Hundar iFokus

Hundar

Etikettmedia
Läst 2234 ggr
Noa-Nisse
0

Hund på blocket/schäfer

Ni måste bara kolla in denna ur ur ur ursöta hund på blocket!! en plåödg liten pojke :) man vill ju bara gosa med den!

http://www.blocket.se/vi/17086130.htm?ca=23_15_s

och till något annat jag hittade på blocket (A) hahah..

Tycker ni denna hunden har sluttande rygg? eller hur tycker ni? själv tycker jag det är på gränsen.

http://www.blocket.se/vi/17086123.htm?ca=23_15_s

Medarbetare på Hundar.ifokus

fettmedkevlar
0

Ang schäfern så får man ha i tanken att vänster bakben står ju väääääldigt långt bak och det spelar nog en stor roll i hur "räkig" baken ser ut.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

AnneN
0

Håller med #1

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ellenfyrkant
0

Tänkte också på det, att ena bakbenet stog väldigt långt bak, medan det andra står väl lite kångt fram? Tror den hunden är ganska rak i ryggen.

Mvh Ellenfyrkant

Nikkis
0

Håller med #1 samt att det högra bakbenet står alldeles för långt in under hunden, det ska stå i naturligt läge vid en korrekt uppställning.

Men det är inte ryggen man ska kolla på! 

Tittade på tikens MH, en riktig liten fegis med dåligt intresse, och 5:a på skott!!! Att man ens avlar på sådana hundar! I övrigt totalt omeriterad.

Hanens MH var bättre än tikens, men det beror ju helt och hållet på vad man vill ha.

Och fina brukslinjer???!

preya
0

#4 Jamen det är väl så det funkar på blocket… alla hundar går att tävla i bruks… även blandraser *ironisk*

fettmedkevlar
0

#3 Jo jag gissar nog på att den hunden är ganska rakryggad, lite trist bara att fotot blev "misslyckat" om man kan säga så.

#4 Är båda hundarna korade? SKK´s hemsida tjorvar som vanligt för mig.

preya
0

Hanen har gjort ett MH med gk skott. Dock mkt kvarstående rädlsa på dumpe och dålig nyfikenhet där. Är utställd till UCH och tävlat ngr gånger i IPO och är väl lättaste klassen tror jag.

Tiken är bara gjort MH med 5 på skott

Ingen kull jag skulle ta efter. Det är för mycket rädsla plus att 5:a på skott är inget kul

fettmedkevlar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Båda två såg då jäkligt välpälsade ut. Min schäfertiks pappa är JÄKLIGT välpälsad, trodde först han var ett långhår. Men nej nej han är korad och godkänd. Som "tur är" har ingen av valparna i kullen ärvt den tjocka pälsen.

AnneN
0

#8 han var verkligen vacker i mina ögon =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

fettmedkevlar
0

#9 Jopp han är faktiskt vääldigt snygg om jag får säga det själv, men vid första synen så trodde jag han var ett långhår och funderade vad det är för idiot till uppfödare.

Men jag var snabb med att dömma och kollade upp på SKK istället för att vara 110% säker. Plus att han är årets skyddshund & vunnit skydds-SM två år i rad.

preya
0

nu hänger jag inte med om vilken hund vi pratar om???

Zebben
0

#4 Har Du sett tikens MH live? Eller känner Du tiken eftersom Du kan uttala Dig om hur hundens föremålsintresse och mod är?

Nikkis
0

Nej, behövs det? Vad ska vi då ha MH till om man inte ens kan utgå från resultatet utan att bli ifrågesatt av vad man Själv tycker om det?

Att tiken är en fegis syns på långa vägar, och har dåligt intresse av det jag läste, så det räcker gott och väl med att läsa av MH resultatet, vilket är rent ut sagt kasst i mina ögon.

Hade inte ens tagit en valp ur den kullen om jag så fick betalt.

Zebben
0

#13 Tja, det krävs lite mer än att bara titta på individens Mh för att kunna tala om hur individen är. För att kunna ha nytta av ett Mh så krävs det att man gör ett spindeldiagram.

Hur den hunden mådde under just de 40 min en speciell dag kan inte på något sätt sätta hunden i ett fack där det innebär dåligt föremålsintresse eller jäkla fegis.

Ska Du få en aning om vad som kan finnas i tiken så får man börja kolla kullsyskons mh och närmaste släktens m. Den är det bra om man kan titta på mh för att bilda sig en uppfattning. För några siffror på ett papper säger inte mkt alls. Du kan bara gissa.

Hunden kanske för dagen hade kraftig öroninflammation vilket påverkade hunden genom hela provet och sedan gjorde rejält ont i öronen på de avslutade skotten. Varken föräldrar eller syskon hade 5 på skottet. Så man kan börja undra varför just denna tik fick det?

Kan själv berätta om min ena "fegis" till schäfer. Hon fick ett rätt dåligt MH, även om det inte skiljde alls så mkt från rasstandarden. Anledningen till det var för hög lydnad. Hon har visat vad hon går för på korningens moment senare och där får Du fram en hel del hund med allvar i. Så hennes MH speglar verkligen inte hennes mentalitet.

Sen skulle jag själv inte välja en valp från denna kull, då det var mer saker jag inte gillade med tiken, dess kullsyskon och föräldrar. Men döm inte ut en hund endast för att Du sett lite svarta siffror på vitt papper.

Nikkis
0

Vill inte låta oförskämd eller något nu, men allt det där vet jag redan, har haft otaliga diskussioner med annat folk om samma sak. Likaså dom har kommit med 'samma' argument att just Den dagen MH:t var på, så skulle det vara ngt fel. Visst kan det vara så i vissa fall. Men om hund har en öroninflammation som du tog som ex så kan man ju ställa sig frågan varför man ens åker dit med en 'sjuk' hund för, eller om man ser att ngt annat inte stämmer, och om nu hunden blir så illa berörd den dagen kan man lika gärna avbryta dirrekt. Så det där köper jag inte.

Nu tittade Jag bara på tikens och hanens MH, eftersom jag inte alls är intresserad av denna kull, så ids jag inte sitta och forska mer grundligt om denna kombination.

Jag är inte en sån person som hänger mig upp allt för mkt på ett MH, jag föredrar att se båda föräldra djuren Live på plan och se vad dom går för osv, osv, Om jag nu ska köpa valp.
Men ser jag ett MH där det brister på flera punkter så ska man börja fundera lite faktiskt.

Och i det här fallet så kvarstår jag vid(av det jag 'sett') att tiken har för många rädslor och det ska man inte avla på.

fettmedkevlar
0

#11 Jag och Anne_N pratade bara om min valps pappa :) Lite OT men hoppas det var ok.

Zebben
0

En djupgående öroninflammation är väldigt lätt att missa om man inte åker till vet. som kan se ner i örat. Även vet. kan missa öroninflammationer. Har faktiskt ett flertal vänner vars hundar haft kraftiga inflammationer som både de och veterinärer missat. Så att ägaren missar en sån sak är inte omöjlig.

Och vad gäller att avbryta ett Mh så kanske ägaren inte vet att man kan göra detta. Har man aldrig tidigae varit med om ett MH så är man kanske inte så insatt i vad man kan eller inte kan kräva/göra under provets gång.

Att det brister flera gånger skriver Du. De "brister" jag kan se är jakten. Hunden går inte ut på haren någon gång. Men det kan lika gärna vara av lydnad. Som min tik, som inte får jaga ute i skogarna. Varför skulle en sådan hund göra skillnad bara för att det under ett test är önskvärt?

Avståndslek. Ser inte heller någon större brist. Denna tik reagerade precis exakt som min. Min visade stort intresse, men får av ren lydnad inte springa fram till konstiga människor i skogen och gör det heller inte på ett test bara för att det är önskvärt.

Dumpe. Hög reaktion, men släpper det väldigt fort. När hunden sett vad det är så är föremålet redan ointressant.

Skrammel. Hög reaktion och släpper det fort. Inte lika fort som på dumpen.

Spökena kan för denna hund även lika gärna vara rent ointresse.

´Men men….detta kan bara Du och jag tolka som vi vill. Ett mh på papper säger inte mkt. Man måste vara där. Eller veta mer om hunden, släkten m.m

Tittar mkt på mh vid valpköp, både via skk och live. Lägger inte så stor vikt vid det, om det inte är spindeldiagram. Jag vill se hundens föräldrar och syskon live innan köp

preya
0

Jag håller faktiskt med Nikkis i stora delar och tycker inte ngn av föräldradjuren är bra och om dom nu skulle vara det vill jag se andra prestationer!

spikes
0

17, så bra inlägg!:-)))

Zebben
0

#18 Jag har inte skrivit att föräldradjuren är bra avelshundar. Jag diskuterar om tikens MH som Nikki har förkastat som en hund med dåligt föremålsintresse och en riktigt fegis. Det finns faktiskt fler sätt att tolka ett mh på när man bara ser siffrorna utan att ha sett mh live.

preya
0

#20 Sa oxå att jag håller med henne i vissa delar och att jag inte anser det är bra avelsdjur vad jag kan se!

Jag kan bara utgå från stam och vad hundarna gjort och detta skulle jag inte köpa ifrån.

Nikkis
0

Zebben: Man kan se detta från så många olika perspektiv, jag utgår bara utifrån det jag själv ser/tycker och det är inget som imponerar på mig.

Visst kan tex jaktbiten påverkas genom lydnad, men å andra sidan brukar inte dom flesta hundar vara så gamla vid ett MH och därmed kanske inte har den lydnaden som krävs för att avstå från jakt. För min egen del(dvs inom den gren jag pysslar med) så skulle jag vilja ha mer jakt, men återigen-det är bara jag det.

I överlag är ju ett MH så individuellt, för oss människor alltså. Du kan tycka att detta MH är jätte fint, för dina egna önskemål, medans jag tycker att det är ingenting att ha-för Mig, och vice versa. Hänger du med?

Samma sak kan jag säga om gröna valpköpare, som ser detta MH och kan inte läsa av det på rätt sätt/vet inte bättre osv. Dom vet oftast inte att man bör se föräldradjuren och helst nära släktingar IRL i diverse situationer för att bilda sig en uppfattning om mentaliten innan köp. Utan många valpköpare går enbart efter ett MH, och därmed bör man försöka få det att se så bra ut som det bara går, för det ändamål valparna är tilltänka till att göra.

Som i det här fallet, där det skrivs i annonsen att det är fina brukslinjer, men till vilken typ av 'bruksarbete' kommer valparna lämpas till?  *Usch, nu börjar jag pladdra på-jag är eg. jätte sjuk och bör ligga i säng, är hög på smärtstillande men kan inte slita mig från datorn när jag väl sätter mig här. Får ju damp av att ligga still hela tiden-haha. Så ni får ha överseende med mina luddiga inlägg nu, thihi*

En hundägare bör också själv kolla upp vad/hur ett MH går till och vad det är som gäller, för alla parter osv. Jag menar, man åker väl knappast ut på ngt prov/tävling eller dyl. utan att veta något? Jag hoppas då inte det.

Jag kunde faktiskt inte låta bli att maila hundens ägare för att fråga om tikens MH, och ja-jag fick ju vissa saker bekräftade och en hel del berättat, vilket bara styrker mitt 'beslut' om vad jag tycker om just detta MH/hunden.
Men jag vill inte lägga ut mailet jag fick, vill egentligen inte börja tala om någon i tredje person, som jag inte ens känner och som inte kan komma och föra sin egen talan här, likaså hunden.

Men vi kan gärna fortsätta disk. MH rent allmänt, men det kanske inte är så smart(tillåtet-här på forumet alltså) att tala om en specifik hund/person 'bakom ryggen'?

Rätta mig om jag har fel på den frontenGlad