Tovig hund.
Blir så himla trött och frustrerad över denna situation..
Min sambos syster köpte en hund när hon var yngre, detta var för ca 8 år sedan. Nu har hon blivit vuxen och flyttat hemifrån, och har nu lämnat över ansvaret på sina föräldrar. Som inte heller tar ansvar.
Det är jätte synd om denna hund ska ni veta, får INTE den motion denna ras kräver (bearded/border collie).
Han skäller som en TOK, konstant. Det är riktigt jobbigt att vara hos dem.
Visst detta är ett av problemen, men det största problemet är hans päls! Jag mår skit dåligt av detta, för jag ser att han inte mår bra. Han är väldigt tovig. Det syns inte riktigt på honom. Men klappar man honom är han helt tovig i under pälsen.
Jag rakade ner honom förra året på egen hand, blev inte sådär jätte bra. Och då lovade dem att dom skulle bli bättre att sköta om pälsen. Men icke!
Försöker att borsta han lite när jag är där, men det hjälper ju knappt.
Och dom säger att dom inte har råd att ta honom till ett hundtrim eller till veterinären för nedrakning.
Så nu har jag fattat beslutet att ta honom dit själv. För min och sambons pengar då.
Så min fråga är, Vet ni vad det kostar att ta en hund till veterinären för att sövas och trimmas ned?
Skulle vara väldigt tacksam för svar!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
har ingen aning men förstår din frustration stackarn, men kan du trimma ner den själv så gör det, hunden mår säkert lika bra av det, det brukar dom göra…lycka till
Ja det är jätte jobbigt. Vi funderade ett tag på att ta hem hunden till oss. Så att han skulle få den motion och uppmärksamhet han behöver. Men vi skulle nog bli vräkta efter typ en vecka, pga skällandet..
Ja jag hade kunnat trimma ner honom själv, men grejjen är den att tovorna ligger så nära inpå huden att det inte är lätt, + att hunden inte kan sitta stilla.
Det är ledsamt iochmed att han är en mycket fin och go hund, Världens snällaste..
jag tror att det går att hyra en sån där trimmer, du kan ju höra i alla fall, ni är så gulliga som tänker på det lilla livet;-)

Jag har också en bearded/border collie. Världens underbaraste Udda. Jag borstar henne 1 gång i veckan grundligt, och varje gång hon har badat (annars ser hon ut som hon har dreads), mer behövs inte. Att inte kunna lägga den tiden i veckan på hunden är riktigt synd =(
Jag tror att om hunden bara får uppmärksamhet och stimuleras kommer skällandet att sluta.
Ja mer behöver dom ju inte borta.
Men han har liksom riktiga dreads kan man säga.
Stackaren!
Jo det tror jag också. Men det är ingen som har "tid" för honom.
Varje gång jag är där brukar jag gå ut med honom en långpromenad och träna lite lydnad med honom. Han är så himla lättlärd så jag förstår inte vad dom har för problem egentligen :(

det kosade 600kr för mig att klippa ner min Tiara och då klippte dom även klona och badning ingick! Måste du söva ner hunden? Tror inte att det behövs men kanske ge lite lugnande,tror inte att de tar extra för det! Fråga eran djuraffär eller om det finns någon trimmare`?veterinärer tar säkert mera betalt men är ej säker!!!Synd att ägarna ej kan ta bättre hand om hunden…vet inte ens vad jag ska säga…bättre att inget säga kanske!!!!!!!lycka till!!!!!!!!
#6 Nej måste måste jag inte. Men som sagt han har ca 100% överskottsenergi, även fast man skulle rasta honom innan klippningen. Ska ringa och prata med vet här någon dag och höra om det går att ge lugnande iaf.
Ja jag blir självklart sur på ägarna, men mest på min sambos syster eftersom det är hennes hund, men hon bryr sig inte ett skit om honom. IQ noll på henne tyvärr när det gäller att ta hand om djur :(
Aja ska försöka lösa detta på egen hand.
På ett vis är det så himla jobbigt att vara den största djurvännen i "låtsas släkten" .För det gör så förbaskat ont i mig att se ett djur som inte mår bra :(