Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 626 ggr
Maja
0

Valp + Äldre hund?

Jag har en irländsk röd/vit setter-hane på snart 11 år (nästa månad). Nästa sommar så hade jag tänkt att skaffa en schäfervalp (hane). Kommer det att gå bra? Min nuvarande hund har varit "extra-pappa" åt många andra schäfervalpar och då har det gått hur bra som helst, fast då har han varit hemma hos de som äger schäfrarna.. Jag tänkte då på om settern skulle reagera annorlunda när det kommer en valp till "hans" revir.. Vad ska man tänka på när man tar hem en valp när man redan har en hund hemma? Någonting speciellt? :)

kemikal
0

Nja, reviret brukar inte vara problem, vad jag har märkt. Det man får vara noga med är att den äldre hunden inte känner sig utanför och blir svartsjuk, den ska få uppmärksamhet och få känna att den fortfarande är viktig. Sedan får man också se till att den äldre hunden får vara ifred för valpen när det behövs, då valpar kan vara väldigt intensiva och en äldre hund kan tröttna på att valpen klänger och vill leka.

Ninja
0

Vår gamla schäferhane Pajas är 12 år gammal, och var helt utan erfarenhet av valpar tills vi den här sommaren skaffade lilla Garro. Det har gått hur bra som helst, och Pajas hjälper till med uppforstringen av valpen.

Valpar är oftast inget hot mot reviret, så de flesta äldre hundar accepterar deras närhet. Däremot kan dom vara ovilliga att dela med sig av husses/mattes uppmärksamhet, så man måste tänka på att den äldre hunden inte får känna sig bortglömd när valpen kommit hem.
Har man en hundilsken hund så bör man givetvis inte skaffa en till hund, varken valp eller vuxen.

Maja
0

Okej.. Tackar för svaren!! Ska tänka på det!! :) Hmm.. Han har absolut ingenting mot andra hundar, varken hanar eller tikar, utan han gillar att ha hundar i omgivningen!! :)

Ninja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då kommer det säkert gå alldeles utmärkt med en valp om du bestämmer dig för att skaffa en. :)

På bilden är Pajas och Garro.