Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1767 ggr
Ascot
0

Hur hittar man fästingar

i en lockig, tjock svart päls? Har känt med fingrarna för det är ju svårt att se om det sitter någon där.

Freke
0

Man får känna och treva sig igenom pälsen..

Finns inga genvägar… Men det brukar märkas om inte tidigare så när dom vuxit till sig så känns dom..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

ingann
0

bara att känna igenom så gott det går… till slut blir de tillräckligt stora så man känner dem:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

kalleankasmormor
0

Eller när de trillat av och man kliver på dem…Räcka ut tungan

Berkaingela
0

Jag borstr alltid igenom Amira när vi varit ute,  Hon är mellan hårig,Har Frontline på henne så om det är någon fästing följer den med i borsten, då slipper jag vara rädd de ska falla ur pälsen o hamna inne så jag får dem på mig, Har haft Borrelia två gånger, därför är jag extra noga,

Ascot
0

Tack för svaren. Jag får fortsätta treva igenom pälsen dagligen.

Peppe
0

#4 vad är frontline?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Anett Lindbom
0

Ett ohyremedel, man pyttsar lite mellan skulderbladen på hunden.

Peppe
0

#7 som gör att fästingarna fastnar i borsten???

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

kalleankasmormor
0

Nej, det gör att fästingarna tappar lusten att krypa på djuret. Man kan också sätta på hunden ett fästinghalsband. Dilemmat är att vissa hundar är känsliga mot medlet och kan tappa lite päls eller få utslag där medlet sitter. Det är lite knivigt så att man gör rätt, men det är bara att pröva sig fram.

Craz-y
0

fästingar sätter sej allra oftast på ställen där pälsen är som tunnast. Armhålor, huvudet m.m

Berkaingela
0

Jag har provat med halsband, Amira höll på klia ihäl sig, först köpte jag ett med örter , sedan var det ett med tee tree oil, men det gick inte alls ha på henne, dessutom fick hon massa fästingar trots halsbandet, Då beslöt jag mig för Frontline, Fästingarna går ju på henne men sätter sig inte fast, därför följer de med när jag borstar henne, Vi bor bredvid skogen och är där många gånger om dagen och här finns massor av rådjur och det sägs ju att de för med sig fästingar

Linnda
0

Jag har också provat ört halsband, men stod inte ut med lukten av det. Dessutom hade min hund nästan lika många fästingar som innan halsbandet. Nu använder vi Frontline. Jättebra.

kalleankasmormor
0

#11&12 det är helt riktigt att halsbandet inte pasar alla hundar. En del får besvär av det - men en del fungerar det jättebra för.  Skönt att frontline passade din hund, men jag har hört hundägare som klagat på att hunden tappat  päls och haft besvär där man trycker ut frontline, så det är olika från vovve till vovve. Man får pröva sig fram.

Fästingar är ett elände!

Berkaingela
0

*13 , Än så länge har det gått bra med Frontline på Amira, Expot däremot har jag inte provat, då kommer inga fästingar alls i pälsen, Men det finns kända biverkningar av det sa damen på apoteket,, Frontline kostade runt 300kr, för 3 pipetter, Halsbanden är billigare, mellan 60-80kr finns det .. Nackdelen med Frontline är att om hunden badar mycket så varar inte skyddet lika länge…Får ha på det oftare då..

Freke
0

Exspot tycker jag är lite vidrig.. Funkar men fästingarna sätter sig och dom stelanr på plats… Sen får du pilla bort en fästing som är stenhård som en ärta.. Usch.. Äckligare än att ta bort dom som lever tycker jag…

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

kerstinjo
0

Lite lustigt att vi upplever fästinghalsband så olika.

Vi testade för skojs skull ett örthalsband på Amos och till vår förvåning så har vi upptäckt att det fungerar alldeles utmärkt.

Inte en fästing hittills!

Kerstin 

Berkaingela
0

*16 Amira fick klåda av dem, och pälsen blev torr runt halsen

kerstinjo
0

# 17

Det finns många sorters biologiska fästinghalsband. Jag minns bara inte vad det jag köpte heter. Men det har fungerat fint på både Amos och Quila.

Kerstin