Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4610 ggr
[PixelMollan]
0

Ang Amstaff!

Som ni säkert vet vid de här laget så ska jag skaffa hund om 1-2 år och jag är fast besluten av att det ska vara den RÄTTA!
Därför pendlar jag hela tiden mellan olika raser och vilken som egentligen skulle passa mig.
Just nu är amstaffen den jag har öppna ögon på.
Så jag vill såklart veta mer om dessa. Har läst lite på rasklubben men det säker mig inte så väldigt mycket egentligen..

Vad har NI för erfarenheter av dessa? Är de lättlärda/lydiga? Inte så hårda o ha o göra med som dom ser ut?

Detta kommer låta helt fel, men jag bor i ett område där det är "farligt" att vara ute ensam på kvällarna och jag tycker det är obehagligt även på dagarna. Här händer ju alltid fel saker. Var inne på jack russel innan som orkar hänga med ut och jogga osv men jack russel..det är många som vågar gå på mig och slå ner mig om jag kommer springandes med en sådan "liten skit".
Hur passar sig amstaffar till att jogga en bit varje dag? Samt lydnad och lite agility mest för skoj - ej tävling.?
Tycker amstaffen är bra i storlek också eftersom jag varken vill ha förlitet (rädd för o va ute ensam med hunden då) och inte vill ha för stort.

Förstår att allting är lite personlighetsavgörande, men vissa raser är bättre anpassade än andra. Kanske ska ha någon blandras?

Nu blev det långt och klyddigt men hoppas ni förstår.
Tacksam för svar.
Mvh Malin

LillMalin
0

Hej!

Min kompis har en Amsatt/hade en amstaff….(försvunnen, som det står i en egen tråd)

Hon var väldigt väldigt snäll..Inte alls agressiv mot nåt eller någon, hon har blivit attackerad av hundar, men gör inte ett dugg. Hon var även Otroligt snabb och smidig, och skulle nog lyckas bra på agility banan, även lättlärd tyckerj ag att hon är. Och lydig är hon också! :) En underbar ras, som jag vill ha, men som jag inte får av min mamma..

Wiizy
0

haha ska du skaffa hund för att inte bli nerslagen, hört talas om att flytta?

//Wizy

[PixelMollan]
0

#2 haha nej ska verkligen inte skaffa hund för att inte bli nedslagen :P Har tänkt på hund i flera år.

ElinLilja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom jag endast haft/har en egen amsatff så kan jag bara med säkerhet tala för hur just hon är, och sen lite hennes amstaffkompisar förståss, för alla är ju olika trots att dom är av samma ras ;-)

Men Puma är i alla fall en mycekt snäll tjej som älskar allt och alla, hon är väldigt lugn och harmonisk men blir lätt stressad  när det blir för mycket stohej runt henne eller höga röster, hon är mycket känslig mor just röster och därmed behöver man aldrig höja rösten nåt speciellt till henne någongång. Dock måste hon givetvis ha en mycekt fast hand och hårda klara regler på allt vi gör för att känna sej trygg och ha klart för sej vem som är flockledaren. Just nu är Puma inte så särskillt smidig men hon är bara 8 månader så hon vet inte hur stor hon är än men när hon leker med någon kompis är hon snabb och mycekt vändbar. Hon vill mer än gärna vara i knät och med på allt dvs en mcyekt socialhund som blir ledsen om hon inte fr vara med och checka läget på allt och alla. Hon är med oss dygnet runt på allt och hon anpassar sej till vart hon kommer. En lätt lärd tjej som endast behöver några få gånger på sej att öva innan det sitter och hon kan det. Mycekt energi som hon måste få utlopp för annars blir hon dragig på prommenaderna och "vandrar runt" när vi är inne. Då vi bor på en gård är hon mycekt lös ute vilket hon trivs toppen med och kan då röra sej hur mycket hon vill, men hon vill även ha "tänka saker" så som lära sej nåt nytt, sökövningar osv för hon blir aldrig trött över att bara vara ute och springa runt. Hon funkar bra ihop med alla slags hundar stora som små dock gillar inte Puma svarta hundar speciellt mycekt (vet ev varför men har hört att det inte är särskillt ovanligt) och inte heller hundar som skäller för då lbir hon osäker och skäller tillbaka mellan mattes ben :P Pälsen är även ett stor plus då dom fäller mycekt lite, får man på kläderna är det bara att borsta av och så.

Dom nackdelarna som jag ser med att ha en amstaff är att dom tydligen har lättare att få allergi besvär fodermässigt och i huden. Sen om det stämmer eller ej vet jag inte 100 på. Puma t ex är känslig mot viss foder/mat/ben osv. Det är även starka hundar både fysiskt och psykiskt så man måste ha en fast hand och aldrig ge vika för något, det är heller ingen hund som man håller med lillfingret om dom sätter den sidan till för då blir dom starka. (som många andra raser med såklart) Sen är ju såklart att man får många kommentarer om det ena och det andra plus att det inte alltid är "rätt" personer som uppskattar dessa raser.

Oj det blev långt… fråga om du vill veta nåt speciellt

Wiizy
0

#3 - haha nej jag trodde det men i dagens läge är man ju aldrig säker så.

förstår dig. jag skulle inte vilja ha en Chihuahua om jag hade risk att bli nerslagen, dock måste jag fråga varför du ändå inte flyttar om det är risk för det? bara dumt att stanna kvar i området. dom kan ju gå på hunden också.

//Wizy

[PixelMollan]
0

Har faktiskt en fråga till.. är det en ras man kan träna lydnad med så att man så småningom vågar ha den lösspringandes, eller kan de slå slint i huvvet helt plötsligt så att den bara sticker.. har ju hört mycket hemskt!

Just nu är det ingen flytt pågång, och jag brukar vara ute med pojkvännens border collie. Trots att här händer mycket så är det ett bra läge att bo på, nära till allting. Vi får se, ska flytta till större senare ändå.

Wiizy
0

Det är väl mer invidid det där, vem säger att inte en t.ex golden retriver kan få "ryck" och sticka - medierna, men dom snackar mycket skit dom med så…

nene, ska inte tvinga dig att flytta. jag hade iaf inte bott där. men vi släpper det.

//Wizy

[PixelMollan]
0

i Lund får man ta de man hittar.. proppfullt överallt till rimligt pris, och än vill jag inte lämna släkt o vänner o flytta utanför stan. men vi släpper det.

Jo självklart är det individuellt.. men kanske nån som kan ha sin lös? kan som sagt inte mycket, har mest hört de skit media berättar.. och de vill man inte ens tro på!

Peppe
0

Vi hade en h*lvete med Aquila i början. Hon gillar varken godis eller leksaker, däremot andra hundar och människor. Kursledarna på valpkursen visste inte riktigt vad de skulle hitta på med henne….

Hon var envis som tusan, sa man till henne att sluta så höll hon på 10 ggr värre än innan. vi hade massa kunnigt folk som kollade in henne och alla stod helt villrådiga XD

Hon lugnade dock ner sig när hon var ca 6 månader och är en helt annan hund idag. hon är dock fortfarande svår att träna då hon inte gillar godis och leksaker (vad gör man liksom när man inte har nåt att locka med? ibland har vi skämtat om att skaffa en Chihuahua att hålla i famnen när vi tränar, hon gillar ju andra hundar)

Hon är väääldigt snäll och tålig. Har inga problem med att små ungar går och drar i öronen eller läpparna…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[PixelMollan]
0

haha oj vad svårt med en hund som inte går o locka!
jo tåliga har jag hört att dem är, trots det som står i media.

Peppe
0

#10 ja jag kan ju erkänna att ajg var lite rädd för henne ett tag när hon var som värst…. det gick ju liksom inte att säga till henne, hon blev vansinnig och skulle typ äta upp en….

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[PixelMollan]
0

okej.. hade nog inte vågat ha kvar en hund som visade sånt beteende :P

Klump
0

Ett vapen kanske?
Jag hoppas inte att du skaffar dig en hund bara för att du är rädd för att gå ut på kvällarna? Då verkar det enklare att flytta?

Att köpa en Amstaff för att den ser farlig ut är nog världens sämsta anledning.
Amstaff är för övrigt välldigt glad i människor.
Det finns inte mer vakt och försvarslust i en Amstaff än i en Pudel.
Alla hundar försvarar iof sin matte om någoning händer. Men Amstaff är ingen vakthund direkt.

Att köpa en Amstaff som ett "vapen" är precis det som har gett hunden ett dåligt rykkte.

Vad har du för erfarenhet av hundar sedan innan?

[PixelMollan]
0

Haha nä det är absolut inte som ett vapen! Hhahaha det menar jag verkligen inte. Har velat ha hund och gått o letat o drömt sedan min förra hund dog när jag var 7 år gammal.
Jag själv har inte stor hundvana men min pojkvän har 3 st nu och ska hjälpa mig mycket, ska även gå på hundkurser.

Jag tycker för övrigt att amstaffar är VÄLDIGT söta!!

Klump
0

Vilken tur. För på ditt inlägg lät det som att du letade efter en hund som ser farlig ut, och som försvarar dig om det händer något.

CITAT "jag bor i ett område där det är "farligt" att vara ute ensam på kvällarna och jag tycker det är obehagligt även på dagarna. Här händer ju alltid fel saker. Var inne på jack russel innan som orkar hänga med ut och jogga osv men jack russel..det är många som vågar gå på mig och slå ner mig om jag kommer springandes med en sådan "liten skit"."SLUT CITAT

Jag kan absolut rekomendera Anstaff / Pitbull, men jag tycker att du skall läsa på massor innan du bestämmer dig.
Kanske passa en?
Det är en enveten och stark hund.
Och den har oändligt med enegi.

Inte en hund för alla. Men helt underbar!

[PixelMollan]
0

Du glömde citera att jag skrev " detta kommer låta helt fel" . och jag visste att folk skulle uppfatta de fel för att jag inte kan förklara på ett bättre sätt.
Anledningen till att jag vänder mig bland annat hit är för att lära mig mer om rasen.
Har tänkt på hund i över 10 år och har tänkt på det väldigt aktivt i minst 1 år. och kan fortfarande inte hitta den rätta rasen.
Flyttning är inget aktuellt just nu eftersom det är trots det som händer här ett bra läge med allting nära och det är inte lätt att få tag på hyffsat bra prissatta lägenheter i lund.
men vem har sagt att jag bor här om 2 år när jag ska skaffa hund?
jag vill endå ha en lite större hund än en jack russel så att jag vågar mej ut på kvällar och kunna jogga m.m som jag vill göra, men är för feg för eftersom det faktiskt händer väldigt mycket skit, mer o mer för varje år, vart man än bor. Sen är vissa områden värre än andra.

Klump
0

OK, då förstår jag dig bättre.

Kolla på Dogo Argentino.

[PixelMollan]
0

Tack så mycket

Liss
0

Efter vad jag läser tycker jag inte du ska skaffa dig en hund av den rasen alls. Funder på en lite större hund i en annan grupp?

De går inte att skaffa en hund bara för att den är söt, för att man vill ha en hund som ser tuff ut och kommentaren "eller kan de slå slint i huvvet helt plötsligt så att den bara sticker" visar bara på att de inte alls vet hur rasen funkar eller har specielt bra hundkoll förövrigt.

Det är ingen första hund, om man säger så. Försöker inte låta otrevlig utan realistisk.

Ecko är den mest underbara hund jag haft och otroligt kärleksfull. Han är urgo helt enkelt och jätte lättlärd. Men pågrund av tråkiga omständigheter som hänt genom hans uppväxt har han blivit jätte osäker mot mångt och mycke. Och jag får träna stenhårt med det. Men som med alla andra hundar handlar det om uppfostran. Jätte bra familjehund förövrigt. Mycket hudproblem med exem osv eftersom dem har så lite päls. Även Ecko har problem med mat och blivit dålig av mycket. Alleriger osv.
Knähund som älskar att vara nära matte. Älskar människor förutom barn som han är livrädd för.

Men han är en individ och inte lik någon annan.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

jmaard
0

Jag tycker att jack russel låter jätte bra. Dom är hårda i psyket och ger sig inte i första taget. Men vill du ha en liknande ras men med ännu hårdare psyke som du nästan kan vara säker på att den inte ger sig om det skulle hända något så äör det ju Fox terrier!!!

En Fox terrier är nästan lite av en blandning av Jr och Am. :)

[PixelMollan]
0

#19 som sagt så är jag här för o lära mig om rasen och ber om hjälp. man kan inte allting från början utan man måste lära sig nånstans, har du själv blivit född med hundkunskap? passar den inte mig så är det helt enkelt inte den rasen jag ska ha när jag skaffar hund, så är det bara. jag vill ha den rasen som passar mig bäst. jag har dålig raskoll det är jag mycket medveten om och jag jobbar på det, men hur man sköter en hund har jag koll på och har även hjälp. jag är iaf smart nog o väntar 2 år så att jag kan lära mig mycket och hinner fundera igenom det riktigt.

Att det kan slå slint i huvvet kan det göra på många hundar som är hårt avlade och av att höra från många så har amstaff o liknande varit lugna och sen helt plötsligt bitit folk. Men visst, det kan hända alla möjliga hundraser. Jag vet inte - därför jag frågar.

[PixelMollan]
0

#20 vet du någon bra sida med fakta om fox terrier

Liss
0

#21 Som sagt, försöker inte låta otrevlig utan realistisk. Om man tror på allt som skrivs i tidningen ska man nog inte skaffa hunden i fråga :)
Har aldrig sagt att jag haft hundkoll hela livet, men jag har dock haft hund innan- som jag sa tycker jag inte amstaff är en "första hund". Och jag läste på oerhört mycket och träffade olika amstaffs innan jag skaffa mig Ecko också:)

[Malin3033]
0

Kan hålla med Lisette lite att amstaff är ingen första hund, men samtidigt så lär man sig ju genom åren, jag tycker det är jätte bra att du inte göra några impulsköp utan att du verkligen funderar.

Men du kanske ska börja titta på en annan ras? och vi andra på HIF med stora hundkunskaper och intresse tycker jag ska hjälpa pixelmollan att hitta den rätta rasen för henne. =)

jmaard
0

http://www.foxterrier.se/ (strävhåriga)

http://www.foxterrierklubben.com/ (släthåriga)

http://www.terrierklubben.se/ (terrierklubben)

Det finns många härliga raser, du ska välja en som passar just dig och ingen annan. Du får ta och göra upp en lista på för och nackdelar hos raser. Du kan också göra en lista där du skriver upp allt vad du vill med din hund m.m. och sedan gör du + och - och ser vad som väger mest.

Tex. Aktiv +

Pälsvård -

Agility +

Spår -

Drag +

Lydnad -

Detta var bara ett exempel och här kanske det då lytar mot en husky.

Marylojs
0

# 24 Klokt inlägg.

Till TS: vad är det du vill ha ut av rasen?

jmaard
0

förstod någon mig där?? *fniss*

Klump
0

PixelMollan - Jag har hittat lite bra sidor för dig.

Den här rasen är ingen bra vakthund. Främlingar är inga problem utan de ser det snarare som att de snart kommer få en ny vän, och vill pussa på alla som kliver innanför tröskeln. En Pitbull är svag för smicker och beröm, och arbetar gärna hårt en hel dag bara för några ord i belöning. Många tror att man ska uppfostra dem “hårt”, att de tål både det ena och det andra, men faktum är att det ofta är lite för mycket för dem. En mycket bestämd men vänlig uppfostran är det som brukar funka bäst. Envisheten hos hundarna gör att man måste vara ganska så bestämd över vad det är man vill, och få igenom det. Att vara bestämd är dock inte likvärdigt med att man måste ta till hårdhandskarna. Men - naturligtvis är det individuellt precis som med andra raser. Vissa Pitbulls är lite vekare och kräver mycket mer uppmuntran, medans andra kanske är lite kaxigare och kräver en ägare som vet var hunden ska vara i rangordning. Våld föder mer osäkerhet hos hunden än nånting annat, och osäkerhet är inte önskvärt alls i denna ras.

Läs hela artikeln här  http://www.svenskaapbtklubben.se/om-rasen/

Hela sidan innhåller bra info och länkar.

Jag ville mest bara få sagt att du förmodligen skall lägga ner tanken på Amstaff/ Pitbull om du vill ha en hund du känner dig trygg med=)

sokka
0

Av det att dömma som jag läste om dig, så verkade du lite stressad av att vara ute sent pga omständigheterna i ditt område osv. Jag tror, oavsett ras att hunden kommer känna av din såkallade "energi" och med fel psykiskt starka ras som tex amstaff kan de gå rätt så illa och jag tror det kan sluta med många konflikter med hunden tyvärr. Tycker du borde försöka bli mer trygg i dig själv och hitta ett lugn, och till o med kanske flytta eller något liknande när du skaffar hund.

Tänker mycket på att hundar bör inte införskaffas om man har en depp-period och har du nu kanske en "stress" period eller liknande så blir de nog inte den bästa början för varken dig eller hunden.

Sen tror jag absolut att amstaff är en jättetrevlig ras, men de finns många som "sné avlar" på dom också, pga sitt starka psyke, så var noga med vem uppfödaren till valparna är då de finns många inkorsningar av den rasen, även vanligt förekommande i blandraser. Som kan vara hur trevliga som helst bara man vet vad man får och vad man är beredd på!

Bara lite privata funderingar.
/Mikaela

[PixelMollan]
0

Usch vad jag blir trött på detta..
bara skiter i denna diskusionen nu osså får jag väl höra med någon annan.

Tack vissa av er för förtåelse, men andra missförstår mej helt.

#28 Jag tror absolut itne att denna rasen ska behandlas med våld. Jag tror inte man uppfostrar en hund med att göra den rädd så att den ska lyda. Man ger beröm när den är duktig.
Kanske jag som missförstår dej men jag tror absolut inte man ska använda hårdhanskarna bara för att det är en hund som ser tuff ut.

#29 Jag är inte i någon depp-period nu och visst så vet jag inte om jag är det m två år, men jag tror verkligen inte jag skulle bestämma hundras NU ifall jag skulle bli deppig om 2 år. Snälla läs, jag ahr tänkt på hund i flera år och försökt bestämma mig för en speciell ras i fleera månader.
Läs vad jag skrivit innan så slipper man bli missuppfattad om o om. Ritkigt irriterande.

Men drar ett sträck här nu. Amstaff ska jag väl inte ha, det har jag förstått.
Tack för mig

Klump
0

Hmmm?

Hantera hunden med våld? Vart skrev jag det?

Det låter som att vi har missförstått varandra.

Det jag ville få fram va "Den här rasen är ingen bra vakthund. Främlingar är inga problem utan de ser det snarare som att de snart kommer få en ny vän, och vill pussa på alla som kliver innanför tröskeln"

Ingenting annat.

[PixelMollan]
0

"Våld föder mer osäkerhet hos hunden än nånting annat, och osäkerhet är inte önskvärt alls i denna ras."

Men tack iallafall, vi lägger ner denna tråden nu, har fått den hjälp jag bad om.

LillMalin
0

"Den här rasen är ingen bra vakthund. Främlingar är inga problem utan de ser det snarare som att de snart kommer få en ny vän, och vill pussa på alla som kliver innanför tröskeln"

Så du påstår att det inte är någon vakthund? Jag håller med om att dom vill pussa på alla som kommer in osv. MEN om ägaren blir hotat då? Då tror inte jag direkt att hunden struntar i det.. Så jag tycker att den är en vakt hund i sig, men ändå inte,,

[PixelMollan]
0

#33 Vill bara tilllägga att sen går det ju även att träna bort att den ska få hälsa på alla den ser ute, det ska jag träna med vilken hund det än blir. Man springer inte fram till främlingar.
Hemma däremot får den pussa hur mycket som hellst på mina vänner. Dom som kommer innanför tröskeln är ju folk jag känner.

LillMalin
0

#34 , skrev du inte till fel peron nu? Hemlis

[PixelMollan]
0

#35 håller med dej och vill bara hålla med dej och utveckla ditt svar :)

LillMalin
0

#36, är lite trög idag ;)

Men jag kan väl också tillägga, att det är klart att en Amstaff skulle skyddat sin ägare om den var hotad. MEN det skulle nog dom flesta hundar gjort för att vara ärlig…

sokka
0

Vad är en vakthund egentligen? Jag ser det som en hund som ska attackera för att skydda, och för att lära sig det bör den vara både IPO tränad och ägaren ska ha höga kunskaper om hur man gör, om det ens är värt det alls vill säga..

Sen kan de ju diskuteras om det är egenskaper som en hundägare bör vilja ha? jag skulle aldrig vilja att min hund "vaktar" över mig, det tyder på att den inte litar på mitt omdömme, vilket resulterar i dåligt ledarskap från min sida vilket oftast utvecklas till såkallade "problemhundar"…

Sen kan man ju då fråga, om man köper en amstaff med mycket energi och låter den bete sig så (vaktigt) och det går över styr, om man ska kalla det "problemhund" eller "problemägare".

Klump
0

ALLA hundar försvarar sin flock.
Men jag skulle vekrligen inte kalla Pitbullen eller Amstaffen för vakthund.

Om du blir överfallen skulle den givetvis försvara dig.
MEn det skulle en Pudel oxå.
En vakthund reagerar över "hot" på ett helt annat sätt.

Klump
0

Men va?!

Du menar texten jag klistrade in?!
Och det står absolut inte att man skall vara hårdhänt med sin hund.

LÄS OM LÄS RÄTT.

Många tror att man ska uppfostra dem “hårt”, att de tål både det ena och det andra, men faktum är att det ofta är lite för mycket för dem. En mycket bestämd men vänlig uppfostran är det som brukar funka bäst. Envisheten hos hundarna gör att man måste vara ganska så bestämd över vad det är man vill, och få igenom det. Att vara bestämd är dock inte likvärdigt med att man måste ta till hårdhandskarna

Våld föder mer osäkerhet hos hunden än nånting annat, och osäkerhet är inte önskvärt alls i denna ras.

Sen avslutar jag med "läs hela artikeln här"

Klump
0

Du har nog helt missuppfattat hela grejen med "vakthundar"

Vadå inte litar på ägarens omdöme?
Mina hundar litar blint på mitt omdöme.

Mina hundar vaktar på komando, och på eget initiativ, men avbryter alltid på mitt komando.

Jag fattar inte alls ditt inlägg om dåligt ledarskap.
Menar du att alla med vakthundar har ett dåligt ledarskap? Fundersam

ingann
0

PixelMollan: Så länge du vet vad du klarar av och är villig att lägga ner på träning med din hund så tycker jag du ska välja den ras du själv vill utan att lyssna på folk som inte känner dig. Det är ju trots att du och ingen annan som ska ha hunden;)

Lycka till vilken ras du än väljer!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Karmatarerskanise
0

Ser ett stort fel. Alla hundar skyddar INTE sin ägare.
Det finns faktiskt fega/rädda hundar. Dom försvarar inte.

Klump
0

Ah.. det va ju verkligen ett STORT fel.

EDIT: Alla raser försvarar sin flock.

Karmatarerskanise
0

#44 Det stämmer inte heller. Det har jag sett med egna ögon.

gejsa
0

#42# Håller verkligen med dig.

Klump
0

Skulle du vilja ge mitt exempel på en RAS som inte försvarar sin flock vid ett hot.

*väntar med spänning*

Karmatarerskanise
0

Dansk/svensk gårdshund har jag sett som inte gjort det t.ex. Och det är väl en ras såvitt jag vet?

Att säga alla raser eller alla hundar är fel, eftersom det alltid finns individer som är annorlunda.

De flesta, ja, men inte alla. Så spännande var det.

gejsa
0

Det finns ingen specifik ras som gör det. Men däremot finns det hundar som är veka osv. Det borde väl du veta som tror sig veta allt på detta forum.

[PixelMollan]
0

#42 tack för dom mycket värmande orden!
Dock är jag sån som vill få bekräftat att jag väljer rätt och vill veta vad jag ger mej in på, en hund är ett stort val.

#47 Det är faktisktinte alla hundar som skyddar sina ägare, de har t.o.m jag sett. Jag tror inte att det är en RAS utan mer personlighet..

Karmatarerskanise
0

Precis PixelMollan :)

Gör så att du kontaktar uppfödare till de raer du är intresserad av, fråga om du får komma och träffa dem och hundarna, så kan de säkert hjälpa dig med ditt val :)

[PixelMollan]
0

#51 Jag tror faktiskt jag ska göra det. Men samtidigt är jag då rädd för att uppfödarna mest pratar gott om deras favoritras. Men jag ska höra med många olika, både för o  nackdelar.
Tack så mycket!

Föresten så såg jag faktiskt en Dansk/svensk gårdshund som inte heller skyddade sin ägare.

Karmatarerskanise
0

#52 en bra uppfödare vill ju att deras hundar ska komma till rätt ägare. Så försök spana runder efter uppfödare som har bra rykte. Dom kommer ju då försöka se om du skulle passa eller itne :)

SaraC
0

Har en bekant som blev överfallen för en kort tid sedan. Hon var ute med sina två hundar, en jakthund som jag inte kommer ihåg rasen på och en Chow chow. När personerna gick på henne sa hon åt hundarna "hjälp matte nu!" Ingen av dem gjorde något. Sedan slog en av dem henne. Och då sa hon till hundarna igen. Då bet Chow chowen den ena i benet, hårt. Den andra hunden gjorde fortfarande ingenting.

Bara ett litet exempel på att alla hundar inte alls försvarar sin flock/familj. Vet att det är helt OT i tråden, så TS får ursäkta :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Klump
0

Dansk /Svensk. Skulle det vara ett rasbetingat menar du? Att inte försvar sin flock?

ALLA hundar försvarar sin flock. Eftersom en hund är helt beroende av sin flock är det en naturligt beteende hos alla hundar att försvara flocken mot hot av olika slag.

Dansk/Svenska har dessutom lite vakt i sig. 

Den dansk/svenska gårdshunden är en utpräglad väktare som omedelbart slår larm om främlingar kommer in på hem området. Den bildar snabbt revir varför den ofta larmar också när utomstående närmar sig t ex. pick-nick platsen, träningsplanen eller liknande. I övrigt är det dock inte en "skällig" ras, utan tvärt om relativt tyst. Rasen fungerar väl med andra hundar av olika raser och umgås särskilt väl med sina rasgelikar. Gårdshundar kan samlas i stora grupper och umgås med varandra utan vare sig skällande eller slagsmål. Rasen fungerar vanligen också väl med barn. Eftersom dess ursprung är gårdshundens så anpassar den sig vanligen också snabbt till katter, hästar, kor, och andra djur. Dock är det förstås en fördel om invänjningen sker vid så tidig ålder som möjligt, då rasen även har jakt i sig.På grund av jaktinsikten kan det vara svårt att vänja rasen vid lösspringande höns, kaniner och andra smådjur.

http://www.valldawaterkennel.se/DanskSvensk_Gardshund.htm 

[PixelMollan]
0

#54 Det är absolut ingen fara att detta går utanför vad ämnet började. Verkar vara fler som kan lära sig här och ha nytta av det.
Är bara tacksam!

Marylojs
0

Och jag känner en Dansk/Svensk med överdrivet mycket vakt i sig istället, som t o m kan göra utfall mot folk om matten mår dåligt. Så olika det kan vara. :-) Jag tror mycket att det har att göra med om det är en feg hund, är säker på att alla hundar inte skyddar i skarpt läge.

Liss
0

PixelMollan: Jag vill be om ursäkt för att jag lät så hård mot dig. Vissa kommentarer du la ut tidigare i tråden kändes oroande dock och i mitt läge är jag så trött på folk som skaffar en amstaff med fel omständigheter. Men ju mer jag läser utav vad du har att säga ju mer förstår jag ju att du faktist försöker. Som du säger ska du inte skaffa hund fören om 2 år och 2 år är en bra tid att lära sig på också:) Du verkar ändå förstå och vara en vettig människa. De var bara jag som dömde för fort (vilket jag hatar med andra:P) Du får mer än gärna komma och hälsa på mig och Ecko (Ecko är Amstaff och Dogo argentino) och se hur han är:) Hoppas du inte tog åt dig för mycket negativt av vad jag skrev. Men man bör vara vaksam och veta vad man gör när man skaffar en amstaff:) Och vill du så kan du:)

[PixelMollan]
0

#58 De är ingen fara, är bara glad att du verkar förstå mig nu. Har rätt svårt att formulera mig här utan att de ska låta fel. Alla läser på olika sätt.

Håller med dej om att det är väldigt många som skaffar dom av fel anledningar och är själv trött på sånt (även folk som skaffar andra raser!). Det borde finnas "körkort" för hund. Det tror jag starkt på.
Ex . Hade en kvinna som kom in i djuraffären jag jobbar i och ville köpa ett koppel till en hund. Det tog säkert en kvart innan hon förstod att det inte fanns några koppel som man knöt endast runt magen! Och då fick jag gå o hämta en kompis doberman. Barnet som skulle ha hunden blev då livrädd för denna fina hund. (det vad barnet som skulle få en valp) Dom visste inte vad dom skulle ha för valp för de skulle bli en överraskning men sa att den skulle va ungefär som dobermannen. *suck* Förklarade att man ska tänka på det med hund o att det är ett stort ansvar o hela den biten men de gick nog inte in och hon var fast besluten av att köpa en sele och ett koppel. Och hittills har hon inte kommit tillbaka för att lämna tillbaka koppel o sele, så antar att den passade trots allt… :/ va dom nu köpte för nått..

Helt fel! Man blir så arg och orolig över sånt..

LillMalin
0

#44, nejdå! , ALLA hundar försvarar inte flocken! ;) Kom hit oh slå ner mig på en promenad och se vad Rico kommer göra? Han kommer inte göra ett dugg, det är jag 100% säker på..

Liss
0

#59 Precis, de finns många dåliga ägare som inte vet vad dem ger sig in på. Desto viktigare att ta reda på så mycket som möjligt innan. Du kommer säkert in i det om du stannar här och läser en del. Och mitt erbjudande kvarstår, du får mer än gärna komma och hälsa på Ecko:)

[PixelMollan]
0

Läse att du bodde i Norrköping innan (om jag minns rätt) , Jag bor tyvärr i skåne. Men tack iaf :)

Molla
0

Åh, vilken rolig tråd! Ska lusläsa sen när jag har tid!!! Ska få hem en amstaff kille på lördag!!! *tjohooo*

Freke
0

#63 håller med dig..

Klart underhållande… Med en massa fakta fel… TS.. vill du ha en hund du kan "lita" på så skaffa dig vilken hund du vill sen är det en tränings fråga vad su gör med den och hur du vill att den ska utvecklas..

Det är du som styr hundens utveckling, visst kan du skaffa en redan "vaktig" ras men om du vill ha en hund att lita på så skaffa en som redan har ett grundpsyke.. Kolla på dom hundhem som finns, skaffa Inte en valp om du vill ha en hund att lita på om du inte är villig att lägga ner massa tid på träning och utbildning..

Skaffa dig själv kunskap om den rasen som du bestämmer dig för, ta emot ALLA råd du får sen är det bara att sålla vem som ger dig bra eller dåliga råd..

Lyssna, Se och Betrakta för att sen utvärdera och tillslut skaffa en hund.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Molla
0

Nu har jag lusläst! =) och eftersom jag ska få hem en amstaff (papperslös) har jag lite frågor.

Det stod att många har hudproblem och är känsliga för foder, någon som vet hur vanliga dessa problem är? Någon som har tips på bra foder?

Såklart har jag blivit påverkad av media vad gäller rasen. Kanske en dum fråga… Men det finns inga "speciella anlag" i rasen som gör att de kan få en knäpp och gå från lugn till dödsattack?

LillMalin
0

Känsliga för foder känner jag igen, Rico's amstaff kompis kan inte äta alla foder, pga. foderallergi

Liss
0

362 Jo jag såg att de var en bit:) Men iaf

Marylojs
0

#65 Inte för att vara elak och förta din glädje, utan för att försöka hindra dig från att göra ett stort misstag säger jag detta: En papperslös amstaff skulle jag kräva betalning för att ta hem.

Det finns extrema problem med allergier och HD, för att inte tala om mentaliteten. Och framförallt kanske, vill du verkligen att en oseriös människa ska få dina pengar för att kunna fortsätta föda upp vad som troligen blir sjuka hundar?

Stoppa köpet och köp en renrasig med papper vars släkts sjukdomshistorik du kan få veta något om.

Lells
0

Min amstaff/engstaff jag hade var en riktig energi knippe med en massa hyss. Han var dock omplaceringshund och mitt i trotsåldern ca. 10 månader gammal.

Jag lämnade tillbaka honom idag p.g.a hans alla olater som jag inte klarade av till slut.

Detta tror jag dock inte berodde på rastypen utan just för att han blev omplacerad hos mig vid fel tidpunkt och att jag började förstå att jag inte kunde ge honom det han behövde.

Staffar är VÄLDIGT krävande, och ska du ha en så ska det vara från valpstart som du köper dig denne.

Jag kommer köpa mig en amstaff valp vid ett senare tillfälle =)

sokka
0

# 41, jag menar att man som ledare och ägare ska ha ledarskapet. människan bestämmer, det är nummer 1. I en flock finns det inte vissa hundar som "bestämmer ibland". Alfahanen bestämmer. punkt. Alfahanen skyddar flocken. punkt. Alfahonan står Alfahanen närmast, alltså trotsar ingen hund under dom upp, dvs dom ska inte ta några egna beslut. Dom ska följa flocken för alfahanen ska skydda flocken.

Så om nu ägaren bestämmer ibland, och hunden ibland så blir det dåligt ledarskap, då kan inte ägaren tillgodose hundens alla behov pga hunden tvingas ta egna beslut, och om hunden fattar beslut blir han flockledare, och en hund kan inte vara flockledare ibland, så det kommer ständigt bli en kamp mellan hund och ägare om ledarskapet.

Detsamma gäller vakt, en hund ska aldirg ta beslut om vakt, hunden vet inte när det är rätt situation. Det kan gå väldigt fel om man låter hunden bestämmer när det är "lämpligt". Och blir en hund tillräckligt triggad slutar den inte på ägaren kommando, eftersom den då har tagit över ledarskapet.

Visste, det finns 99%-tränade IPO vakthundar som funkar kanon, men i ärlighetens namn, långt ifrån alla av alla hundägare har det.. eller hur?

sokka
0

..tillägger:

Och om en sådan stark ras som amstaff, som är både fysiskt och psykiskt stark får ta egna beslut i vaktsituationen vill den ha ledarskapet ännu mer vilket kommer gå emot vad ägaren vill, alltså går det ofta mer snett med en fysiskt stark hund pga storlek och ofta pga psyket.

vill tillägga så alla förstår:

DENNA HUND ÄR FRAMAVLAD PSYKISKT STARK. DET ÄR SÅLEDES ALDRIG HUNDENS FEL OM DEN HAMNAR I FEL SITUATIONER UTAN ÄGAREN, VILKET SOM NI OFTA LÄSER FOLK/ ÄGARE VÄLJER OCH SKYLLA PÅ RASEN, NÄR DET I SJÄLVA VERKER HANDLAR OM ATT DOM GÖR FEL!

sokka
0

sist men inte minst:

Det finns en typ av vakthund, en tränad hund inom vakt.

allt annat som "hobby-vaktning" är endast ett stort tecken på en OSÄKER hund.

Ellenfyrkant
0

Jag har aldrig ägt en am. staff bara träffat andras och läst om de i rasböcker m.m. Så detta är min uppfattning. Agility har jag ingen aning om, den är ju inte så smidig i kroppen men om du inte vill tävla finns väl inga gränser? :P Lydnad och am. staff… Det går inte ihop. Och precis som duu redan verkar veta är det en mkt speciell hund som bara kan få en knäpp och hugga ihjäl nånn, även om det kan vara en underbar hund annars. Den går inte särskillt bra ihop med andra hundar, förmodligen för att den är framavlad till hundkamp. Men har hört av am. staff ägare att det ska vara en underbar familjehund. Men allt man läser om är ofta ägarens fel också! De kanske inte borde ha släppt den lös eller de kanske skulle passat ytterdörrn bättre? Då är det ju ägarens fel, delvis! Men jag precis som du verkar ha hört och läst om helt oprovocerade am. staff som huggit ihjäl både människor och hundar. Möjligt att de har blivit uppfostrade fel. Men den skadade hade förmodligen inte alls farit lika illa om den var en annan hund i samma storlek.

Någon som är skönt är att du verkar veta att dessa olyckor händer och att de kan bli riktiga problemhundar. Men tkr det verkar fruktansvärt dumt att skaffa en "kamphund" för att folk har respekt för den mest för att skydda dig själv :S Om du nu är redo för en sånn här hund skulle jag säga att det är mkt bättre om du skaffar en rottweiler eller kanske schäfer.

En av dina frågor var om man skulle kunna släppa en sånn här hund lös. Jag ville bara förtydliga mitt svar…. Man kan självklart ha en jättelydig am. staff! Men folk i din omgivning kan bli jätterädda, det skulle jag ha blivit om det sprang en am. staff lös även om ägaren var 10m. bakom. Och som du själv konstaterade, ett tu tre så kan de få sig en snurr åå vad som helst kan hända :S

Mvh Ellenfyrkant

Molla
0

#68 Jag köper inte från en uppfödare, så någon sådan verksamhet stöder jag inte. Angående sjukdomar osv finns det även hos renrasiga.

Detta är inte min första hund och jag har full uppbackning runt mig. Om det blir problem är det mitt ansvar att lösa dem.

Har just köpt fruset färskfoder, någon som har erfarenhet?

[PixelMollan]
0

#73 Okej.. eftersom du aldrig haft amstaff tycker jag itne du ska uttala dig om så mycket.

"Jag har aldrig ägt en am. staff bara träffat andras och läst om de i rasböcker m.m. Så detta är min uppfattning. Agility har jag ingen aning om, den är ju inte så smidig i kroppen men om du inte vill tävla finns väl inga gränser? :P Lydnad och am. staff… Det går inte ihop. Och precis som duu redan verkar veta är det en mkt speciell hund som bara kan få en knäpp och hugga ihjäl nånn, även om det kan vara en underbar hund annars. Den går inte särskillt bra ihop med andra hundar, förmodligen för att den är framavlad till hundkamp. Men har hört av am. staff ägare att det ska vara en underbar familjehund. Men allt man läser om är ofta ägarens fel också! De kanske inte borde ha släppt den lös eller de kanske skulle passat ytterdörrn bättre? Då är det ju ägarens fel, delvis! Men jag precis som du verkar ha hört och läst om helt oprovocerade am. staff som huggit ihjäl både människor och hundar. Möjligt att de har blivit uppfostrade fel. Men den skadade hade förmodligen inte alls farit lika illa om den var en annan hund i samma storlek."

T.o.m vad jag har läst på denna korta tid så verkar din uppfattning helt fel. En amstaff är inte ett monster som springer omkring o dödar allt. Det är en hund ffs..
Rätt uppfostring och ingen blandras så tror jag det är en underbar hund om man kan nånting, det är iaf min uppfattning.
Du skriver att "som jag vet kan den få en knäpp och hugga ihjäl nån", det är i enstaka fall som förstoras upp i media. Det finns fler amstaffar som är goa än som hugger ihjäl alla dom ser :S

Snälla..

Och åter igen så är det inte enbart för att skydda migsjälv som jag sagt tusen ggr:S Jag gillar denna rasen och är intresserad av att skaffa en sådan. Jag kommer gå ute själv i 2 år till så hade jag varit så jävla rädd så hade jag gått raka vägen hem till någon o köpt vilken amstaff som hellst.

Ellenfyrkant
0

Haha, du verkar inte tåla min uppfattning av rasen :P ? Det var ju vad jag berättade, MIN UPPFATTNING! Och du har ju t.o.m. fattat det själv så vrf klaga!? Jag kommer nog aldrig byta inställning till den rasen, jag gillar den inte, that's it! Sen var jag faktiskt noga med att säga att de KAN oprovocerat hugga ihjäl en annan hund/människa. Läs mitt inlägg igen så skrev jag precis som du, att mkt beror på ägaren och att de kan bli underbara hundar med rätt uppfostran.
Ser inte problemet!?

Mvh Ellenfyrkant

Marylojs
0

#74 Så du köper inte från uppfödare? Vad köper du ifrån då, valpfabrik? Du gör självklart som du vill, men räkna inte med mina sympatier när du grinar för att du fått en eksemhund som du får avliva vid ung ålder pga livslångt lidande.

Skrev jag någonstans att sjukdomar inte finns hos renrasiga? Nej det gjorde jag inte. Du vill helt enkelt inte förstå, då får du skylla dig själv. Synd om hundarna som får lida pga din och andras ignorans.

Marylojs
0

#74 En sak till, ang. foder. Jag har jättebra erfarenheter av färskfoder, men om du nu har sådan kunskap och uppbackning borde du också veta att man INTE ska byta foder det första man gör när man får hem valpen.

gejsa
0

#74# Nu blir jag förvånad. Varför köper du inte från en uppfödare/kennel? Det är väl tryggare än att köpa en hund privat. Ni som föder upp hästar borde väl känna till det.

SaraC
0

Jag läste i en annan tråd att Molla tänkte ta en omplaceringshund, tror det var från en organisation men kommer inte ihåg vilken. Så jag tar mig friheten att anta att det är därför hunden inte är renrasig och därför hon inte köper från en uppfödare :)

SaraC
0

#73 Du skriver väldigt mycket om hur en amstaff är, vad grundar du alla dina påståenden på undrar jag? Om det enbart är saker som du tror tycker jag inte att du ska svara på hur rasen är.

LillMalin
0

#73, förlåt om jag lägger mig i, men jag hållre verkligen inte med om det du skrev! Jag har heller Aldrig ägt en Amstaff, MEN jag känner en som äger/ägde en Amstaff, och tyvärr, så skulle jag väl skrivit såhär! :

Amstaffen skulle nog funkat utmärkt i agility, oerhört snabba och smidiga, och lydnad, helt klart att det skulle funkat, dom blir oftast lydiga! :) Och varför ska man inte kunna ha en Amsatff lösa? folk blir väl lika rädda för schäfrar som springer lösa, dom har ju också fått ett dåligt rykte på sig..

Molla
0

#77 Men snälla människa vad du taggar upp. En vänligare ton uppskattas!!!

Jag ska överta en amstaff kille. Han är två år och kastrerad. Han ska vara renrasig men ej registrerad (så jag räknar det som att det ev kan finnas några % annan ras i)
Det där om att jag skulle grina kommenterar jag inte, där sjönk du till botten…
Jag vet inte vart du läst att jag ska byta foder? Jag fortsätter ju med samma som han äter nu.

#79 Som Eros skrev är det en omplacering. =)

Idag ska jag dit för tredje gången och umgås med killen, sen kommer han på lördag! =D

ingann
0

#83 vad fin han är  

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Molla
0

#84 Tack!! Han är ett riktigt charmtroll!!!

gejsa
0

#85# Jag köper inte från en uppfödare, så någon sådan verksamhet stöder jag inte.

Det var dom orden vi reagerade på.

Molla
0

#86 Jaha!!! =) Och det enda jag menade var att det inte är en valp jag köper. =)

Freke
0

#76 Fråga? När senast läste du eller kan bevisa att en AmStaff högg ihjäl en människa? eftersom du påstår att "dom" oprovocerat gör så?? enl. din uppfattnig…

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

gejsa
0

¤87# Jo, jag förstod det nu. Men vi missförstod dig ju. :)

Liss
0

Folk som baserar sina ord på vad dem tror får mer än gärna gå in på olika sidor för rasen och läsa sig lite mer klok ist för att spy ut galla.

En hund oavsett ras skulle aldrig få för sig att springa och attakera varken hund eller människa om de inte var något allvarligt fel med hunden. Och påstå inget annat!

SparklingTindra
0

Det var en jättebra artikel om "kamphundar" (skrien av Ingrid Tapper) i senaste Hundsport Special. Folk som har förutfattade meningar om amstaff/pitbull borde läsa den.

Jag vet en tjej som har en amstaffblandis som har lekt med min shetland sheepdogvalp och hon tränar spår med den hunden, hon ville börja med agility men visste inte att hon fick tävla med den på grund av att den är blandras.

Sen har vi en tjej med en superfin amstaff som tränar agility med den på brukshundsklubben här.

Sen vet jag en till som tränar lydnad med sin amstaff och dom är jätteduktiga.

Jag har träffat många som har sina pitbulls/amstaffer lösa och dom har lika bra pli på dom som andra. Det är synd att så många tror att dom inte klarar av samma saker som andra hundar.

Klump
0

Jag förstår inte varför du börjar babbla om alfaparet i en flock.
ALLA HUNDAR I FLOCKEN FÖRSVARAR FLOCKEN MOT UTOMSTÅENDE HOT

Mina hundar vet absolut vem det är som bestämmer.
Men det betyder inte att dom inte kan vakta.
Mina hundar vakktar sitt revir, givetvis, och våran flock.
Sen kollar dom alltid min reaktion på ett hot. Och dom lyssnar på ett nej. Så om du tolkade det som att mina hundar tar egna beslut och äter upp grannen så fattade du fel.

Men dom markerar och "varnar" mig, och sen avvaktar dom mitt beslut.

Nu är iof några av mina hundar tränade. Men det vi snackar om i den här tråden är reaktionen på "skarpt läge" 

Det har ingenting med ledarskap att göra, eller "hobbyvakt"

ALLA HUNDAR VAKTAR SIN FLOCK MOT HOT.
EFTERSOM FLOCKEN ÄR LIVSNÖDVÄNDIG!

Karmatarerskanise
0

#92 Åter igen har du fel. Alla hundar vaktar INTE sin flock.

[PixelMollan]
0

#92 Bara för att dina hundar vaktar dig gör inte alla hundar det.
Det finns helt enkelt fler hundar och personligheter än vad dina hundar har/är.

gejsa
0

Denna tråd hade somnat så den borde inte ha väckts igen. Så lägg ner nu.

Klump
0

Va?

Menar du att det finns raser som inte är beroende av sin flock?

Kan du hävisa mig till fakta som styrker det?

*väntar med spännning på hur du ska lösa detta* 

För vist f-n skyddar alla hundar flocken i skarpt läge.

Klump
0

Alla hundar har inte så skarpa vaktinstinkter som mina har.
Men alla hundar försvarar sin flock i skarpt läge.

[PixelMollan]
0

#97 du har fel.. men du verkar inte ens vilja förstå det.
Allting finns inte uppradade i sant eller falskt-frågor och svar. Man får tänka logiskt i vissa situationer och gå på hur det verkligen är.
Det är som att säga att ALLA Golden aldrig har bitit för att det står överallt att det är en snäll hund som är perfekt med barn (Nu vet jag inte om det stämmer men det var ett exempel). Men även Golden har bitit folk.
Kanske var ett väldigt dåligt exempel men du kanske förstår hur jag menar att de verkar som du resonerar att allt som finns på papper är sant.

gejsa
0

#98# Huvudsaken är ju att vi andra vet att det är fel.

Klump
0

A, det var ett riktigt dåligt eempel. Eftersom golden är den rasen som har bitit flest människor enligt undersäkningar, per år statissktiskt sätt.

[PixelMollan]
0

#100 Det är precis det jag menar. Jag är medveten om att Golden bitit flest, och det är just pga att alla TROR att ALLA golden ÄR supersnälla! Inser du inte hur det låter?
ALLA hundar vaktar INTE sina ägare!

Klump
0

Anledningen till att golden ligger så högt i statestiken är för att Golden är poppis "barnfamiljs"hund.

Men nu snackar vi om att hundar försvarar sin flock.

Inte om vilka hundar som biter flest människor.. eller hur

[PixelMollan]
0

#102 Eftersom jag är TS så vill jag inte diskutera falska saker heller, ex att alla hundar försvarar. Så nu e du snäll o lämnar det till en annan tråd.

gejsa
0

Ge dig nu! Alla hundar försvarar faktist inte sin flock/ägare. Så du måste faktist ge dig nu.

Klump
0

Va?
Hahahaha

Ok *skratt*

Karmatarerskanise
0

Rauija_fundersam Detta är ju bara tramsigt. Jag med flera har sett med egna ögon att alla hundar INTE FÖRSVARAR SIN FLOCK. Så lägg ner ditt snack nu. Du har fel hur lite du än vill tro det.

Du kan inte ändra på sanningen, som flera av oss är vittnen till.

Accpetera att du inte kan allt. Det blir mycket bättre då.

Emaljoh4
0

Somsagt, ALLA hundar vaktar INTE sin flock! Inse Fakta! Våran hund skulle aldrig gjort något om nån slog ner mig t.ex! Du får tro precis vad du vill, men det är bara att inse att inte alla hundar gör det. Våran hund t.ex, den skulle inte gjort det, han är inte dum i huvudet om du trodde det ,men han skulle inte gjort det bara. Det är jag säker på till 99,9% !

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Vattnadal
0

#100 Nu kommer jag och tjatar igen. ALLA hävdar att golden leder bitstatistiken, men hittills har ingen kunnat visa var de fått dessa fakta från. "Alla vet det", det duger inte för mig.

Visa mig en länk ed, där det står svart på vitt. Den enda länk om bitstatistik jag får fram när jag googlar är denna.

Den är från Österrike i och för sig, och här finns en länk till hela undersökningen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[PixelMollan]
0

Kan vi bara släppa allting nu..

Vattnadal - du får gärna skapa en ny tråd! Det är intressant och jag skulle oxå vilja veta om det stämmer.

fettmedkevlar
0

#43 Jag har två hundar som inte skulle skydda mig vid fara just för att dem är lite småfega. Så det är helt rätt att alla hundar skyddar inte sin flock.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

[lottaeriksson]
0

Nu kommer jag och bryter era disskutioner här, hoppas jag inte retar upp er ;D

Jag har en Amstaff kille på 1år och 4 månader, som är helt underbar och go på alla sätt, dock har han sina negativa sidor också, som många andra kan ha. Han har till viss del varit ganska sammarbetsvillig och glad i träning och så, men ack vilken tjurskalle vill jag lova! Han är absolut inte den som ger sig och han testar en lite då och då. Sen har han väldigt lätt till att brusa upp, vilket är ganska jobbigt då man hela tiden måste lugna honom. På honom fungerar absolut inte att stå och skrika "NEJ" om han gör fel, man måste hela tiden ta det så lugnt som bara möjligt för att visa honom att olika situationer inte är så roliga eller så farliga som han vissa gånger kan tro.

Mina råd till dig om du går i tankarna att skaffa en Amstaff är att du verkligen ska tänka till i det valet. Såklart skiljer ju sig hundarna får individ till individ, men med denna ras får man göra sig beredd att verkligen lägga ner tid och arbete med hunden, väldigt mkt tid! Det är en ras som kräver otroligt mkt motion och stimulans och passar sig verkligen inte hos någon som tror att hunden blir nöjd av att gå tre små kissrundor per dag, de kräver som sagt otroligt mkt motion! Sen om du som du skriver vill skaffa en hund i "försvarssyfte" ser jag inte fel i det heller, men jag vet därimot inte om just Amstaff lämpar sig bra som det. Visst har de ett utseende som kan skrämma vissa, med det finns ju även andra raser som just används inom det området, som tex Schäfern. Men sen spelar det ingen roll vilken ras du har heller, för hundar i huvudtaget höjer ens självförtroende, eller ja kanske inte raser som Chihuahua ;)

Men som sagt, tänk till i det valet. För det finns så många som skaffar sådana här raser och sen upptäcker att de inte har tid och ork att stimulera dem, och det resulterar ju i att hundarna hamnar på blocket och liknande. Det finns ju så otroligt många raser idag, och det finns så många andra raser som kanske passar dig bättre än just Amstaff. Men jag måste säga att dessa hundar är helt underbara, om de tar omhand på rätt sätt av ägaren vill säga. Och sen bör du även tänka på att denna ras är en ras som tyvärr råkar ut för alla möjliga allergier, har mkt hudproblem och brukar ha dåliga magar. Jag vill inte skrämmas, men jag och sambon har lagt ner mkt pengar på vår hund, mkt mer än vad vi köpte honom för (ca 10 000kr). Då tänker säkert du att vi var dumma och köpte honom av första bästa på blocket, men nej, vi letade upp en uppfödare som hade ett bra rykte och som även rekommenderades av Amstaff Klubben. En veterinär berättade även för mig att 9 av 10 Amstaffs som kommer in har hudproblem, som tex Demodex.

Nu har jag skrivit otroligt mkt, men hoppas du fick lite info iaf :P

Lycka till med ditt val!
Kram / Lotta

Klump
0

I sverige kom det en undersökningen som styrkte påståendet från ett försäkringsbolag bland annat.

Jag vet att jag har haft den här hemma, ska kolla om jag hittar den och kan scanna in den.

Klump
0

"Fega"?

Osäkra menar du?

Försvarar dom inte sig själva heller? Eller varandra?

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.