Fodertillskott mot fästingar
Fixodida, någon som hörttalas om detta? eller rent utav använt det?
Fick höra att det skulle vara en mirakelmedel och det var tydligen forskat på den fronten där det konstaterats hur effektivt det är, men dyrt och ganska begränsat med inköpsställen.
≧◔◡◔≦
Aldrig hört talas om det… Och skulle vara intressant att höra vad det innehåller och hur det fungerar. Jag är väldigt skeptisk till "fästingmedel" som ska ätas, eftersom det på något sätt då borde ju påverka blodet…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Jag har hört om det fast inte testat…också nyfiken.
#1 tydligen är det en jästsvamp.
Kvinnan som berättade detta var helt såld efter att ha läst om det och jag hade aldrig hörttalas om detta "undermedel" :S
Finns att läsa om här:
≧◔◡◔≦

Tydligen är det många hundar som får diarré av det, eller ont i magen. Frågan är om det är B-vitaminet som har effekt, och då kan man ge det rent istället, så slipper hundmagar bli dåliga av jäst.
Jag funderar på att köra b-vitamin i maten på alla hundarna den här sommaren, örthalsband på nån, bärnsten på nån opch så ska vi även testa esprees shampo som ska ha effekt nån vecka oxå.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#4 ok,är det något du hört personligen eller läst om?
≧◔◡◔≦
det har jag aldrig hört, däremot har jag ju förr använt hopp off som också är ett tillskott, och den är väl beprövad här hemma och både god och nyttig för dem

Jo jag har hört talat och läst mycket om det. Många är väldigt nöjda och några hundar har fått dålig mage. Men innehållet är ju endast naturliga råvaror, gift fritt. Nackdelen är att det är dyrt. Funkar inte mitt bärnstenshalsband och örthalsbanden så ska jag köpa det här pulvret.
7 vem svarade du nu?
glömde ju berätta att själv använder jag prob deo, men inte champoot bara dropparna;-), och det går bra det med, men han luktar ju tjära förstås :-)))

#5 Jag har läst varningar på ett annat större hundforum. Där var det många som hade problem, visste hundar som haft problem osv. Tydligen hade någon hund tom dött av problemen.
Något att tänka på om man har hundar med känsliga magar i alla fall. Eftersom jäst och b-vitamin är ungefär samma sak (öljäst är det i alal fall) kanske man kan testa att ge ett vanligt b-vitamin istället. Finns ju billiga till hästar som säljs på dunk!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Jag gissar att det är B-vitaminet i det tillskottet som "gör det".
Verkar funka super på vissa hundar, värdelöst på andra.
Förra säsongen testade jag Bjäst (=b-vit) på mina tre hundar, men såg ingen effekt. Vi kör med PROBs schampoo och deo och är nöjda med det. När vi ska till stugan i sommar kommer det dock bli frontline på hela gänget för där är det sjukt mycket fästingar!
Här är en som testat FIXODIDA. Det funkar jättebra mot fästingar. Däremot så började båda mina hundar klia sig så in i norden. Märkte att de hade det jätte jobbigt så jag slutade att använd det.
Det var någon som skrev att det stod på ett annat forum att det t.o.m funnits hundar som dött av detta. Är det verligen sant? Detta medel skulle ju vara totalt ofarligt sägs det.
Halsbanden man köper på apoteket är så giftiga att mina hundar fick sår på halsen..
Vad sjutton ska man använda egentligen? Just nu har jag inget fästing skydd till mina hundar.
kan tänka mig att hundar får ont i magen eftersom det är jäst i det,själv anväder jag hopp off tillsammans med prob deo droppar, och jag bor där det är högar med fästingar,det funkar jättebra.
Mina hundar fick aldrig ont i magen av det trots att min ena hund har känslig mage.
Var får man tag i hopp off och prob deo dropar?
på zoo affärer köper jag det, det är inte all zoo affärer som har hopp off, men jag vet att dom kan beställa hem det;-)
Tack för tipset. 
Jag ska genast bege mig till djuraffären och kolla. Såg nyss en fästing på en av mina hundar 
16 så lite så, hopp offen är ett koncentrat och i den finns det bara , men jag kan berätta att det luktar vitlök, men det luktar ändå inte om hundarna för det;-), är själv helt emot gift på hunden:-),prob deo dropparna luktar tjära, men det tycker jag luktar gott:-))
Jag gillar ju vitlök
he he he och tjärdoft är väl härligt. Jag är också emot gifter men ibland finns det ju inget val eller?
De hade inte hopp of eller prob deo dropparna där jag bor. Får åka in till den större staden på måndag och kolla
Till min hund skulle jag köpa ett sånt här gult fästinghalsband.. Har ingen aning om vad det heter eller vad det är för märke nu dock.
Helena
18, jamen det är ju perfekt då;-)
#20 Japp.. he he he… Hoppas det finns i den större staden bara

Har provat det på mina hundar men det funkade inte alls.
Använder nu Prob Schampot som fungerar alldeles utmärkt istället och är både billigare och hundarna luktar som nytjärad eka = ah så gott 
Har testat det nu när bärnstenshalsbandet gick sönder. Var inte värst mycket att hänga i julgranen… Han får flera fästingar om dagen. Så nu väntar jag på att det nya bärnstenshalsbandet ska dimpa ner i brevlådan. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
# 19 finns ju lite olika.. de brukar stå vid kassan i våra djuraffärer i alla fall. Sen är det ju bilder på dem så man ser vad det är. om det var det du undrade över..*ler* Jag använder sådannt på Nova i alla fall, fungerar utmärkt. byter en gång i månaden. Har nu plockat ca 11 fästingar på hela säsongen, oftast kommer de när halsbandet börjar "ta slut"
#22 Prob schampot… undrar om det är samma jag såg idag? Kostar det ca 250-300:-? Vad heter det?
Jag har ivarje fall köpt bärnstenshalsband till mina hundar idag och ett spray som heter fästing STOPP. Tänkte att jag komletterar med srayet när jag går i skogen, det har en effekt på åtta timmar säger dom. Jag hoppas att halsbanden fungerar. Gör dom det så är det en bra investering.
Själva Schampot kostar 159:- hos http://www.tahorseware.se/default.aspx
Men jag köpte ett sådant där paket med deo också (Paket 2)
#25 Tack för tipset
Pratade med dom som säljer produkterna. Beställde paket 3 och lite andra prylar. Hoppas detta funkar så kan jag lämna tillbaka bärnstenshalsbanden och sprayet. Tycker prob produkterna verkar bättre och funkar bra till det mesta. Jätteglad för ditt tips.
Stort TACK och kram
Har provad antifästinghalsband negativ
använder droppar i nakke och halerot
Fästingar torkar ut - mycket effektivt .Rec