Hur ska Dampis överleva?
Min nya hund (2 år) är alltför intresserad av katter. Jag har en kastrerad hankatt (Dampis, lite tjock, feg och långsam) som inte törs komma in för Kaxi har flygit på honom. Han bet inte katten men jag vet inte hur ett andra möte skulle sluta. Några tips? Ska jag skaffa munkorg så han inte kan bita katten? De behöver acceptera varandra innan hösten så Dampis kan flytta in igen.
Det finns munkorgar i tyg, prova en sån och var med mycket och beröm hunden mycket när den är lugn. Djur känner om du blir stressad så försök att vara så lugn och trygg du kan kring djuren och ha mycket tålamod. Lämna dem inte ensamma tillsammans. Lycka till!
Men man får inte använda åtsittande munkorgar mer än korta stunder (tex vid kloklippning). Ska hunden ha munkorg hela tiden så måste dte vara en sån stor så att den kan öppna munnen helt.
14 § Tättsittande munkorgar som förhindrar hunden från att hässja får endast användas tillfälligt. På valpar upp till 6 månader får munkorg bara användas tillfälligt oavsett utförande.

#2 - är det lag på det? :o det visste jag inte.
//Wizy
Japp, det står i den nya lagen om hundar och katter som började gälla första maj i år.

tänkte bara på peka att jag inte har hund lite fort, så ingen tror att jag har en hund och inte bryr mig om lagen ;).
Aha.
//Wi<y

Anna77: Tack för ditt svar! Precis så jag menade.
JennieA: Helt korkad är jag inte:)
Munkorg är bara för att hindra hunden från att bita katten.
Det låter som en kass lösning.
Har hunden fungerat med katten innan?
Vad utlöste anfallet?
Lösningen är såklart att du visar hunden att katten är förbjuden.
Träning, träning, träning.
Munkorg rekomenderar jag absolut inte.
Dels kan katten skada hunden, och hunden kan forfarande rusa efter katten och skrämma den.

Rauija_fundersam: Jag har haft honom i ca 1 mån. Han är lika galen mot katter som mot hundar. Varför vet jag inte. Han blir okontaktbar. Jag som trodde munkorg vid ett par tillfällen skulle hjälpa. Låter han katten vara ifred så låter katten honom vara ifred. Kanske inte var så enkelt.
Han kommer antagligen rusa efter katten även om han har munkorg.
Om han har samma beteende mot hundar så måste du absolut träna bort det juh.
Mitt tips är att du tränar i koppel.
Du skriver att han bli okontaktbar. Då är det kanske att rekomendera att du dessutom har munkorg på honom när ni tränar, för din säkerhet.
Vad är det för ras? Kan det vara en jaktinstikt som har slagit slint?
9, men det är ju förbjudet enligt lag att träna med munkorg?,och dessutom ser jag ingen lösning med den på, hela grejen är att han måste lära sig det och att ägaren är med konstant och talar om att hans beteende är fel
Har du inte en kompis eller granne som kan ha katten ett tag medans du tränar. Jag tränade mig hund (dock mot kaniner) i koppiel 5 min varje dag i en vecka. Aktivera hunden som tusan innan så energin inte bryter ut på fel sätt och fel tillfälle. Massor med godis och beröm men innan du börjar träna detta ska du se till att du har en bra relation med din hund och att ögon kontakten finns bra. Låter konstigt att sitta och ha hunden i koppel inne, men sätt dig och se på tv och låt hunden ligga brevid dig.
Min träning misslyckades dock när han var påväg att sluka en kanin och jag nöp han i ändan. Oj så rädd han blev men efter det kunde dom sitta på hans rygg iaf ;P
Ha och va?!
Förbjudet att ha munkrg på sin hund?
Kan du länka mig till den paragrafen är du snäll.
12, har ingen länk,men kan tänka mig att det står på skk,s sida
Ok, men vart har du fått den informationen ifrån?
Från SKK?
Det är iaf helt fel!
Under de första momenten i skyddet är hunden försedd med en munkorg.
I Lure-Coursing är hundarna försedda med munkorg.
Tjänstehundar är försedda med munkorg i flera olika situationer.
Om du läser Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt under paragraf 14 står följanden.
14 § Tättsittande munkorgar som förhindrar hunden från att hässja får endast användas tillfälligt. På valpar upp till 6 månader får munkorg bara användas tillfälligt oavsett utförande.
Så vist får man har munkorg på sin hund under träning.
14, ok vi har fått olika info;-), men nu pratar jag om sånt utan menar i vanlig allmänlydnad, å andra sidan är min personliga uppfattning att måste man använda munkorg under träning så har man misslyckats med det man tog sig för, men det är min personliga åsikt.

Fast nu var det ju eg inte träning det gällde. Utan att hon skulle försöka låta hund och katt träffas utan att hunden hade ihjäl katten. Eller har jag missuppfattat allt fel?
#13 Precis samma sak som står i #2 inlägget.
Jag länkade dig till vad djurskyddslagen säger.
Så det är inte min uppfattning
Har man misslyckats när man använder munkorg?
Hur menar du då?
Nu gäller det inte ha munkorg på hunden ständigt, utan att på ett för katten och hunden säkert sätt träna på möten.
Alt kan man ha katten i en transportbur, men jag tror mer på munkorgen då.
Nja, det är ju "träning" att lära hunden hur den skall betee sig med katten.
Men det är helt lagligt att ha munkorg på sin hund till vardags med.
Ahh.. missade det.
18, trycker på att jag säger min åsikt om det nu så det inte missuppfattas eller att någon känner sig anklagad, jag menar att en hund ska man kunna lära det man vill lära den utan munkorg, det skulle aldrig falla mig in att sätta på min hund en sådan,mina hundar har umgåtts med det flesta och mesta i människo och andra djur väg, och det enda som gäller är att man är med hela tiden, skulle jag behöva munkorg av någon anledning så har jag misslyckats på något sätt i uppfostran.
Nu har ju trådskaparen tagit över en hund på två år.. om jag fattade det rätt.
22, det ser jag heller inte som ett hinder för att jobba med den utan en munkorg, har haft problem hundar förr så jag vet vad jag talar om, men alla är vi olika

Men snälla nån! Självklart är det bra om det fungerar utan munkorg, absolut. Men om hon nu upplever det så illa att det behövs så e de väl bättre o ha på de en gång för mycket än en gång för lite, en gång för lite i detta fallet kan innebära svåra skador på hennes katt???? Självklart tränar man sådant med alla säkerhetsutrustning som finns!!
Sen är det ju bättre att ha hunden kopplad pga man då har kontroll på hunden och inte ska låta den ens tänka tanken på att låta djuren "göra upp det själva" förhindra INNAN anfall är a och o. kommer ett utfall ska det vara en obehaglig upplevelse så hunden inte tycker det är så himla kul. Och nej, jag menar absolut inte att man ska vara fysisk eller slå den!
Sist men inte minst, motion motion motion.. så hunden inte orkar lägga all sin energi på den stackars lilla kissen när de väl är dags.
24, vem svarade du?, och var det mig så fick jag en fråga och jag berättade MIN åsikt, alltså inget som jag dömer andra för,jag kan inte avgöra vad andra gör med sina hundar även om jag inte skulle göra samma sak.
och sist men inte minst det är inte bra att enbart köra motion med sin hund då får du den överaktiv, och då blir den bråkig i stället, tanke arbete är att föredra i en sådan sits;-)

#0# Köp dig du en munkorg och pröva att sätta ihop hund och katt. För att se hur hunden reagerar. Det är inget fara för katten då och hunden dör inte av att ha en munkorg på sig en stund.
Lycka till!
SOm #24 skriver skall du givetvis ha koppel på hunden även om du har munkorg.
Det är ju inte menigen att hunden skall få lov att rusa efter katten.
Självklart blir hunden trött av motion. Jag vet inte vad det är för raser du har jobbat med.
Men en hund blir inte överaktiv av motion.
En "stressig" promenad utan "struktur" är inte bra och inte tröttsam heller., alltså om hunden får gå och dra i kopplet.
Men vem motionerar sin hund så?
HUr som helst blir hundar inte överaktiva av motion.
27, det är bevisat sedan länge att en hund blir överaktiv av för mycket motion, och vem pratar om hundar som drar i kopplet?, inte jag i alla fall, mina hundar har alltid jobbat när dom ska vilat när dom inte ska, utan att dra i koppel eller riva hemmet för det, man ska alltid kombinera med huvudarbete, då får man en harmoniskt arbetande hund, sedan har det inte med rasen att göra utan med föraren alltid.

En hund som bara får massor av motion får mer och mer kondition, och orkar således mer och mer. För att göra en hund trött behövs oftast både motion och hjärngympa.
Vissa raser undantaget dock. En husky är jättenöjd med bara motion, fysisk uttröttning 3-4 gånger i veckan räcker bra. fast jaga en katt skulle den säkert göra ändå…
Ärligt talat tror jag att en hund blir lika trött av en promenad oavsett om den går fint i kopplet eller drar runt på koppelhållaren. En promendad som tröttar ut mer än det, är dock en med div stationer. Kanske stannar man och letar godis på ett ställe, klättrar på ett nedfallet träd på ett annat, hoppar upp på stenar, tränar inkallning, lägger ett spår ed.
Är hunden trött i både huvud och kropp, kan det vara lättare att låta bli en katt. Försök låta hunden få utlopp för sina naturliga jaktinstinkter, så kanske den inte har samma behov av att döda en katt.
Vid träningen i början håller jag dock med om att koppel, eller kanske en lina som den inte tänker på i samma banor som ett koppel, är bra. Finns det minsta risk att hunden kan skada katten skulle jag även ha munkorg på hunden. Köp hellre en galler-variant, så att hunden ändå kan andas fritt, dricka vatten od.
Ett sätt att träna kan vara skvallerträning. Det kör man lättast med klicker, mendet går nog utan oxå. Så fort hunden uppmärksammar katten, men innan han hinner göra något mer, ska han få klick/beröm och godis. Tillräckligt mycket så att han behåller kontakten med dig istället för att tänka på att rusa efter katten. Fortsätt med detta och bygg på, så att hunden lär sig att katten inte betyder jakt, utan kontakt med matte!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

# 27, det var nog dig jag svarade ja. Jag pratar väl inte om daglig överansträngning??? Har hunden gått en rejäl promenad, varit ute och sprungit efter cykeln eller agulity så är kroppen trött. Är kroppen trött är psyket på god väg att bli det.
Självklart kan man värma upp med lätta hjärngympningövningar innan man tar in katten i bilden, men detta skulle iaf JAG göra EFTER en rejäl promenad. pga att hunden lättare ger sig fysiskt, är tillfredsställd med sitt fysiska behov och då lättare finner det "skönt = lugnt och avslappnade" att faktiskt just strunta i katten i den grad det går.
Är du säker på att det var mig du svarde?
Hänger inte med..
Vart har du fått det ifrån?
Att hundar blir överaktiva av motion?
Jag tror inte du fattade vad jag skrev faktiskt. Eller så tjattrar du bara för sakens skull.
I mitt inlägg (27) skrev jag "En "stressig" promenad utan "struktur" är inte bra och inte tröttsam heller., alltså om hunden får gå och dra i kopplet.
Men vem motionerar sin hund så?"
Med det menade jag att en promenad utan huvudarbete, och där hunden bara får gå och lukta och trapa på i sin egen takt.
Dra i kopplet = inte strukturerad motion.
När du skrev som du gjorde trodde jag att din pomenader gick ut på att hunden var ute och gick med dig och inte tvärt om. För det kan jag förstå om hunden blir stressad av. Och att du kan uppfatta det som "överaktiv"
Annars fattar jag verkligen hur du kan tro att en hund som får motion blir överaktiv.
Länka mig gärna till en sida med information om detta.
Eftersom du skriver att det är "bevisat"
För det är inte DU som har bevisat det va?
#32 Min hund blev överaktiv av vanliga promenader… spelade ingen roll hur långt vi gick eller hur mycket boll eller pinnar vi kastade så hade han lika mycket energi (eller mer) iaf när vi kom hem. Inte förrän vi började köra lite hjärngympa (rulla, kryp, sök mm) med honom började han lugna ner sig och faktiskt ligga still och sova inomhus. Nu är det alltid promenad blandad med hjärngympa som gäller här hemma. så jag håller faktiskt med lena1 om att man måste kombinera;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Aha.. när du skriver promenader så menar du "kasta pinnar"
Då förstår jag varför din hund blev "överaktiv" av att "promenara" (läs kasta pinnar och bollar)
Det va just det jag menade med struktured promenad.
När jag promenderar med min flock så leker vi inte.
#34 du klagar på hur folk läser dina inlägg… du kanske ska läsa lite bättre själv oxå???
jag skrev: spelade ingen roll hur långt vi gick eller hur mycket boll eller pinnar vi kastade…
men för dig kanske inte "gick" betyder att gå???
/Ingalill
Åter till trådens ämne!!!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
/Ingalill
34, tänker inte orda med dig om dina dumma inlägg till mig här,du talar emot dig själv, pm,a mig om du vill fortsätta diskussionen, annars ser jag inte att vi har så mycket i utbyte om detta ämne;-),som sagt åter till tråden!

Tack för alla goda råd. Kaxi blir lugn av att få gå på vanlig promenad. Han nosar på dofter och det blir han lugn av. Jag ska köpa en munkorg (stor med korg och inte tyg) samt hålla honom i koppel. Jag blev aldrig riktigt informerad om HUR illa han är bland hundar och katter. Vi har börjat räna med hundar och han beter sig ganska bra. Men katten Dampis liv är viktigt. Förra sommaren kom Greger hem med ett ben avbitet av okänd hund och fick avlivas. Jag vill inte uppleva det igen. Kaxi ska naturligtvis inte ha munkorgen på fler gånger än nödvändigt.
Trevlig midsommar till alla!

#39# Trevlig midsommar och lycka till. Hoppas verkligen att det går bra med kissen nu.