Hunden kopplad ?
Är det nu hunden måste vara kopplad tom september ?
Gör ni några undantag ?
Hälsningar Eva……

Jo lite små undantag gör vi… näatan varenda dag 
Har väldigt sällan Ila kopplad.
Men koppeltvånget är inte ett koppeltvång.
"Hunden behöver inte vara kopplad, men den måste vara under sådan lydnad som om den vore kopplad."
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
samma här…min hund jagar ju inte så jag behöver inte koppla i skogen alls,dessutom har jag sån pli på honom att han kommer direkt på inkallning, men har man inte det så ska den vara kopplad
vi har en skog utanför våran lägenhet, där finnns inga djur, ..där får han springa lös så ofta han vill! =) men inga andra ställen! …

Jag har mina lösa året runt. Men under kontroll.
Såhär säger lagen !
Har kollat upp det nu……**
Från 1 mars måste alla hundar vara kopplade
**
Alla hundägare uppmanas att under tiden 1 mars-20 augusti ha extra koll på sina hundar. Antingen måste hundarna vara kopplade eller stå under jämförbar kontroll.
Viltet får inte störas av lösa hundar utan måste få vara ifred under de vilda djurens föryngringsperiod.
Från och med den 1 mars, när viltet är som mest känsligt för störning, är det hundförbud. Nu börjar djurens föryngringstid och den måste respekteras. Fram till den 20 augusti pågår hundförbudet. Därefter gäller att hundar inte för löpa lösa, annat än vid jakt eller jaktträning.
Det är regeringen som beslutar om tiderna och de står angivna i Jaktförordningen § 16.
Undantaget är när man behöver använda en hund för spårning vid så kallat eftersök av trafikskadat vilt.
Om du påträffar en lös hund ska du underrätta polisen. Är du markägare får du koppla hunden och underrätta ägaren, vars telefonnummer förhoppningsvis finns angivet på halsbandet.

ja.. men det är ju det där. "Antingen måste hundarna vara kopplade eller stå under jämförbar kontroll." så bra :D
när vi tycker att situationen passar så låter vi nicki vara okopplad, året runt.
vår granne har en hund som springer utanför deras tomt väldigt ofta. när jag är ute och går med Nicki så följer hon efter ibland. har slutat med att gå tillbaka med den hunden, orkar inte ta ansvar för det längre. funderar på att fråga henne om jag skulle ta med hennes hund på planerade promenader ibland, för den vovven är bara på deras tomt hela tiden.. men vågar inte prata med henne :P
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Jag har 99 gånger av 100 Kompiz okopplad, året om!
*** Kärleken övervinner allt ***

Det förvånar mej faktiskt att det inte finns någon som visar hänsyn till de vilda djuren. Det finns alltså ingen här? Nu är det ju inte bara älgar och rådjur som skyddas. Det är ALLA djur. Små fågelungar, har ungar. Dom som kanske inte syns så bra ,men ligger och trycker.
Kom inte och klaga på hundägare som har fel koppel på hunden eller konstig sele eller råkar höja rösten till sin hund förrän ni sopat rent framför er egen dörr.
9, men herregud….då får du väl klaga på vad lagen säger i så fall, vad jag kan se så har dom som har sina hundar lösa pli på dem eller hur?, och ska vi hårddra det så ska vi alltså kolla om vi råkar trampa på en snigel i skogen också som det ligger miljontals av där eller?,vad är det du försöker säga här?…..

Jag har Nagli lös hela tiden och stenkoll på om jag ser några djur, har alltid koppel med mig.
#9 Vissa har ju flexikoppel eller lång lina efter hunden och då kan den ju lika gärna gå fram till små fågelungar även om den är kopplad? :S

#9 Tyvärr skrämmer vi ju vilt även om hundarna är kopplade eller ej.
Ska man lyckas med att inte skrämma vilt, så får man helt enkelt se till att ingen beträdder skogen under denna föryngringsperiod. Tyvärr.
1mars - 20 aug måste hundar vara kopplade.
Annars finns det inget koppeltvång.
#13: Lagen säger att hunden ANTINGEN ska vara kopplad, eller lös under samma kontroll som om den vore kopplad.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#13 Så utanför den tidsperioden får alltså vem som helst ha sin hund lös?
" I jaktlagen och jaktförordningen finns också en del som berör hundar. Bl a nämns där att hund under tiden 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad. Regeringen kan också meddela föreskrifter som avviker från detta och om det finns skäl att skydda vilt får sådana föreskrifter innebära att koppeltvång gäller.
Rent generellt får en hund aldrig, även om inte koppeltvång föreligger, springa lös okontrollerat. "
// SKK

Lukas är alltid kopplad, han är inte 100% på inkallning. Fats det hände en gång att han bet ihjäl en fågel unge som låg jämd på sidan av stigen när han hade koppel :( så ibland hjälper det inte att man har hunden kopplad.
Jello får var lös ibland, när vi går på eljusspår eller på en lansväg som finns här. Annars är han kopplad.
Nej, lagen säger att man är skyldig att hålla sin hund under uppsikt.
I lagen om tillsyn över hund och katt paragraf 1 står det att du som hundägare är skyldig ahålla din hund under sådan uppsikt att du kan förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
Vilken lag hänvisar du till?
Ja, men du står ansvarig för alla skador som din hund orsakar.
#15: "Rent generellt får en hund aldrig, även om inte koppeltvång föreligger, springa lös okontrollerat."
Du får alltså inte ha din hund lös om du inte har kontroll på den och den kommer på inkallning. Även mitt i vintern då det inte råder koppeltvång. Man måste ha kontroll över hunden, annars får den inte vara lös-
Under perioden 1 mars - 20 aug är du SKYLDIG att hålla din hund kopplad i skog och mark. Under den perioden kvattar det hur bra pli du tycker att du har på din hund.
Med undantag för hundar i tjänst.
#20 Men så länge min hund inte gör någon skada, kan någon göra ngt åt saken då om min hund springer lös okontrollerat?
Med jämförbar kontroll menas inhängnad.
Om du ses med din hund lös under perioden 1 mars till 20 aug kan du dömas till böter.
OM din hund påträffas lös (under okontrollerade former) omhändertas den
Mina vovvar får allt gå i koppel. Det finns ju en lag och orsak till den. Mina vovvar busar i hundgården i stället.
Okey.
Ja vi har alltid koppel, så ingen fara här :)
#21: Så när SKK skriver att en hund ska "stå under sådan lydnad som om den vore kopplad" när den springer lös, påstår du då att det innebär inhägnad? För när jag läser att en hund som springer lös ska stå under sådan lydnad som om den vore kopplad fattar jag det som att hunden är LÖS men som sagt, står under sådan lydnad som om den vore kopplad.
Var läser du in inhägnad? :S :S :S
#21: "Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad"
Det innebär alltså INTE att hunden INTE får vara lös, så du har fel.
Det är så här. Du kan ha världens snällaste goaste hund, men när den springer i skogen eller på ängar, i hagar eller vart som helst, så kan den skrämma bort honor som ligger på ägg. trampa sönder fågelbon, skrämma iväg harungar eller bita dom. Det kan ligga rådjurskid och trycka. massor av djur som vi inte ser. Likadant vid sjöar. Där kan det finnas sjöfågel med ungar som blir störda. Hos oss har tofsvipor bon längs med vägen. Och här springer det mycket lösa hundar från stan. Dom vill inte släppa sina hundar i stan, men gör det när dom kommer ut på landet. Där det finns mest djur. Det finns väl inget härligare än att låta sin hund sträcka ut och springa allt vad den orkar över ett gärde. Men man måste gå efter reglerna. det finns ju en orsak till den.
Men något som ingen tänker på. Det är att det finns massor av huggormar i naturen nu också. Extremt många hundar har blivit ormbitna i år.
#29: Ja, man måste gå efter reglerna. Och reglerna säger att om du inte har nog med kontroll över din hund får den inte vara lös i marker där det finns vilt.
Min fråga då, finns det verkligen någon som kan garantera att dom har 100% koll på sin hund? finns det ingen risk att hunden gör en avvikelse?

#31: Precis vad jag oxå har tänkt på.
Det känns ju som att man aldrig någonsin verkligen kan ha 100% koll på en hund. Tror inte ens Ceasar Millan kan ha det faktiskt. :-P Hunden kan ju bli skrämd av ett djur och sätta iväg.. det är ju lätt hänt lixom.

100% kontroll kan man aldrig garantera eftersom hunden har en egen vilja och inte är någon radiostyrd robbot
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#31: Tror det kan vara svårt att till 100% garantera i alla, alla lägen och lagen är ju väldigt luddig.
#33 Så egentligen borde ingen gå med hunden lös i dessa tider, om man tänker så :)
Dubbel
#33: Exakt.

Egentligen borde väl inte någon gå med hunden lös någon gång då ju. Om man ska se helt krasst på det alltså. :-P
#38: Men det är ju skillnad på en hund som kommer 499 gånger på inkallning av 500, och en hund som kommer 1 gång av 500….
#39 Klart det är, men den enda gången den inte kommer kan den ju ta ett djur eller skrämma ett djur.

#40: Du svarade snabbare än mig där ja, och tog orden ur mun på mig oxå för den delen! :-P
:P
Som om den vore kopplad, tolkar jag som att den går lös intill sin ägare hela tiden.
#43 Men, det finns ju alltid en liiiiiten risk att hunden avviker från ens sida. Eller vad tror du?
men det står ju bara att under perioden 1 mars till 20 augusti UPPMANAS (alltså inget tvång utan bara att det uppmanas) det att ha koppel på hunden eller att ha hunden lös men ha så mycket pli på den att det är som att ha den kopplad (fast den inte är det) Alltså får man lov att ha en hur ouppfostrad hund som helst lös, eftersom det endast uppmanas.
Medarbetare på Hundar.ifokus

Det är lurigt värre med dessa lagar o förordningar.. Alltid fritt för tolkning! Men när det uppmanas så tolkar ju egentligen inte jag heller det som som tvång. Och då borde man ju inte kunna få böter heller som #23 skrev…?
Befinner du dig på en mark där någon har jakträtt får du inte ha din hund lös ens efter 20 aug.
Jag har under min levnad och arbete i skog och mark mött så många hundar som är s.k "inom kontroll" flera hundra meter från sina ägare och även fått hjälpa till att leta upp sådana, och även ägarna när de kommit vilse efter att de letat hunden. Jag utbildades till hundförare i militärtjänsten och redan där fick vi lära oss att en hund utan koppel är okontrollerad. Visserligen hade vi där hundar som vi kunde lita på till 100%, men en hund i "skarp situation" är aldrig kontrollerbar utan koppel.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Ser inte var skillnaden är att gå över en äng med kopplad eller okopplad hund? Vi stör ju hur vi än gör. Både med eller utan hund så har jag ju stört ängens invånare i alla fall.
Jag kör med okopplade hundar, då de är skvallertränade på vilt.

#48: Förstår ditt resonemang på sätt och vis.. Men du kan ju aldrig någonsin vara säker på att hundarna inte skulle kunna sätta av nånstans, om dom till exempel blir skrämda eller så.. eller hur?
#43 Så klart. Finns det inget koppel som stoppar,så.

#49 Sätta av? Vet inte vad som skulle skrämma mina hundar ute på en äng, men skulle så vara fallet så kommer de till mig. Och hittar de något vilt på ängen så är de som sagt skvallertränade.

#51: Vad menas med skvallertränad?
Min grabb hittade en rottweiler gåendes i sin trädgård. Så han kom över med den. Vi kollade upp den och fick tag på ägaren. Jag har sett henne tidigare många gånger och hon har hundarna alltid lösa. På vår jakt mark. Men har "superkoll" på dom. Men den här gången hade tiken bara dragit. Utan orsak. Sa hon. Grabben hade nämligen sett en rå get komma som en kanonkula farandes från det hållet. Med det vill jag bara visa att även den här tjejen , med kadaver dissiplin på hunden kan misslyckas. Hundar är hundar och dom har en djupt liggande instinkt.

Att de så fort de känner doft, hör eller ser människa eller vilt i skoen, ska komma in till min sida omedelbart. Enda undantaget är om människan/viltet är på väg bort från oss, då är det ok om hundarna bara stannar där de är och invänta mig.

#Låter ju bra.. Undrar just hur man lär dom det. :-)

Inte svårt alls. Man belönar bara just syn, doft och ljud från dessa när man är ute och går. I början med kopplad hund och gärna klicker.

#56: Hmm.. oki… inte för att jag förstod så mycket av det konkreta tillvägagångsättet iofs.. Men jag gör som så att jag återkommer till dig sen när jag fått hem vovven istället. :-)
#57: När du upptäcker att hunden känner doften av vilt, klick + belöning. Samma sak när du upptäcker att hunden upptäckt/sett vilt, klick + belöning. Detta förutsätter förståss att din hund är inklickad.
När hunden har lärt sig sammanhanget så kommer den nästa gång den känner doften av vilt tänka "Aha! Det är NU jag får min belöning!!" och vända sig / komma till dig för att få sin belöning.
När hunden ser vilt = "nu får jag belöning hos matte!!" och vänder sig mot / kommer till dig för att hämta den.
Det är skvallerträning.

#58: Ahaa!! Tack för förklaringen! :-)
#58 Intressant :) Och jäkligt bra om man har en hund som går löst :)

#58 Tack för den.
Har skrivit hur man skvallertränar sin hund så många gånger att jag helt enkelt inte orkar längre, därav min mkt korta beskrivning.

#61 Man hittar säkert en av dessa beskrivningar om man söker på skvalleträning här!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#61 Idé till en artikel i framtiden kanske? 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#60 Det är grymt att ha en skvallertränad hund. Man kan gå och tänka på annat, för Du vet att Din hund kommer upp vid Din sida vid möte. Suveränt! Och bra för hundarna som får en bra aktivering. Mkt bra för hundar med dåligt självförtroende. de växer kan jag säga när de får en sån fin uppgift.
Man kan också använda sig av skvallerträning vid hundmöten, människomöten, cykelmöten…….. Liksom allt.
#61: jag förstår precis hur du menar :P
#57 Man kan även göra som vi brukar när vi ska jaga in våra hundar. Dom får ju inte jaga vad som helst. Det ska gå lugnt och sansat till i skogen och djuren ska inte störas mer än nödvändigt.
Har vi tex en stövare som inte får jaga rådjur ,så talar vi om för hunden att rådjur är läskiga. Med kropps språket givetvis
.Varje gång vi ser ett rådjur så springer vi därifrån. Vi korsar även spår och när hunden sätter ner nosen så rusar vi därifrån och låtsas vara rädda. Och säger med mörk röst usch. Det fungerar ypperligt. Eftersom jag (ledaren) blir rädd, så måste det vara något riktigt farligt. När den sen har lärt sej det, startar vi hunden på RR=rådjurs renhets prov. Den måste klara det provet för att man ska kunna gå vidare i tävlingarna.
Nu har du nog fårr mycket att tänka på. Många tips och ideer.
Man får ta till sej det som passar en själv bäst.
Det är inte SKK som stiftar lagar.
Citatet som du har klistrat in är SKK.s tolkning av lagen i sin helhet.oovh alltså inte ett utdrag från lagen.
Jag har inte sagt att det står i lagen att hunden alltid antingen måste vara i koppel eller inhängnad. Men under periioden när det råder koppeltvång är det så.
Där anser man inte att "vardagslydnad" räcker.
Det står i lagen att tjänstehundar får vara utan koppel.
Det står inte just inhängnad i lagen.
Men med jämförbar kontroll menas lina, inhägnad eller liknande.
Om din hund skulle skada vilt udner perioden som koppeltvång råder och du har haft den lös så döms du till böter.

Jämförbar kontroll kan tolkas hur som helst. Min egna tolkning är att jag ska ha sådan kontroll på mina hundar att de inte stör omginingen. Sen om de är 50 cm ifrån mig eller 50 m ifrån mig får miljö och omgivning avgöra. Jag har fortfarande kontroll på mina hundar
Jag tror jag klistrade in ett utdrag ur jaktlagen?
Koppeltvången under perioden 1 mars - 20 aug är stiftat i jaktlagen.
I paragraf 6 står följande.
1 mars -- den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt.
Alltså hjälper det inte att du har lydnad på din hund. Det står att hunden skall hindras från att löpa LÖS i marker där det finns vilt.
"
6§
/Upphör att gälla U:2008-01-01 genom lag (2007:1241)./ Under tiden den 1 mars -- den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.
Regeringen får meddela föreskrifter som avviker från första stycket. Om det behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära att hund skall hållas kopplad."
Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.
Jaktlagen paragraf 6
När det inte råder koppeltvång är det lagen om tillsyn över hund och katt som stiftar lagarna kring strikt ägaransvar.
I förorningar står det att tjänstehund är ett undantag under perioden då det råder koppeltvång.
Det är just för att man inte anser att vardagslydnad är nog för att garantera att hunden inte löper efter vilt.
Det var därför jag skrev att man i princip menar kopppel eller inhängnad under perioden 1 mars - 20 aug.
Det är inte bara en uppmaning.
Det är KOPPELTVÅNG - tvång som i måste=)
Har du läst Lagen nu, eller har du läst någons tolkning av lagen?
Lagen är inte det minsta luddig.
"6§
/Upphör att gälla U:2008-01-01 genom lag (2007:1241)./ Under tiden den 1 mars -- den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt."

#73: Uppenbarligen är det luddigt, eftersom vi här inne verkar tolka det olika.

Vad är det i den texten som du tolkar annorlunda?
Om du läser jaktlagen, förordningen och lagen om tillsyn övr hund och katt så lovar jag att du inte kan misstolka vad lagen säger.
Det är sällan bara EN lag eller ett stycke som gäller.
Rinoa jagar så hon är alltid kopplad.
Endast på ett ställe, ett stenbrott, får hon vara lös när det vankas bad.
Där finns varken djur eller andra människor.
Skulle det vara djur eller människor där går hon kopplad.
Hon kommer dock på inkallning, men man får icke glömma att hundrädda människor finns överallt.
Akilles går lös där inga hundar finns.
Han är väldigt förtjust i tikar, inte lika förtjust i hanar så koppel när hundar är i närheten.
Även när det är mycket fok i närheten och ensamma barn.
Ännu en gång, hundrädda människor finns överallt.
Jag tycker inte det var tydligt ändå.
När det står att hunden ska "hållas under sådan uppsyn att den hindras från att löpa lös" så lägger jag betoningen på "uppsyn" och ""LÖPA lös", inte "hindras" och "lös".
Därför lyder meningen i mitt huvud såhär:
Hunden måste vara under uppsyn konstans, alltså alltid inom synhåll. Den får inte LÖPA lös, dvs springa runt, runt utan kontroll. Där av "löpa". Den ska alltså alltid vara inom synhåll och den måste vara under sådan kontroll att den inte börjar löpa runt och sticker efter vilt osv.
Då är den under samma kontroll som om den vore kopplad, så som SKK tolkat det också ser jag.
Kan hunden inte sticka iväg och du alltid vet precis var den är så är den under jämförbar kontroll som när den är kopplad, och det är så jag tolkar lagen. Om du tolkar den som ett totalt förbud - även fast det faktiskt inte står att det är totalt förbud, så är ju lagen uppenbarligen luddig då vi tolkar den på olika sätt.
Och det står också att det gäller enbart marker där det finns vilt, det vill säga koppel"tvånget" råder inte där det inte finns vilt.
#78: Ja, du har helt rätt. Tycker det är så skönt när folk verkligen visar hänsyn! Min mamma är livrädd för hundar och får totalt panik om hon ser en lös hund. Däremot kan ju ägaren kalla till sig hunden och hålla fast den, då kan hon passera, men många säger bara "hunden är snäll!!". Så jävla respektlöst tycker jag.
Däremot går det relativt bra med min hund, antagligen för att det är just jag som äger den och kan ta bort den om det skulle vara så. Sen så springer inte min hund fram till andra människor, så länge dom inte lockar och tjoar och tjimmar och ropar på hunden - vilket jag tycker är förbannat respektlöst av dom människorna.

Aquila är för korkad för att jaga nåt vilt, hon ser dom inte ens även om dom är nära. vi har henne dock bara okopplad på vissa vägar där vi vet att ingen annan går (bakom vårat hus)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Vi bor en bit från sta´n och har tillgång till skog inpå knutarna. Mina hundar går alltd lösa och alltid bakom mig. När det passar får de springa fritt på grannens ängar.(t ex efter höskörden) Annars är de lösa på vår inhägnade tomt. Under löpperioder har vi alltid den äldsta hunden kopplad, eftersom han då kan sticka till löptiken.
#81 Jo, man ska ha respekt för hundrädda människor.
Min tik springer inte fram till folk, om de nu inte går någon meter ifrån oss då ska hon gärna ta sig en nosning, men en hundrädd människa känner sig ju mer säker om hunden är kopplad, hur bra koll nu än ägaren har.
Hatar när folk säger "Men han är ju så snäll!".
Ja, och hur fan vet den hundrädda människan det?
Jo, kallar de på min tik får de väl skylla sig själva om hon nu skulle springa fram, inte för att det skulle hända då hon som sagt var är kopplad, men lek med tanken.
Lika med föräldrar som låter barn gå ut med stora hundar, som de inte kan kontrollera)
Tycker det är oansvarligt, vill den stora schäfern gå åt höger, gör det stora schäfern det oavsett om de hänger en 8-åring i andra änden. Lite OT kanske, men nu pratar vi ju lösa hundar, det är väl lite samma sak, fast med motvikt.

Anser jag att jag inte har koll på plats, situation eller andra omständigheter så kommer han att vara i koppel.
Är det på områden, där jag vet att det inte finns vilt, folk eller annat som kan störas får han gå lös..
Men det är inget som tas för givet för vare sig mig eller honom.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
HUnden får inte löpa löst där det finns vilt.
Helt riktigt.
Hur DU tolkar lagen hjälper dig inte så mycket om det skulle hända något.
Du som hundägare är skyldig att känna till vilka regler som gäller.

Har alltid våran nobs lös när jag är ute med henne. Enda gången jag kopplar henne är om vi är i stan eller möter hund.
Hon tar inte efter vilt då hon vet att hon inte får det, har mött både älg, rådjur och räv.

#79 Tycker som Du. Löpa = förflytta sig hastigt.
Om jag hindrar min hund ifrån att förflytta sig hastigt i skogen så håller jag mig inom lagens gränser, eller? Så tolkar jag lagen.
Vill de vara tydliga i vad som menas så är det ju lättare att skriva att hunden ska hållas kopplad med en lina/koppel som är max 8 m lång exempelvis. Eller bara att hunden ska hindras från att vara lös i skogen.
Om jag är i skogen och mina hundar lufsar lösa i min närhet, har jag då brutit mot lagen? Nä… jag tycker lagen är väldigt luddig
Du är skyldig att känna till lagen.
Om du är osäker får du helt enkelt be någon förklara den för dig.

#87: Som sagt.. Lagen kan uppenbarligen tolkas på olika sätt. Och då är det inte lätt att veta vad som verkligen gäller. Hur kan du vara så säker på att du har tolkat den rätt…?
Jag arbetar med sånna frågor.
#92 Hur menar du då?

#92: På vilket sätt jobbar du med det?

#92 Undrar jag med eftersom du inte har koll på lagen själv??
Hehehee Ligger mer än dubblevikt, slår nästan knut på mig själv…
Hälsn. Freke
Jag arbetar som konsult i juridiska frågor.
Bland annat.
Jag förstår att du är lite sur på mig.
Men det rör mig inte i ryggen, tyvärr=)

#90 Ja, jag vet att jag är skyldig att känna till lagen. Men tyvärr är jag inte mer än mänsklig och kan inte alla våra svenska lagar. Dels för att jag har vett och etikett och tror mig veta rätt bra vad som är rätt och fel i mångt och mycket.
Sen struntar jag helt enkelt i en del lagar. Jag kör ibland bil i 80 km/h när det är 70km/h. Jag går ibland mot röd gubbe och jag har alltid mina hundar lösa, även i naturreservat.
Jag känner att jag på vissa bilvägar kan hantera min bil i 80 km/h och jag tittar både till höger och vänster innan jag går mot röd gubbe och jag känner mina hundar så pass bra och vet vilken kontroll jag har på dem ute i skogarna.
Alla bryter lite mot lagen ibland.
Jag går oxå mot röd gubbe ibland.
Men när det gäller våra lagar för att skydda djur och andra trafikanter så tycker jag att det är respektlöst och oansvarsfullt att bryta mot lagen.
Vi har lagar av en anledning.
Det finns många hundägare som har ett dåligt omdöme.
Många (du exempelvis) tror att dom har hundra procent koll på sin hund.
Men så är sällan fallet.

#99 Vad andra tror om deras hundar får stå för dem. Jag vet var jag har mina.

OT tråden..
#97 är inte sur på dig.. Kan inte vara sur på folks tilltro till sig själva.. Har du hört uttrycket.. Ge mer rep?? ger dig lite till… och lite mer..
Juridisk konsult… hahaha Det var det roligaste jag hört på JÄTTE länge…
Bara se vad du skrivit i min gästbok svarar för sig själv
Hälsn. Freke
Så säger alla=)
Jag säger inte att du inte har pli på dina hundar, för det tror jag att du har.
Jag menar bara att vi har stiftat lagar av en anledning.
Och man kan omöjligt göra en individuell bedömning, lagen gäller för alla!

#102 Absolut. Klart vi måste ha lagar. Men jag har valt att inte följa bla lagen om koppeltvång. Av två anledningar.
1. Jag vet att jag har kontroll på mina hundar.
2. Om det mot förmodan skulle vara så att jag skulle få böter så är det värt det. Jag anser att hundar måste få springa och röra sig i egen takt några timmar per dag för att må bra.
Och än har jag trots regelbundna möten med polis i vårt naturreservat inte fått några böter.
Vad jag försöker få fram är att alla tror att dom har koll på sina hundar… Men få har det.
Om det vore förbjudet att ha hunden lös borde det väl stå det? Eller?
Borde det stå inte stå "Hundar får ej vara lösa i marker där det finns vilt under perioden 1 mars - 20 augusti."
Eller "Det är förbjudet att släppa din hund lös i marker där det finns vilt under perioden 1 mars - 20 augusti".
Nu står det ju i stort sett bara att den ska hindras från att driva efter vilt och att du måste ha den under tillsyn.
Alltså.. Jag förstår inte varför det inte står att det är ett förbud om det faktiskt är förbjudet att ha dom lösa. Och varför har i så fall inte #103 fått böter om det nu är totalt förbud?
Därför tolkar jag lagen som att de inte får jaga vilt och att du måste ha den under samma kontroll som om den vore kopplad.
103 här har du en till sk oansvarig hundägare som gör precis som du, och har aldrig fått böter heller:-)))), det gäller att ha bra kontakt med sin hund;-)
Läser tråden och skrattar för mig själv…..
Tillägger på #105: Råder det totalt förbud borde det inte finnas något utrymme att tolka alls, som det gör i dagsläget. Även SKK har ju tolkat på ett sätt - antagligen det vanligaste och det som de flesta hundägare vet gället.
Är det förbud borde det stå FÖRBUD! ICKE TILLÅTET! Inte vara en tolkningsfråga.

Hur kan ni veta att det inte finns vilt där ni släpper era hundar? dom rör ju på sig liksom
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

jag brukar ha min hund lös, hasr koppel med mej ifalla det kommer ngt har oxxå kolla på vad hon gör. Brukar släppa mina mindre lydiga hundar på en äng eller så, men dom kommer alltid tillbaka. visst det kan hända att nångång dom inte gör det Men oftast har jag min första hund lös dom andra två kopplade ;)
#107 Håller med. Lite sunt förnuft och kunskap om naturen och dess innevånare skulle inte skada ibland…
#109 Jag vet för att det är ett stårt hål, mitt i ett berg eller dylikt fullt med vatten. Så om inte älgar snorklar är jag mycket säker på att det inte finns vilt där ;)

En hund som kan passera en djurunge som ligger och trycker på marken utan att gå fram och ens nosa på den, och som inte springer ens 2 steg efter en kanin som rusar fram 1 m från nosen kan mycket väl få vara lös.
En hund som kommer på inkallning, men som kanske skulle rusa efter en springande kanin, gå fram och nosa på djurungar på marken, även om den inte skulle bita, ska inte få vara lös.
En hund som skulle springa efter för att jaga, ser djuren som byte, ska inte vara lös där det finns vilt.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Leta runt lite i olika lagtexter och se hur ofta det står "förbjudet"
#113 Det bästa som satts ut på tråden. Tack ska du ha.
#109: Har han lös överallt, i stan, i parker, i bostadsområden men vi går sällan upp i skogen (14 veckor). Aldrig sett minsta spåret av något vilt över huvud taget där vi brukar gå.
Dock har vi sett en igelkott som oliver ville hälsa på, men ett "NEJ!" stoppade honom givetvis. Sen var det bara att kalla in honom igen.

Lagen är en tolknings fråga…
men generellt för alla är det Allemansrätten som man ska rätta sig efter, och alla har rätt att ha sina hundar lösa.. men under uppsikt och inte fritt springande..
UTOM i vissa områden där det är koppeltvång.. Så som Djurreservat, djurskyddsområden.
Kommunala och Statliga helt beroende på var man befinner sig i landet.
Mer finns att läsa på
och slutligen är det Länstyrelsen som har mer information om respetive läns regler..
Hälsn. Freke

#109 Jodå, det finns vilt där jag släpper mina hundar. Vi ha tom vilt på tomten, så vilda djur är svåra att undvika. Men jag har hundar som är skvallertränade, vilket innebär att så fort de ser, hör eller känner lukten av vilt eller människa så kommer de direkt in till min sida.
Hade jag hundar som jag vet skulle jaga vilt, hade jag inte haft de lösa.
#118 Vad är ett djurreservat och djurskyddsområde ? ?
ALLEMANSRÄTT= ALLEMANSVETT
121 ett ställe där alla djur är fridlysta;-)
#123 Alltså i hela landet nu ? Förutom där det finns vildsvin ?
124 haha så kan man ju också se det:-)))
En liten tanke bara. Om man uppmanas att koppla hunden. Då anser jag att hunden ska vara kopplad. Om polisen kommer och uppmanar folk att flytta på sej. Menas det då att man kan stå kvar i alla fall då? Tolknings fråga igen

Hahaha Nästan men det finns ju vissa djur mer än vildsvin som inte är fridlysta, om man ska se på vilka djur som finns i hagar, skog..
Annars är det väl
natur reservat=område där djur och natur är fredat för människans framfart (trädfällning, jakt och camping).
djurskydds område=område som djuren lever fredat under hel eller viss tid på året eller för vissa arter som är fredade (stora, lilla karlsö på gotland tex fågelskydds områden båttrafik förbjuden 1000m strandlinje)
Hälsn. Freke
Tror det behövs läsas på lite om saker och ting här på tråden……

#127 I ett naturresevat får man campa under ett dygn, man får även fälla träd där som markägare. Oavsett reservat eller inte så är det skadegörelse att tex. bryta av grenar från ett träd.. Att hunden ska vara kopplad inom naturreservat beror (nästan?) lika mycket på att andra människor ska kunna vistas där utan att störas av lösa hundar som för att skydda vilt (och ev. tamdjur om sånna finns).
Vet ni! Ett bra sätt att lära sej om djur och natur är att ta jägar examen, faktiskt. Där står enormt mycket om just det sunda sättet att se och föra sej i naturen. Och massor om alla arter som lever både på land och i vatten. Är man sen inte intresserad av själva jakten kan man hoppa över den delen. Det är jätte många icke jägare som gått dessa kurser. Det vet jag eftersom vi har kurser om olika jakthundar och deras olika egenskaper som ett komplement till jägar kursen.
#117 Det kan faktiskt vara förbjudet att ha hunden utan koppel i stan. Och då pratar jag inte "okopplad som i koll på hunden oavsett om den fysiskt är kopplad eller inte", utan att det är ett fysiskt koppel som gäller.
mvh Martin
Jägarexamen….
Döda djur och kalla det hobby menar du
Jägarexamen….
Jägarexamen….
#131: Jasså? Var finns det regler att läsa om det? Aldrig hört talas om.
135 det är olika från kommun till kommun,läs under din kommuns regler för hund så ser du vilka lagar som gäller där du bor.
#134 Jag har förståt att du har svårt att läsa innantill. Men gå tillbaka och läs igen och läs långsamt så ser du nog vad som står.
(jag undrade just var du tagit vägen. Du ska väl förstöra den här tråden också)
Som #136 säger så är det enligt den lokala ordningsstadgan, så det får man kolla med resp kommun. Brukar finnas kartor på var det gäller koppeltvång och ibland även upptagningstvång på resp stadshus mfl ställen.
mvh Martin
#138 Har du varit ute för att ta hand om någon ilsken hund någon gång? Det händer väl inte så ofta? Någon lös springande.
Instämmer med #136 Och #138.
Jaktlagen och lagen om tillsyn gäller för hela landet.
Det finns inga lokala förordningar som står över lagen.
Under perioden då det föreligger koppeltvång enligt jaktlagen gäller för hela landet.
Komunen han ha ytterligare regler,så givetvis skall man höra med dem oxå.
Men komunen har inte "mildare" regler gällande koppeltvång
Det finns många städer/samhällen där det är koppeltvång t.ex. centrala Malmö, Stockholm, Linköpin, Karlstad o.s.v. Köpenhamn har krav på så kort koppel att "hunden går vid ledsagares sida". Allt finns att läsa om på "nätet".
Var kan man hitta dessa lokala regler? Googlade lite men hittade inget. Bor själv i stockholm och haft honom lös i stan flera gånger, aldrig hört något om att man måste ha hunden kopplad där. Länka till en sida så jag kan läsa på lite så jag vet hur jag kan gå med honom.
Stod ju bara om Malmö. Såg att dom nämnde stockholm, då vet jag vet, men gäller det i hela stockholm län? Huddinge, som också nämnes, ligger ju tex i stockholm. Så det kan ju inte vara hela länet. Är det bara innestan dom menar eller?
Hur är det i dom större städerna? Finns det rasthagar där? Här i stan har jag inte sett en ända. Mycket dåligt. Ska det vara koppeltvång så måste dom ju se till att det finns någon stans där hundarna får springa av sej och kunna busa med varandra.
#145 Läste att i Malmö finns 41 hundrastgårdar och 8 hundrastplatser.
Om du bor i Stockholm så är det bara att logga in på www.stockholm.se
Ang hundar i Stockholm står det så här.Att vara hundägare är oftast ett rent nöje, men det är även förenat med vissa skyldigheter.
Hunden ska hållas kopplad utom på kommunens hundrastplatser. Se länk nedan för att hitta hundrastplatser och hundrastgårdar. Tikar ska under löptid vara kopplade när de vistas utomhus, utom på privat tomt med inhägnad.
Plocka alltid upp förorening efter hund längs gator och parkvägar. I innerstaden gäller detta alla offentliga platser.
Hund får inte tas med till särskilt angivna områden på badplatser under perioden 1 juni–31 augusti (se information på respektive badplats). Hunden ska vara märkt – förutom märkning enligt kraven på ID-märkning av hund så är det bra att märka halsbandet med namn och telefonnummer så att man lätt kan få tag på ägaren om hunden skulle komma bort.
Hundägare ska ha sådan tillsyn över sin hund att den inte orsakar skada eller obehag, då ägaren alltid är ersättningsskyldig. 1 mars–20 augusti måste hunden hållas under särskild tillsyn för att inte störa de vilda djuren. Detta gäller även i rastområden där det normalt inte är kopplingstvång.
Källa.http://www.stockholm.se/ByggBo/Husdjur/Hundar/
Ring Miljöförvaltningen på telefon 08-508 28 800 när du har frågor eller klagomål som gäller djurskydd eller störning från djur. Be att få tala med en djurskyddsinspektör.
#145 - Rastplatser i Stockholm
http://www.stockholm.se/KulturFritid/Friluftsliv/Hundrastplatser-och-hundrastgardar/
#146 Jag bor ute på landet så för min del är det inte aktuellt. Tänkte åt alla andra som är i stort behov.
#149 Jo jag förstod det… Och om en dryg månad så får vi släppa i våra egna "rasthagar".
#150 Jajamensan.

Ja det är denna period :(
Men måste väl säga att jag gör undantag, bara i skogen, hur dumt det än låter eftersom det är främst där man ska ha de kopplade under denna period. 
Zigge är av vallhundstyp så han skulle aldrig sticka, han rymmer aldrig utan håller sig inom synhåll för matte ^^ Så det funkar utmärkt. D.v.s. han skulle (troligen) aldrig få för sig att springa efter rådjursspår eller något i skogen. Han har följ spår på stigar förut fast då max 5 meter på stigen sen säger matte att vi ska gå så kommer han. Haa han är dessutom livrädd att bli lämnad ensam :P Och om du nu undrar varför det bara är i skogen han är lös är det för att just eftersom han är vallhund är han livsfarlig vad gäller mopeder, bilar, cyklar o. dyl. då han jagar dom….
Mvh Ellenfyrkant
Händer väl att jag gör undantag ibland. Noah håller sig i närheten vid mig hela tiden ^^
Min kusin hade sin irländska varghund lös i skogen. Men det fick hon ångra
. Hunden vallade in en stor älg och kom motandes med. Hon lyckades skrämma den så den stack åt sidan, men hunden tyckte nog att matte var lite otacksam. Så hon hämtade tillbaka den. Det blev till att lägga benen på ryggen och dra så snabbt hon kunde.
Synd man inte var med och fick se det.

#154 Haha en på min allmänlydnadskurs hade en boxer som var precis lika duktig, haha :D
Mvh Ellenfyrkant
Jaa, våra bästa vänner. Dom fortsätter att vara det. Vill väl hjälpa till att dra mat till huset förstås.