundar???

/Ingalill

Freke
0

#19 NEJ Det menar jag inte men det finns inget som är extra skydd för katter, så som för vilda djur och fåglar, om du ser på varför det är kopplingstvång i skog och mark maj-augusti..

Så som Hera ALLTID påpekar i tid och otid, är så less på att alltid läsa det och detta eviga tjatande om "kan du inte lagen"-"det är faktiskt"..

Ska vi HÅRD dra allt, så är det faktiskt olagligt att släppa en hund på spår överhuvudtaget så tillvida att du inte är ute på jakt, då HETSJAKT är förbjudet i Sverige, och endagången du får lov att jaga med hund så måste du ha med dig bössa för att fälla, skjuta de bytet du är ute för att jaga..

Hälsn. Freke

ingann
0

#20 okej;) jag fick den uppfattningen när du skrev som du skrev…  (er övriga ordväxling får ni sköta själva;p)

jag personligen tycker ju att hundar inte ska jaga något utom bollar, pinnar (det ägaren kastar) om det inte är jakthundar ute på jakt;) inte skulle jag ha något emot att katter inne i städerna hade koppeltvång heller då allt för många katter blir överkörda…

/Ingalill

Karmatarerskanise
0

#20 Ingen tvingar dig att läsa mina inlägg. Hoppa över dom så slipper du mitt "eviga tjatande". :)

Freke
0

#21 Är av samma inställning. Vår buse, har precis som samma inställning som till katter som våra råttor.

Inom hus är det helt okey, han bryr sig inte men ute då kan dom lätt få dö i hans ögon..

Sen till ALLA som tycker att hundar ska vara kopplade för att dom inte ska spåra, TS har dock inte skrivit vad det var för spår hunden drog iväg på? Skulle jag släppa Izzi den AmBulldogen som jag har så är jag helt, fullt och fast inställd på att hon inte spårar upp djur, så som hare, rådjur eller katt… Men hon är rent förjävlig på att spåra upp människor som kan tänkas klappa henne och hon kan lätt dra iväg för att bli klappad…

Så det står ingenstans vad Collién drog iväg efter kan lika väl varit en människa, står som sagt bara Spår…

Hälsn. Freke

Karmatarerskanise
0

Men det spelar ingen roll VAD hunden springer efter. Har man inte kontroll över sin hund så har man inte. Då tar man sitt ansvar. Eller man BÖR ta det. oansvarigt att ha sin hund lös om man VET om att den kan springa iväg.

Karmatarerskanise
0

Tyvärr är Sverige fullt av människor som inte tar sitt hundägar ansvar. Dom har ingen kontroll över sina hundar, ändå får dom springa lösa. Tröttsamt.

Noa-Nisse
0

håller faktiskt med hera här lite ;) men men :P

Medarbetare på Hundar.ifokus

fettmedkevlar
0

#11 Spökåldern kan komma i princip när som helst upp till hunden är 3 år, den kommer i omgångar om man säger så. Har min 3åriga hane hemma som är i spökåldern igen.

ingann
0

#27 precis… därav mitt svar till #5 (glömde dock skriva # i 11an såg jag nu) ;)

/Ingalill

fettmedkevlar
0

#28 Okey :)

gejsa
0

Ja, Hera har helt rätt. Förstår inte varför Freke fortsätter att munhuggas. Sticker en hund iväg oavsett vad/om den jagar eller inte jagar så ska den vara kopplad den här tiden.

#23# Jag har märkt att du aldrig vill ge dig och att du tycker du har rätt oavsett om du har fel eller inte. Men nu har du iaf fel.

(Är av samma inställning. Vår buse, har precis som samma inställning som till katter som våra råttor)

Vad menar du tex med det här inlägget Freke?

Freke
0

#30 läs #21

Och dra egna slutsatser…

Jag tycker precis som ingrann att katter ska var i koppel i stan..

Då vår buse(Tzar) inte har något emot katter, råttor om dom är inne, hemma… Men ute då är det lovligt byte…

Vilket jag tycker också.. Kan folk inte hålla ordning på sina katter, djur så varför ska vi som hundägare alltit vara dom som blir straffade med att alltid koppla våra hundar, personligen tror och levar jag efter att hundar som är fria är lyckligare, sen att dom ibland drar iväg på ett spår eller jagar en katt är inte för mig ett problem, då en frisk katt med lätthet kommer undan en hund…

Vidare skulle min Tzar aldrig gå fram till en människa om han inte kände denne, skulle inte heller reagera på annan hund om denne inte började att mucka.. 

Kontentan är att en lös hund fungerar bättre än en med en husse/matte i ett koppel bakom sig är det något svårt att förstå?

Hälsn. Freke

Karmatarerskanise
0

Totalt oansvarigt för mig.
Struntar väl om din hund är lyckligare fri, katterna är det inte, och inte de djur han kanske spårar upp.

ingann
0

#31 hoppas verkligen INTE du tolkade min önskan om katter i koppel som att lösa katter var lovligt byte! en katt är ALDRIG ett lovligt byte för en hund! att jag vill ha koppel på katterna är för att skydda dem mot bilar och inte hundar….

skulle mina katter lyckas ta sig ut från den innätade balkongen och en hund jagade/högg dem skulle jag bli vansinnig. för mig är det detsamma att mina barn blir attackerade…

och att en frisk katt lätt kommer undan en hund håller jag med om men har du tänkt på hur många katter som är hundvana och inte springer när en hund kommer??? för mig är en hund som tar byten utanför jakt (alltså en hund som inte används i jakt) inte en bra hund…

/Ingalill

gejsa
0

#31# Det var det värsta jag har hört på länge måste jag säga. Det är inte alltid det finns träd i närheten som en katt kan klättra upp i tex. Den kan ju bli överraskad av en hund bakifrån. En katt har mer rätt att få gå fri än vad en hund har i staden. En hund som jagar katter ska INTE få gå okopplad.

En katt kan ju även som någon skrev vara van med hundar och inte springer iväg. Mina 4 katter tex är ju inte särskilt rädda för hundar. Nu bor vi på landet men ändå. Det låter ju helt vansinnigt det du skriver.

HannaM
0

jag tycker inte katter har rätt att gå lösa på det sättet dom gör heller… dom ligger och smyger och hoppar på mina illrar när jag är ute med dom.. i koppel… så det är ungefär samma problematik som med hund/katt

Karmatarerskanise
0

#35 Jag tycker inte heller att det är bra att katter går lösa, då de försökt attackera vår hund.

Men det ger ingen som helst rätt till hundägare att låta deras hundar som jagar katter eller annat att gå lösa. :)

HannaM
0

#36 nej det har jag inte sagt.. lösa hundar är skitläskigt… jag luktar ju alltid iller och vissa hundar reagerar med en fruktansvärt läskig reaktion, jag ska anfallas… och sen, katter och annat

Karmatarerskanise
0

#37 Nej det vet jag att du aldrig skrivit :) Verkar hemskt, det här när man luktar iller :(

gejsa
0

Katter är djur som inte ska vara instängda i lägenhet eller gå i koppel tyvärr. Dom mår bäst av att få gå ute lösa. Men jag håller med om att man isf inte ska ha katter i stan.

Sånt där om man att man luktar iller vet jag inget om. Men folk har ju både illrar och katter hemma så jag förstår inte varför en katt skulle vara så dum och hoppa på en människa bara för att man luktar iller?

HannaM
0

#39 inte katt, lösa hundar=) Eller ja hundar i koppel med för den delen, en del hundar verkar reagera lite märkligt på illerlukt. Däremot ger sig katterna på mina illrar när vi är ute och går. För min del är det alldeles för mycket katter i bostadsområdet där jag bor. Man hör ju inte att dom kommer förrän dom är framme liksom.

gejsa
0

Ha ha ok! Trodde du menade att katten blev farlig mot människan. Men en iller är ju inte precis något som ska vara i en stad heller. Det är ju eg ett rovdjur väl? Man kan ju inte ha katter innne för att dom få illrarna ska få gå på stan med koppel heller.

HannaM
0

#41 njae.. jag är rädd att något ska hända… jag har mitt djur kopplat, kattägaren har inte det.. vad händer om dom ryker ihop? Jag vill inte ha skadade djur. Det är det det handlar om. Kattägaren finns inte där att gripa in om något händer. Vem blir skyldig om min iller skulle ha ihjäl katten tillexempel?

gejsa
0

Ja, det är ju samma sak där eg. Du måste ju ha koll på ditt djur så den inte kan skada andra djur. Kan en iller verkligen döda en katt? Herregud jag skulle aldrig vilja ha en iller.

HannaM
0

#43 ja jag måste ha koll, måste inte kattägare det.. skulle katten ha ihjäl min iller finns ju ingen ägare som haft koll…

ingann
0

#39 det finns många katter som vill vara innekatter… mina katter vill inte gå ut utan vill bara sitta inne i fönstret eller på balkongen. (jag har provat att ha dem ute i rastgård under långa perioder men de vill bara in). samma sak min gamla perser jag hade tidigare och syrrans perser gick som längst nedanför altantrappan trots att han kunde komma och gå som han ville (i 14 år gick han bara så)…

och även om man bor på landet är det inte många som släpper ut sina raskatter utan de är inne eller i kattgård och går endast ute i koppel;)

jag ser alltså inga problem med att ha katter i stan men det borde finnas regler för hur man har dem;) tex så borde alla lösspringande katter vara märkta och kastrerade enligt min mening för att slippa alla dessa kattungar som skänks bort till höger och vänster utan någon som helst kontroll på hur de får det… hur många skänker bort sina hundvalpar (om det blir en tjuvparning)eller struntar helt i vart de hamnar?

/Ingalill

Starfall
0

#13 Men det är väl DU om nån som ska ge dig! Har man inte kontroll över sin hund ska den inte vara lös :S Hade jag inte haft 100½ kontroll över mina hundar hade jag ALDRIG låtit de vara lösa under promenaderna, ALDRIG! Som hundägare måste man ta sitt ansvar, det är såna människor som har samma tankar som dig som är de mest oansvariga tycker jag. Du får det att låta som att man ska låta sin hund vara fri, sen om den är under kontroll eller ej kvittar?! Tänk så många som fått sina hundar/katter/kaniner m.m attackerade, kanske till och med dödade av hundar vars ägare inte tar sitt ansvar! Det är inte hundarna det är fel på, det är de oansvariga ägarna!!

**Åter till vad tråden egentligen handlar om.:
**Jag tror det kan ha med tonåren att göra. Eller har hon kanske ont någonstans och det kanske är därför hon gör som hon gör? Hoppas det kommer bli bättre med voffsan:)

Miss-Me
0

Tack för hjälpen! Felet är att hon var bäst på kontaktövningar på kurserna och hon har jätte bra kontakt med mig fortfarande, hon har varit lös när vi har varit ute och gått sen jag fick henne jag har haft 100% kontroll. Men nu så lyder hon inte så bra. Jag går alltid en runda i min pappas skog, den är inhängnad eftersom våra kossor går där. Hon sticker inte längre än hon kan se mig. Kontakt övningar hjälper inte mot att hon ska springa efter spår. Hon skulle aldrig bita något djur, men att jaga tycker hon är skitkul.

ingann
0

#47 även om hon inte biter så får hon inte jaga heller… ett vilt djur kan bli så uppstressat av att bli jagad så den dör av det=( vilket ju är lika illa som att hon biter ihjäl det..

hoppas du lyckas få henne lydig igen:)

/Ingalill

Miss-Me
0

#48 jag skrev aldrig att det var okej. Ja jag hoppas verkligen att hon blir sig själv igen :) saknar min lilla älskling, nu när jag vaknar på morgonen så ligger där en bessiewisser på golvet :) :P Det känns inte kul att skaffa en valp nu när min andra hund inte lyder. Jag ska åka och kolla på en valp imorgon en sobel collie.