Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 839 ggr
gameover
0

Att skaffa hund.

Har ännu en gång kommit tillbaka till mina hunddrömmar, nu har jag dessutom ingen mamma som säger nej till hund då jag har flyttat hemifrån.

Man sitter och kollar på blocket och så ser man ju alla sötnosar som finns till salu och det är svårt att hålla sig från att ringa.

Men jag ska ge det tid, spara och tänka igenom lite mer.

Jag har haft hundar förut, men då har jag varit liten så jag har inte direkt haft någon större ansvar. Jag kan väl inte speciellt mycket om dom, och om jag ska köpa hund vil ljag även vara förberedd på allt.

Jag skulle uppskatta om ni kunde berätta lite fakta om hur det är att ha hund,negativa och positiva, kostnader osv. (:

anaprincess
0

Det mest negativa med att ha hund som ung är att man blir låst. Även fast man älskar sin hund så kan det vara lite tråkigt att inte kunna packa bilen och åka iväg hur som hellst. Vi har ju turen att kunna lämna hunden hos min sambos föräldrar eftersom vi fick hunden av dom :)

Sen så ska man ju tänka på att det ska funka att ha hund även fast man jobbar.

Det bästa med hund är att man får motion! Det var den största anledningen till att jag ville ha hund. Och det är skönt att ha sällskap på dagarna när sambon jobbar och jag inte gör det.

Det här med kostnader är ju olika, man ska ju alltid vara berädd på att det kan komma kostnader som man inte räknat med tex om hunden skadar sig. Det kan ju också bli så att hunden får nån permanent sjukdom så att den behöver mediciner eller special mat. Sen ska ju hunden försäkras och som valp så ska den ju få sina vaccineringar.

Det jag kan tipsa dig om är att skaffa en äldre hund som förstahund, då är den rumsren och kan förhoppningsvis vara ensam lite längre stunder.

sokka
0

Ja, jag håller med i ovanståednde inlägg, det betalar sig men det ger ett ansvar + förhinder vid spontana saker.

Jobb tex, hur jobbar du? Det är nu LAG på att en hund inte får vara ensam max 6 timmar dagtid. rekommenderat är högst 5 timmar för en ej för ung hund.

Jag och min sambo får det att funka tack vare att jag jobbar på resturang och han tidigt morgon. Blir alltid fem timmar MAX 6 i värsta fall. Men ofta jobbar jag kväll + helg vilket gör att våran hund har det väldigt bra då någon nästan så gott som alltid är hemma. Jobbar jag lunch är då det blir nästan 6 timmar.

Är du då ensam o jobbar blir det snabbt dagmatte/hunddagis o det kostar mycket. ÄR du arbetslös bör du tänka så hunden passar in i din livssituation även om du skaffar heltidsjobb!

Förrutom det ska du självklart skaffa vovve, bästa iden jag någonsin fått :)

Bara lite bra saker att tänka på!
Mvh Mikaela