Vart ska man ringa?
Joo, påväg till vår klubb ligger de ett stall och ägaren till de har en hund som typ alltid får ligga ute på tomten, den har inte skydd för regn eller något vatten. Vi vet inte säkert om den är ute på natten, men vi ska kolla de nästa gång vi sover där.
Ägaren har ju även hästar och en av dem som vi såg idag var riktigt smal, man såg lätt revbenen.
Tänkte att man kunde ringa ngn så ngn kunde komma ut dit och titta till djuren, men vem ska man ringa? Har hört att man kan ringa ngn anonymt så de bara kommer ut och tittar till djuren?
Prova kommunens djurskydd. Ring växeln och fråga helt enkelt.
Prata med ägaren först… Som den smala hästen, kan ju finnas en orsak…
Vet du säkert att hunden inte har någonstans att gå in?
Mammas hund är också ute om dagarna, men hon går in i stallet om hon känner för det, annars ligger hon hellre ute o vaktar hästarna.
Skulle du sen inte vara nöjd med svaret så är det bara att ringa djurskyddet, men varför anonymt? Våga stå för att du värnar om djuren!

#1 Tack, ska prova med det! :)
#2 Den hunden sitter fastkopplad på deras inhägnade tomt. Det är inte sällan vi går förbi där!
#3 Sitter den verkligen kopplad hela tiden? Isf bör du tala om för ägaren att den nya lagen endast tillåter löplina/uppbindning max 2 timmar/dag om det inte är under tex dragtävling…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

#4 Hunden är vi ganska säkra på, ska kolla upp den mer, hästar et jag igentligen inte så mkt om, var bara igrat jag och min kompis som kan ganska mkt om hästar såg att den var väldigt smal, det är mest hunden jag tänke på. Så det är mermn ompis som vill kolla upp hästen
#5 Varje gång vi har gått förbi ssitter en uppklopplad, även vid regn. Ska kolla nu om nsitter ute på kvällen. Men kan säga det till ägaren.
Vad är det för hundras ?

Ser ut som en blandras, men påminner om irländsk varghund.
Jag tycker att man kan prata med ägaren först.

Okej

Antingen ringer du kommunens djurskyddsinspektör eller så ringer du helt enkelt och gör en polisanmälan eftersom det är olagligt att ha sin hund på det viset.
Jag hade inte pratat med ägaren om jag hade varit dig, djurskyddsfrågor är ett känsligt ämne och det är inte sällan som personer som påpekar brister blir mottagna på ett hotfullt sätt.
Speciellt om du är i närheten av stället relativt ofta bör du undvika personlig konfrontering just pga hotrisken.
Djurskyddsinspektören har skyldighet att lämna ut dit namn till densom blivit anmäld om denne begär det efter att utredningen är avslutad så jag rekomenderar dig att ring anonymt, händer det ingenting (vissa djurskyddsinspektörer kan vara riktigt slöa) så ring igen!
Polisen har ingen skyldighet att lämna ut namn på anmälaren och gör det heller inte så där är det ingen fara att uppge sitt namn.
Lycka till!
Berätta gärna hur det går:-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!