Hundar i vården.
Hejsan alla!
Jag tycker att det är så underbart men en hel sida för oss som är intresserade av hund.
Jag har här en fråga till er som jobbar inom vård av något slag.
Vad jag menar med vård är tex sjukvården, äldrevården, äldreboenden hemtjänsten, missbruksvården, kriminalvården, LVU-hem.
HAR NI HUND I VÅRDEN, KÄNNER NI TILL NÅGON SOM HAR HUND I VÅRDEN, VILL NI SJÄLVA HA HUND I VÅRDEN, HAR NI EVENTUELLT EN HUND SOM KAN FUNGERA I VÅRDEN?
Jag hoppas innerligen på svar från er och jag hoppas att fler än jag som är intresserad av hund i vården.
Tack

Hej Miss_E!
Tycker detta är en jätteintressant fråga verkligen. Jag har ju själv jobbat inom äldrevården och även vart på studiebesök på ett äldreboende i Köpenhamn där dom boende fick ta med sina djur när dom flyttade dit. Där fanns både fåglar, hund, katt och akvarium. Verkligen inspirerande studiebesök!
Jag har själv aldrig jobbat nåstans där det funnit djur, men på flera av dom boendena som min kompis har jobbat på så har hon haft sin hund med sig ganska ofta. En liten kanintax som charmade alla tanterna och farbröderna nåt otroligt, jättehärligt att se!
Tyvärr kan jag inte jobba inom vården mer pga av att jag har fått en whiplash-skada. Men hade jag jobbat kvar så hade jag absolut pushat för att få in mer hundar i vården!
Slänger in den här länken som jag tycker är lite intressant…
Jag vet egentligen inte så mycket, det jag vet är att på demensboendet som jag nu sommarjobbar på så har arbetsterapeuten (som såklart har semester nu när jag jobbar…) med sig sin hund på dagarna. tydligen uppskattat och helt ok. personalen har fått ok att ta med sig sina hunder under förutsättning att de är lydiga och tycker om människor. (det är ju lite taskigt annars.. hmm.. *ler*) men jag kan inte göra det för min avdelning har katter. Nova är relativt lydig och älskar människor (jobbar natt, skulle kunnat gå) men katter måste man aktivt säga nej till att jaga fortfarande. hon lyssnar, men går jag in på ett rum tror hon nog att det är fritt framm…
När jag jobbade inom vården (äldrevård, social omsorg) fick vi inte ha djur med oss pga allergirisken. Lite synd tycker jag då flera av, helst de på äldreboendet, saknade sina husdjur de haft när de bodde hemma. Jag personligen tror att människan mår bättre av att ha djur omkring sig:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Det är vetenskapligt bevisat att djur sänker blod trycket på en person genom att klappa det. Och gamla vaknar liksom upp när det kommer en hund eller en katt. Eller ett litet barn. Hoppas att det kommer fler djur till vården. Tyvärr finns det ju allergier, men kanske inte på alla ställen.
#0 En super bra tråd du startade. Mycket intressant.

Jag skulle vilja starta en skola där barn med neuropsykiatriska funktionshinder(t ex autism) får möjlighet att umgås med djur.
Min mamma jobbar på ett demensboende, sålänge ingen av de boende är allergiska så tar personalen med sig sina djur. Bla så har mamma ställt dit sitt ena akvarie permanent, och undulaten(?) har även han fått flytta dit. Minigrisen och hunden brukar även f¨å följa med och hälsa på.
Jätte kul att se och höra på de gamla när de träffar djuren, oftast har de någon historia om deras ungdom med djur att berätta =)
Min mamma har även jobbat på psyk, bland de värsta! Då på den tiden så var det fritt fram att jobba med hund som en säkerhet. Men sen förbjöds det då visa intagna var allergiska…

Det måste vara jättehärligt att få ta med sig sina djur till jobbet!
För några år sen (7 kanske) arbetade jag i hemtjänsten, där jag då hade med mig min boxerhane Ante. Han gjorde succé!! Alla de gamla men även personalen älskade han. Men just de man gick hem till blev glada, hade oxå 2 små barn jag skulle ta till dagis varje morgon, deras mor var sjuk, o barnen hade ett handikapp som gjorde dem en smula svårhanterliga…men kom hunden med följde de med som 2 små snälla änglar…!
min hund har jobbat hos förstånds och multi handikappade ungdomar;-)
Mina hundar är med en väninna till mig på hennes jobb ibland.
Hon arbetar på ett ålderdomshem i stan.
Alltid jätte uppskattat.
Man ser vilken kontakt hundar skapar med både barn och gamla. Vad skulle vi göra utan våra fina hundar.
#7 Jag tror det skulle göra jätte mycket för dessa barn och ungdomar.

Jag skulle hemskt gärna träffa hundar i vårdande syfte. Jag har ett gäng psykiska problem och har svårt för människor men älskar djur. Så mera djur i vården!

Barbro Beck-Friis (jag är osäker på förnamnet) Hon är i alla fall professot i geriatrik och vet en hel del om terapihundar hos äldre. Det har kommit ut en bok i ämnet som jag just nu inte minns namnet på.
Jag jobbar som speciallärare och mina elever har en utvecklingsstörning. Jag hade med mig mina hundar på jobbet vid ett tillfälle och det blev kalabalik hos personalen på daglig verksamhet (där mina elever jobbar). Så det blev inget mer med det, Tyvärr. De flesta eleverna uppskattade hundarna i alla fall. Jag hade min chef med mig men han ville inte argumentera med dem.
Det finns nog mest erfarenhet omkring terapihundar i Sverige från äldrevården just för att det är sådan rädsla omkring detta med allergi och så. Trist för den personkrets som jag jobbar med skulle ha stor nytta av att umgås med djur.
Kennelklubben har skrivit en hel del om detta i hundsport på senare tid. Så där finns mycket att hämta och från föreningen manimalis.