Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 709 ggr
Elna
0

Raser i procent

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jao, ska skicka in en anmälningsblankett till Blandis blandrasutställning nu och då ska man skriva in Naglis raser i procent. Själv tycker jag det är väldigt svårt att veta vad hon har eftersom jag inte är säker på hur mkt av varje ras Naglis mamma hade.

Mamma - Schäfer, Australian Kelpie, Springer Spaniel

Pappa - Schäfer

Någon som vet vad Naglis raser blir ungefär i procent då? ^^

sirspikey
0

om man utgår från att mamman har lika stora delar av varje ras i sig (33%, 33%, 33%) och att pappan är 100%

så får då valpen 50% av mamman och 50% av pappan så vet vi att minst 50% är schäfer (från pappan) och att de andra 50% från mamman ska delas upp i 3 lika stora delar.

50/3=16,7 (ungefär)

så alltså blir valpen:

50+16,7% Schäfer (66,7%)

16,7% Austrailen Kelpie

16,7% Springer Spaniel

Bogart
0

Mamman kan väl omöjligt vara lika mycket av varje ras, för så vitt jag vet så kan man inte ha tre biologiska föräldrar. ;)

Jag skulle helt enkel anta att mamman är mer av en ras än en annan. Själv tycker jag att Nagli ser ut att vara mycket schäfer så jag skulle sagt att mamman är 50% schäfer och 25% vardera av de andra raserna. Ingen kan väl ändå kolla upp om det stämmer eller inte, eller hur? Om man räknar så som jag skulle gjort så blir väl Nagli 75% schäfer, 12,5% australian kelpie och 12,5% springer spaniel.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

sirspikey
0

givetvis kan de inte vara lika mycket av varje ras, men mer information fanns inte tillgå. Då det inte var bestämt vilken av de tre som var mer dominerande än den andra så drog jag ut det lika på dem tre, vilket man bör göra om man själv inte vet för annars blir det bara antaganden och det blir MER fel än att ge alla tre lika stor del.

Men du gör som du vill.

Elna
0

Tack för svaren! Jo, asså igentligen spelar ju det ingen roll vad jag skriver på anmälningsblanketten, ingen kommer ju stenkolla det. Vet att det var svårt med bara denna information, skulle själv gärna veta vad hon var ganska exakt i procent, men tack för era svar! :)