Skällande valp
Vad gör man med en valp som skäller väldigt mycket och högt? Igår skällde han för att han var rädd, idag har han ett helt annat skall som han använder flitigt när han leker och vill ha uppmärksamhet osv. (ej rädd/osäker!!)
Vi vet inte riktigt hur vi ska göra, vill verkligen inte ha en hund som skäller hela dagarna.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lapphundar är en skällig ras..=) För visst var det en finsk lapphund du hade?

#1 ja =) men vi tycker ändå inte det är acceptabelt att stå och skälla hela dagarna, även om rasen brukar göra det =)

När jag var liten så hade jag en blandras mellan Lapphund & Karelsk Björnhund och han kunde också vara väldigt skällig. Så jag lärde honom skall, och på så vis fick honom att förstå att han bara fick skälla när jag bad honom om det & att han sedan skulle vara tyst när han skulle vara tyst, liksom=), Kanske det kan vara ngt för din hund.

#3 ja vi lär ju inte ha några problem med att lära honom skall iaf! men känns som att han är lite för liten än, är det bara att stå ut när han sätter igång eller?
#4 Ge honom ingen uppmärksamhet när han skäller, varken negativ eller positiv, men ta chansen och beröm direkt han tystnar.

#5 nu skäller han i princip bara när dom leker, högt och gällt! jag tror han skiter fullkomligt i om jag ignorerar honom då 

Kan du göra en "cesar" och sch:a honom när han skäller - kanske tillsammans med att du sätter fingrarna i bakre delen på honom som ett "bett" och sedan berömmer du när han tystnar.
Du får bestämma om du vill att hunden aldrig någonsin ska skälla eller om det är okej att den skäller ibland, och i vilka situationer det är okej och inte.
När han skäller i en situation som är förbjuden så bestraffa hunden på ett sätt du tycker är lämpligt. Kanske ett skarpt "NEJ!", ett nyp i nackskinnet eller att lägga hunden i underläge?
När det är okej för hunden att skälla så behöver du inte bry sig om honom, bara ignorera. Det är ju varken fel eller rätt då.
Är det ett tillfälle du absolut vill att hunden ska skälla i, beröm hunden då!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#8# Så hård tycker jag inte man kan vara åt en lite knappt 8 veckors valp!!!
#9: Att säga "nej" till en 8 veckors valp är väl inte att vara hård? Jag var ganska snabb med att lära in ordet nej.
Jag tror inte på valpregler och vuxenregler, att hunden får göra som den vill när den är valp och sedan inte samma sak när den är vuxen. Men man får ju såklart börja med att träna in förbudsord när man vill, om det är så du menar.
#9: Menar du att nypa hunden eller lägga den i underläga? Jag skrev att man kan ju göra på ett sätt som man tycker är lämpligt, och sedan gav jag exempel. Tycker man inte det är lämpligt så gör man ju såklart inte det :) Och att lägga hunden i underläga exempelvis förstår nog inte en sådan liten valp, det hade i alla fall min hund aldrig gjort om jag försökt ^^,
Men dess hundmamma kan göra det, då borde den förstå.

Nu skällde ju hennes valp när hon lekte. Och då gå och ta den och lägga ner den blir ju att göra så den inte förstår något. Får den inte leka eller vad? För mig räcker det med ajabaja när hon gör något dumt. Aldrig att jag skulle lägga ner henne på ryggen. Inte för en sådan sak.
#13: Om det är okej för hunden att skälla när dom leker så är det väl inga problem?
Och "ajabaja" är ju ett "nej". Då kan man ju säga "nej", precis som jag skrev, och precis som du skriver att du gjort.
Håller med om att lägga ner en valp under lek är svårt och dumt. Och som sagt tror jag inte valpen förstår vad det betyder än :) Så det är nog rätt meningslöst, hehe.

Ja, jag har inte opponerat mig mot ditt nej för det måste man säga på något sätt. Men aldrig att jag skulle lägga ner den på ryggen.

Ja, jag har inte opponerat mig mot ditt nej för det måste man säga på något sätt. Men aldrig att jag skulle lägga ner den på ryggen.
#16: Nej, valpen förstår nog inte det heller då. Visste inte att det var en valp från första början, men att lägga en hund på rygg är ju inte så ovanligt. Men valpen har inte fått det språket än att den förstår vad du håller på den. Han skulle nog bara tro att du lekte, så det blir verkningslöst på en valp ;)

valpen är 9 veckor och 1 dag =)
Han skällde förut lite då och då när han kände för det, men vi har fått bort det nästan helt (han är otroligt lättlärd), men vet som sagt inte hur vi ska göra under lek. han leker ju med Aquila och de biter varande och så, och då skäller han och hoppar på henne igen. vi vet inte hur vi ska göra, Aquila tror ju vi skäller på henne när vi säger till… sen som ni sa, så vill vi ju inte att han ska tro att det är fel att leka
Men allvarligt talat?? Nypa och lägga ner en valp för att den skäller vid lek? Huvva, mycket ska man få ta del av… Stackars djur.
Om man köpt en valp av skällig ras anser jag att man nog faktiskt får ta att den kommer skälla i vissa situationer, t ex lek då och då.
#18: Tror att hunden förstår att om du säger "nej" endast när den skäller, både vid lek och annars, att den förstår att skallet är oönskat och inte leken i sig.
#19: Alla kanske inte vill att hunden skäller jämt? Det är väl inte upp till dig att bestämma om hurvida trådskaparens hund ska få skälla eller inte?!
Visst kan jag hålla med dig att om man inte vill ha en skällig hund kanske en skällig ras inte är bästa valet :) Men då får man göra det bästa av situationen.
#20 Nej det är verkligen inte upp till mig, det har jag heller aldrig påstått. Jag anser dock att det är djupt orättvist att fysiskt bestraffa en valp som gör vad den är programmerad att göra. Då får man tänka till istället och lära hunden vad som lönar sig istället.

#21 och vem f*n har sagt att vi lägger ner min valp!?!?!?!?!?
#22 Inte jag i alla fall, det svaret var givetvis riktat till personen som föreslog att ni skulle nypa och lägga ner valpen så fort den skällde. Lugna ner dig.

#23 då kan du skriva de tydligare. jag tycker att du i båda inläggen antyder att jag skulle göra det, eftersom det är jag som "köpt en hund av skällig ras"! vilket jag inte tycker rättfärdigar att den får skälla som jag skrev tidigare. jag har träffat många FLH som inte skäller. köper man en pitbull så betyder ju inte det att man låter den kampa bara för att den är avlad för det från början.
#24 Jag antyder igenting, jag menar precis vad jag skriver.

# då menar du med andra ord att jag lägger ner min valp. och då får du tåla att jag reagerar starkt. jag svarar inte mer på dina inlägg om du inte har nåt vettigt att skriva.

Vrför frågar du inte din valps uppfödare hur hon brukar höra för att lära av sina hundar att skälla i toid & otid, hon om ngn borde ju veta hur du ska gå till väga. Jag såg även i en annan tråd att valpen inte gärna ville äta, även där gäller det att fråga sin valps uppfödare innan man börjar experimentara allt för mycket..

Fast rekommendationen att ge b-vitaminer har jag fått från min uppfödare, när min förra hund var valp, och jag har också blivit tipsad det i djuraffär - så det är inte farligt. Däremot kan det vara vettigt att höra med uppfödaren - det håller jag med dig om.
#26 Kan du vara gullig och förklara var i följande text jag skriver att DU lägger ner din valp?
"#20 Nej det är verkligen inte upp till mig, det har jag heller aldrig påstått. Jag anser dock att det är djupt orättvist att fysiskt bestraffa en valp som gör vad den är programmerad att göra. Då får man tänka till istället och lära hunden vad som lönar sig istället."
Jag har ju t o m skrivit att det är riktat till nr 20, eller hur? Nu tycker jag faktiskt att jag förtjänar en ursäkt när du brusar upp mot mig på det sättet.

Jo jag tänkte bara så där ren allmänt, uppfödaren brukar ju vara den som känner sina hundar bäst & veta vad som fungerar bäst på dom. Det kan vara lite vanskligt att fråga om allting på ett forum när man har en liten valp, risken finns att man få lika många goda råd som det finns forumsdeltagare & då kan det lätt bli fel även om man själv bara vill väl.
Det här med B-vitaminer tänkte jag inte själv på, fast det var ett tag sedan som jag hade valp sist..=)

#27 Insåg just att jag blandat ihop två trådar
Ber om ursäkt för det!

#32, Jadå det är helt okey, Jag svarade ju på två trådar i den hära liksom, både där Peppe frågade om maten & så här med den lille som skäller..

<peppe det var Tina.A som skrev detta om att lägga ner en valp inte maryloys.
Varför är det sådan hysteri så fort någon tipsar om att lägga ner valpen på rygg? Har ni någon gång studerat hur tiken gör mot sina valpar? :S Om hon tycker det blir för mycket, bitande - skällande eller lek, så går hon fram och lägger ner valpen på rygg. Valpen förstår, och det är definitivt inget fysiskt våld som ni påstår att det är. Herregud människor…
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

#36# Har man en valp så vet man att det räcker att fya med rösten. Lyssnar den inte då kan man ta den lite försiktigt i nackskinnet. (beror ju helt på vad den gör för otyg)
Men att lägga ner en valp behövs def inte än.
Hur många valpar har du ägt i ditt liv då? Har du lagt ner alla? Vad hade dom isf gjort? Berätta gärna.
Jag har ägt en, hämtar hem nummer 2 imorgon, och har haft hand om hur många valpar som helst där emellan, och jag vet precis vad jag pratar om.
Nej jag har inte behövt lägga ner någon valp, men det är inget fel med att göra det. Att lägga ner valpen är ett naturligt hundbetéende, men som de flesta vet så förmänskligar ju dagens människor uppfostran av djur.
#38 Jag undrar lite vilka tikar som gör det. Jag har nämligen iakttagit ett gäng valpkullar (vän med uppfödare) och har aldrig sett en tik göra det, däremot har jag sett valpar som lägger sig på rygg för tiken.

#38# Du är helt ute och cyklar nu kan jag säga dig. Visst att man kan lägga ner dom på ryggen men inte valpar. Du kan skada mer än att göra nytta.
#39, Då har du helt enkelt sett valpar som vet precis vad det handlar om. En valp som enligt tiken "går över gränsen" i sitt betéende, blir lagd på rygg av tiken. Ibland räcker det bara med att hon tar tag i nackskinnet på valpen.
#40, Jämför du valpar med spädbarn eller?

#42# ? Förstår inte frågan. I går frågade du i en tråd hur man uppfostrar barn. Jag svarade att man inte kan jämföra barn och hunduppfostran. Och du som är 17 år har väl ändå inga barn också nu. :)
#41 Det kan säkert lätt se ut som att tiken lägger ner valpen, kanske.
Annars är vi såklart alla olika. Vissa väljer att fostra sina hundar med hot , rädsla och olust. Jag och många med mig väljer att vägleda våra djur och lära dem vilka beteenden som ger dem tillgång till fördelar. Jag vill aldrig ha en hund som reagerar med rädsla för min röst eller min kropp.

#44# Precis. Inte 17 vill jag skrämma min valp till lydnad.
#44, Jag uppfostrar inte heller min hund med hot, rädsla eller olust som du så fint skriver. Och att lägga ner en valp, eller vuxen hund för den delen, på rygg, är inte heller att uppfostra hunden med hot, rädsla och olust.
#42, Jag såg ditt svar, och jag blev inte så förvånad heller. Nej jag har inga barn, men jag har något innanför pannbenet. Jag vet skillnader men framförallt likheter mellan barn och valpuppfostran. Vare sig du vill tro på det eller ej, men oavsett är det ju något du inte kan avgöra över internet.
#45, Om du skrämmer din valp genom att lägga ner den på rygg så är det ju du som är ute o cyklar. Då kanske det är dags att börja ändra attityden.

#47# Jag ids inte ens svara på ditt svar. Vad jag vet och tycker vet ju inte du heller. Man lär sig så länge man lever. Jag har haft hundar i över 38 år. :)
#48, Det säger mig ingenting om du har haft hundar i över 38år, du behöver ju inte vara duktig för det. Men som sagt det vet jag inte förrän jag träffat dig.
Det är absolut inget fel med att lägga ner en valp!
Det beror dock på valpen. Vissa hundar är så osäkra att man måste ta det mycket varligt med dom, men andra klarar en sådan behandling. Och det är varken djurplågeri, smärtsamt eller traumatiskt för hunden, om det nu inte är en väldigt osäker hund.
Men kan inte säga att 1 metod fungerar för alla, vilket säkert alla vet, och man måste självklart anpassa det efter sin valp.