Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2553 ggr
Zadeira
0

Bet grannen

Igårkväll när vi skulle ta kvällsrundan och följa min kompis en bit hem bet Zeus en av grannarna här i huset. Vi hade nyss gått ut ur porten, jag hade ca en meters koppel och Zeus var hur lugn som helst. Ett par meter från porten mötte vi en av grannarna, Zeus bara kastade sig på honom och bet honom i armen.

Fy f*n vad jag skämdes, grannen bara "aj, han BET mig" och jag ville sjunka genom marken. Hur förklarar man det för grannen? Jag vet inte varför han gjorde så, han känner ju till och med grannen så det var inte nån läskig främmande som skulle döda oss. Det var rent oförberett för nån av oss, men fy fan vad jag skämdes. Vad gör man i den situationen?

Nä, när ägarna kommer hem om två veckor ska jag snacka allvarligt med dem om att det måste göra nåt åt hunden. Han är ju helt sjuk!

lena1
0

är det en hund du är hundvakt åt eller?,hur gammal är den?

AnneN
0

Då hunden gör så där så tycker iaf jag att du bör skaffa munkorg som den får ha så fort ni går ut även om det inte är din hund.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Zadeira
0

# 1.Det är inte min hund, det är en hund jag passar fram till 10 juni då ägarna är i Peru… Han är snart två år gammal.

#2 Jag funderar helt ärligt på att göra det faktiskt. Jag kan juy inte hålla mig på säkert avstånd från alla alltid..

AnneN
0

#3 precis och har ni otur så kanske nästa bett blir rejält illa

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Freke
0

Går inte att göra ogjort..

Men orsaken är nog att den blev överraskad/rädd och tyckte att det var något fel med grannen?

Lyssnade grannen på något?? Vet en hund som reagerade på samma sätt engång.. Då lyssnade grabben på sin Ipod och troligen reagerade hunden det som grabben lyssnade på..

Finns så många saker hunden kan reagera på… Vet min helt plötsligt reagerade han på Ekis-slang?? När någon sa Tjeena så började han morra, ifall det var på Tvn eller om vi sa det spelade ingen roll, men morrade gjorde han.. haha och det var ju bara att skratta åt och träna bort..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

lena1
0

3, håller med anne sätt på munkorg för säkerhets skull,han är ju dessutom i slyngelåldern, och man kan ju aldrig veta vad som händer då.

Zadeira
0

# 5. Grannen gjorde inget alls, han bara kom gående. Zeus såg honom dessutom före hans passerade, så det var inte så att han blev överraskad för att det plötsligt gick förbi någon. Grannen gick helt normalt, lyssnade inte på musik eller något. *suck* Typiskt

#& , nej som sagt, slyngelålderna och ständigt trotsande mot alla som ska vara hans ledare.. Så lnge det bara är mig han ger sig på kan jag ju leva med det, men att hoppas på främmande stackars människor som kanske dessutom är hundrädda från början.. ingen bra ide.

gejsa
0

Ni får ju bara vara glada åt att han inte ville anmäla hunden också. Nej, sätt på munkorg när du är ute för hundens bästa. Annars är det risk att folk vill avliva innan dom kommer hem ju såsom hunden beter sig. Måste vara något fel på den. Kommer nog sluta illa ändå tror jag.

Zadeira
0

*suck* Jo, det var ju tur det var en granne som faktiskt känner hunden litegranna och vet att han inte är sån egentligen.

Det är nog inget fel på hunden som så, det är ägarna som gör att det brister. Hussen ska ständigt kampa med honom, brottas och leker med sina armar vid och med hundens mun, saker som lär den 2-åriga rottisen att det är så man leker..

Och, hur bra är det att resa bort en hel MÅNAD när hunden är inne i denna åldern? Det är ju nu han är mest krävande, trotsig och behöver en fast hand. Iofs hade han inte fått en fast hand när de är hemma ändå, men jag hade inte fått ta skiten…

Freke
0

#9 Så som det verkar så har du nog en bättre och fastare hand än vad Zeus skulle haft om hans riktig husse/matte varit hemma…

Tror nog att du kommer lyckas bättre än vad dom skulle kunna göra… Och att en olycka hänt betyder inte att fler kommer att hämda, du får och bör bara vara lite mer medveten om vad som kan hända.. För jag tror du kommer knappast allt låta det hända igen.. eller??

Hälsn. Freke

Zadeira
0

# 10 Tack så mycket för den snälla kommentaren! Nog är det kanske därför det blir problem ibland, för jag har mer fasta regler och då blir han ju givetvis trotsig eftersom han inte haft det förr.

Nej, han kommer inte att få bete sig sådär en gång till. Första förebyggande åtgärden blir ju givetvis att hålla sig på sånt avstånd från människor att han inte når den även om han försöker hoppa efter dem. Precis som vi gör med andra hundar kommer jag göra med människor nu, korta kopplet till precis ovanför där kedjan slutar och gå på säkert avstånd. Är ju inte ens två hela veckor kvar, så då får han helt enkelt finna sig i mina försiktighetsåtgärder. Har inte lust att lägga ut 100 spänn för en och en halv vecka med munkorg, dessutom hjälper inte de själva problemet..

gejsa
0

Tyvärr är det ju också som du ger en signal att det är något som är farligt. Jag menar när du kortar kopplet.

lena1
0

12, jamen hellre det än att nått händer ju, sedan får väl ägarna ta tag i sitsen det är ju deras hund..

Zadeira
0

Ja, det är så jag tänker. Bättre att jag kortar kopplet och går ett par meter ifrån än att han faktiskt skadar någon på riktigt nästa gång. Just eftersom det inte går att förute vilken sorts personer han brukar morra och hoppa mot är det ju säkrare för alla, mig, hunden och de man möter. Dessutom tolkar han inte kort koppel som något farligt, vi har nästan alltid kort koppel eftersom han är så satans stark och har man för långt koppel drar han iväg en utan tvekan, alltså är han van vid att man kortar kopplet till och från under promenaderna.

Sen är det som sagt ägarna problem när de kommer hem. Jag tänker inte ge mig in med 100 % för att uppfostra hunden när det faktiskt inte är min, och det bara gäller denna korta tiden. Det ska jag inte heller eftersom jag i princip gör detta gratis, då kan de inte begära att jag gör mer än ser till att hunden mår bra och blir stimulerad.

Hade det varit min hund hade det aldrig fått bli såhär från början, och det är ju där det brister, vilket inte är mitt ansvar att fixa.

lena1
0

14, håller med dig;-)

Freke
0

#12 Har du sett alla CMs programm eller???

#14 Du behöver inte alls förstärka något genom att korta kopplet… Du behöver inte dra in honom, ta ett steg närmre och på så sätt korta ner kopplet på så sätt är det ännu slakt fast du är närmre..

#12 Sluta se på CM och gå ut med hunden istället och se dess reaktioner…

Zadeira… Jag tror du har så pass mycket vett att du kan läsa hunden och se dess reaktioner mot annat, så du behöver ingen Munkorg… Du fixar det här galant… Lovar jag..

Hälsn. Freke

lena1
0

Tack malin och förlåt! freke, jag fick precis för mig att det var jag som blev utsatt, ska kolla nummren noggrannare nästa gång;-)

LillMalin
0

#17, han sa inte till dig, utan Gejsa! ;)

Zadeira
0

Tack Freke! Den där kommentaren uppmuntrade mig väldigt mycket. Kändes lite som ett bakslag när det hände igår eftersom jag tyckte vi börjar klara promenaderna fint nu, men en sån sak får en ju att undra om det är så, om man ska behöva ha munkorg. Munkorg löser ju ändå inte problemet med att han gör utfall, så det känns lite onödigt då man bara kan förebygga genom avstånd istället. Så tack för ditt stöd och uppmuntran, det värmer jättemycket!

Freke
0

Varså god… Tror på dig och litar på att du fortsätter att vara trägen, hellre lite längre tid en en quick-fix och ett bestående problem…

Du lyckas….. Flört  lovar det… Hör av dig om hur det fortlöper…

Hälsn. Freke

Zadeira
0

*skrattar* Ja, nu ska man bara lyckas fila klorna och rensa öronen. Skulle göras en-två gånger i veckan, på dessa två veckorna har jag inte fått göra det en enda gång.

men som sagt, inte min hund, och så länge han inte blir sjuk eller lider av det tänker jag inte offra kroppsdelar för att få det gjort. Han får överleva en månad sådär efersom han är så svårhanterad.

Jag lovar att hålla er uppdaterade! Antingen om det blir bättre eller om han ger sig efter fler grannar!

Freke
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaja finns så många grannar… Och säkert är det någon annan som vill bo där?? Försvinner en eller ett par? Shithappens…Oskyldig

Brukar rasta Tzar på skolgården och får alltid frågan bits han? Svara alltid.. Nja bara en gång. Sän känns det inte för han går efter halsen då… Sen slipper man massa barn hängande på hunden… 

Han brukar se ut så när det är för många barn runt honom…

Hälsn. Freke

gejsa
0

#16# Hörru du Freke! Vad vet du vad jag tittar på för progam eg? Jag har hundar och jag går på hundklubb och där ser man vad som kan hända om man kortar kopplet. Då ger man en signal att det är något på gång. Och vet du inte det så ska du inte ha hund. Blir riktigt irriterad av ditt inlägg till mig faktist.

Men, men tänker man som du så förstår jag nu ditt löjliga inlägg. shithappens du skriver att du jobbat med problemhundar osv. För mig verkar det inte som du har gjort det faktist. Mest snack antar jag.

#19# Och vad gör det om man köper en munkorg för ett par hundralappar. Det får ju hundägaren betala. Huvudsaken är väl att den inte hoppar på andra oskyldiga människor. Nästa gång kan ju faktist vara ett barn. För uppenbarligen är han farlig att gå med. En hund som oprovocerat hoppar på andra människor behöver faktist hjälp. Ev avlivning om det fortsätter. Tyvärr.

Freke
0

#23 Haha och inte fått lära dig att det finns fler än ett sätt att korta ett koppel på?? Vad är det för instruktörer ni har??

Ironi är inget strykjärn och svårt att framföra i text, när man läser ordagrant.. Men som kvinna borde du kunna läsa mellan raderna det är vad kvinnor brukar kräva av män?? Så hur är det med den kunskapen??

Vad jag kan och inte, är för mig att veta och dig att leta..

Hälsn. Freke

LillMalin
0

Jag håller nog faktiskt lite med Freke. En hund behöver INTE tro att något är på gång, hur ska man då göra vid hundmöten? ska man inte koppla upp kopplet på  hunden??, detl åter ju mer konstigt än att koppla upp kopplet tycker jag.

Zadeira
0

# 23. För det första så ska inte att man kortar kopplet betyda något för hunden. Lär man in att korta kopplet bara så fort något händer så visst tror den det, men man ska lära hunden att man bestämmer när kopplet ska vara kort eller långt! Att det kan variera utan anledning under promenaderna. Går dina hundar alltid på långt koppel vid promenader? Hur gör du då vid vägar och liknande, på inte så breda trottarerTror de att så fort ni ska över en väg så är det nåt farligt på g? Nä, nu har du faktiskt fel Gejsa, det handlar om vilken känsla man har när man kortar in kopplet.

Sen det där med munkorg! Jag lägger inte ut ett par hundra kronor som ägarna inte kommer betala mig för den när jag kan förebygga med att gå på säkra avstånd. Eftersom det gäller en så kort tid klarar vi oss på att helt enkelt hålla avstånd! Det är deras ansvar hur de vill handskas med problemet sen, men man kan ju hoppas att de inte väljer munkorg som lösning utan faktiskt lär honom rätt och fel.

Han ska inte behöva avlivas för att han är i trotsåldern och testar gränser. Det är inte av aggrssion han gör det, det är rent ut sdagt för att jävlas och testa vad som händer.

gejsa
0

#26# Ja, mina hundar får långt koppel när vi går. När jag sedan vill att dom ska gå vid min sida säger jag "fot". Det trodde jag dom flesta som har pli på sin hund gjorde. :)

Ja, du gör vad du vill ang munkorg. Det är ju du som har huvudansvaret. Man får ju bara hoppas att den inte hinner bita ett barn.

#24# Tänker inte ens besvara dina löjliga kommentarer.

ingann
0

Freke, tycker det börjar likna personliga påhopp från din sida mot Gejsa….

Zadeira, när du tagit på dig ansvaret att vara hundvakt tar du automatiskt på dig ansvaret att inget händer när du rastar honom. Tänk om du inte lyckas hålla avståndet hela tiden? Vad händer om han biter igen? Du har då ansvaret som hundvakt… (i synnerhet när det redan hänt en gång)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Freke
0

#28 Ska sluta.. Blir bara trött på enkelspårighet och enkelt tänkande.. Finns fler än ett sätt att flå en katt på.. lyder ett gamalt ordspråk..

Alla har sina sätt bra eller dåliga… Och olika skolor… tack och lov…

Enda jag bryr mig om egentligen är att Hundar har det bra.. eftersom jag inte har någon större empati för människor men desto mer för djuren, annars skulle jag inte ha en mindre djurpark…

Hälsn. Freke

gejsa
0

#29# Enkelpårighet och enkelt tänkande! Det var värst. Du verkar kunna mer om mig än jag själv. För jag antar att det var mig du menade. (Onödigt vetande.) Jag verkar iaf ha en större djurpark än du hemma. :)

Marylojs
0

Jag håller med Gejsa till stor del. Precis som hon gör med sina hundar så har jag min i långt koppel, och kallar in honom till fotposition om vi möter människor, hundar, ska över vägar eller liknande.

En osäker hunds osäkerhet kan mycket väl förstärkas om kopplet kortas vid hundmöte.

Min lösning hade lätt varit en munkorg på. Även om ägarna skulle vägra betala så allvarligt talat, vad är ett par hundralappar ställt i relation till ett bitet barn eller annan hund eller människa??

Och till TS sist men inte minst, en hund gör INTE saker för att djävlas, de fungerar inte så. Det borde du veta.

gejsa
0

Tack ingann och tack Marylojs. :)

KickanLilja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller med om att korta ett koppel inte betyder att något ska hända. Precis som Zadeira skriver så handlar allt bara om hur man lär in hunden från början. Udda är van att gå lös, men att även bli kopplad ibland under promenaderna av ingen anledning alls, skulle jag bara koppla henne vid vissa tillfällen så skulle desssa självklart kopplas ihop, men allt handlar om rätt träning av hunden.

Även om jag har pli på Udda och han kan fot skulle jag aldrig låta henne ha långt koppel vid vägar och dyl, hon är trots allt bara två år  och vill fortfarande leka ibland, vilket jag anser vara fullt normalt för en sådan ung hund, men ni som går med långkoppel vid vägar kanske har gamla hundar eller unga hundar som inte uppskattar att leka? Jag är glad att jag har en hund med leksinnet i behåll.

LillMalin
0

Det är klart att man man säger " fot" till sin hund när det kommer människor, hundar osv osv. MEN…..jag tycker ändå att man kan korta upp kopplet.

Zadeira
0

# 28 Hur menar du med inte lyckas hålla avståndet hela tiden? Det är inte svårt att se när de kommer folk eller hundar, då  stannar man och ser vilket håll de går åt, sätter hunden ner och väntar till de gått förbi, eller så går man över på andra sidan vägen eller liknande. Det är inte svårt att hålla avståndet. Om du nu inte menar att folk hoppar ut ur buskarna överallt? Givetvis är det mitt ansvar att se till att inget händer, men det finna andra sätt än munkorg. Han har hoppat på grannen en gång, och det är en gång för mycket, men bara för det innebär det inte att han börjar hoppa på allt och alla!

# 31. Eftersom denna hunden inte är uppfostrad på det sättet, att gå i långt koppel och komma när man säger fot har jag ALDRIG kopplet så att han kan gå hur han vill. Han kan inte kommandot fot, och varför skulle jag då försöka mig på det? Det är säkrare för oss att alltid gå med lite kortare koppel, så att det bara är att ta honom till min sida vid möte.

En hund gör inte saker för att djälvas? Nej, det sa jag inte, jag sa att han gjorde det för att testa, för att trotsa reglerna. Det är stor skillnad!

lena1
0

35, det där med att trotsa regler kan man se på många olika sätt, för egen del testar aldrig mina hundar det, utan det handlar hela tiden om ömsesidig förhållande till sin förare, och gör hunden fel så är det alltid förarens orsak att ta reda på vad för fel man själv! gjorde, det krävs så lite för att hunden ska uppfatta signalen eller kommandot man ger fel.en glad och lycklig hund vill alltid vara sin förare till lags, så i min värld varken testas gränser eller annat på något sätt ;-)

gejsa
0

#35# Din sista kommentar i din egna tråd här är

Nä, när ägarna kommer hem om två veckor ska jag snacka allvarligt med dem om att det måste göra nåt åt hunden. Han är ju helt sjuk! 

Då blir man lite orolig. Jag har aldrig träffat dig eller hunden och du berättar att den har bitit din granne osv osv.

Och klart att jag också tar i kopplet med båda händerna när jag ska dra in det tex. Men att gå med jättekort koppel för att hunden inte ska flyga på andra ger faktist en signal att något är fel. OM du gör så varje gång du träffar någon på gatan. Det borde väl alla förstå. Man kan dra in kopplet på fler sätt än bara ett sätt.

Sedan skriver jag inget mer i denna tråden för du vill inte ens förstå hur jag menar.

Marylojs
0

# 35 Nedan ser du dina egna ord: 

"Det är inte av aggrssion han gör det, det är rent ut sdagt för att jävlas och testa vad som händer."

Du hävdar på allvar att du inte skrivit det eller?

Det är omöjligt att förutse att saker som han hända när man är ute med en hund. Ungar kan komma rusande från ingenstans, folk kan dyka upp bakom hörn eller husknutar osv. Har man då ansvar för en hund som hux flux flugit på folk fattar jag inte  hur man kan ta så lätt på det.

F ö tror jag att vissa av er väljer att inte förstå. Nej, alla hundar tror inte per automatik att det är något på g när man kortar kopplet, men en osäker hund som redan är osäker kan få ett förstärkt obehag när rörelsefriheten minskar med kortat koppel.

Freke
0

#36,37..

Det är ju inte hennes hund… Hon passar den… Om det hade varit hennes hund hade den säkert inte ens kommit till detta…

Ni klankar och skäller?? Zadeira, ber om hjälp och råd.. Ni kommer med pekpinnar och skäll… Kom hem till mig och se vad skäll gör med min hund om ni är så duktiga… ?? Inte klokt.. Ni är som vissa experter på annat icke namngett forum.. men det finns vissa experter där som hellre stjälper än hjälper.. 

Zadeira försöker fixa tiden som är kvar på bästa möjliga sätt, kan Zeus lära sig något på vägen? Hoppas det då har hon gjort ett BRA  jobb och ägarna får tillbaks en hund som kan lite mer än när dom åkte… För F-N Hjälp tösen hon vill lära hon kan lära skäll på era egna hundar och se om ni får någon respons…

Tror inte det?? En hund är en hund och det enda vi kan göra är att hjälpa dess ägare/förare eller de i dess närhet.. Förmana inte Hjälp dessa men det är lättare att stjälpa för det är alla duktioga på…

Har hunden inte fullt förtroende för den som håller i kopplat kommer vissa saker Alltid att hända.. Jag kan släppa min hund till vem som med ett ord och han kommer INTE att lyda, jag kan också lämna över honom och han kommer att lyda blint och skita fullständigt i vad jag säger när jag lämnat över honom. Men det är en tränings sak.. Inte en passnings sak.. Nu Passar Zadeira, Zeus och då är det bara att hejda och hjälpa gör det.. Annars kommer kanske hon att ledsna på HiF för att folk är så påhoppande och klankande..

Zadeira… Det är inte så många dagar kvar…. Håll ut.. Tron är stark, viljan starkare.. Jag vet att du vill fixa det här och du kommer att göra det… Det vet du med.. UTAN MUNKORG…

Hälsn. Freke

gejsa
0

Klankar och skäller!!! Var gör vi det någonstans?

Vi skriver vad vi tycker hon borde göra för både hundens bästa och hennes.

Hon skrev själv tex:

#2 Jag funderar helt ärligt på att göra det faktiskt. Jag kan juy inte hålla mig på säkert avstånd från alla alltid.. 

Sedan kan hon hålla sig på säkert avstånd. Vartefter som folk skriver.

Varför skriva på ett forum om detta om man inte ville ha hjälp om hur man skulle gå tillväga? Det undrar jag verkligen.

lena1
0

39, nu tar du stora ord i munnen igen, titta igenom vad jag har skrivit i mitt inlägg, skället tycker jag att du sköter himla bra själv,jag gav henne ett råd om hur man borde tänka, det är inte bara du lilla vän som vill henne väl utan det är faktiskt fler här inne som vill det, och det är heller inte bara du som har jobbat med problemhundar på denna sajt, så jag tycker att du ska ta och tagga ner nu,för du är faktiskt rent otrevlig i vissa inlägg, och sedan är det så här tro det eller ej, har man inte empati nog för människor som du säger, så har man det oftast inte för djur heller, så skäll på dina egna hundar du;-), jag gör det inte på mina:-))

Fija
0

Zadeira - Lycka till med hunden tills ägaren kommer hem! Och nästa gång du ska ta hand om en hund sådär länge så be dom lämna den någon dag innan dom åker så får du se om den verkligen är så snäll och uppfostrad som ägarna säjjer.

Jag vart själv för några år sedan på lurad av en bekant att ta hand om en helt ouppfostrad schäfer i 2 veckor, vart två riktigt hemska veckor. Han skulle vara så snäll och lugn hela tiden. Men icket, jag hade 45kg (och det är mycke när man själv väger 52)dragandes i kopplet som gjorde utfall mot hundar å försökte jaga alla katter den såg. Pratade med ägaren och hon bara synd att jag glömde lämna elhalsbandet. Men klart det är lätt att få en "snäll" hund som lyssnar på allt om den vet ägaren har en dosa i handen som den kan trycka på så den får en stöt…idiotiska människa!!

Zadeira
0

Okej allihopa, detta är en sån där tråd som spårat ut nu!

Jag ger en kort sammanfattning igen om vad jag tycker och menat. När jag skrev denna tråden var jag ganska upprörd! Hunden har uppfört sig exemplariskt när man varit med ägarna eller de dagar jag passat honom över dagen (som träning inför detta), och därför fick jag en mindre chock när han gjorde så. Jag har ingen hundvana, och det är förmodligen där det brister mest. Att ta ansvaret för en 2 årig rottispojke var lite som att ta sig vatten över huvudet, alltså svårare än jag trodde. Inte ens om han hade varit väluppfostrad hade det varit lätt, men det hade varit lättare.

När man är upprörd kan man lätt förstora upp saker. Visst är det allvarligt, väldigt allvarligt, om han hoppar på en människa sådär oavsett om det är med mig eller med ägarna. Men det verkar som om alla tror det är sånt han gör alltid, att han ständigt är odräglig. Det är inte fallet, utan han blir aggresiv mot hanhundar (vi har hälsat på många tikar utan problem), och tydligen så måste grannen ha skrämt honom eller på något sätt överraskat honom. Han hoppar inte på folk normalt sätt.

Ursäkta om jag skrivit att han jävlats eller varför han gjort det! Jag vet inte varför han hoppade på grannen, men han gjorde det EN gång. Jag tror på fullt allvar inte han tänker hoppa på människor hur som helst nu, det verkar som om alla här tror det. Det kändes automatiskt som om alla antog att han kommer göra det varje dag vi är ute nu och att jag måste ha munkorg för att inget ska hända, som om ni anklagade mig för att det hände och jag inte vill sätta munkorg på honom.

Jag gick i försvarsställning och kände mig osäker när alla började hålla på sådär. Jag har ingen hundvana, så det är med största sannolikhet jag som brister i kunskap om en ouppfostrad 2 åring. Det hjälper inte att känna sig anklagad, då kommer den korta tid som är kvar inte förbättras. Jag vill som Freke sa bara att den korta tid som är kvar ska fungera bra, att vi tar oss genom den utan att något mer händer, vilket jag tror vi kan.

Jag förstår att ni inte är ense här om hur jag ska göra, att mitt inlägg kanske misstolkats som om han brukar attackera allt och alla och att ni har olika åtgärder på vad jag bör göra, men nu släpper jag tråden för den har blivit så fientlig. Det är inte fientlighet jag behövde, utan enkla små knep på hur vi kan få en bra sista tid.

LillMalin
0

#42, är det inte förbjudet med Elhalsband i Sverige? *funderar*

gejsa
0

#43# Vi kan ju bara läsa vad du har skrivit och tolka det som vi förstår det. Så är det ju i ett forum när man inte känner varandra. :)

lena1
0

43, förstår dig, håller gäran fortsatt kontakt med dig;-)

Fija
0

#44 Jo, det är det. Var nog därför hon inte skickade med det heller. Hon tipsade även om att snurra kopppet runt honom just framför bakbenen. Skulle ju aldrig gått med på vara hundvakt om jag visste han var "uppfostrad" med sånna metoder.

Sånn tur är har jag en rätt stark sambo som fick ta honom på de flesta promenader :)

Marylojs
0

TS: Jag förstår att det kan vara ett jobbigt uppdrag att ta sig en an en rottisslyngel utan hundvana, och det är stort av dig att erkänna det.

Jag tror dig verkligen när du säger att han inte hoppar på alla hur som helst, men ta då vårt ord på det (vi som faktiskt har hundvana). En hund som visat sig så opålitlig en gång ska man ALDRIG lita på (det ska man egentligen inte med någon hund) och man kan aldrig förutse allt som kan hända. Just därför anser jag att munkorg (inte en sån i tyg utan en med "nät") är en bra idé just i det här fallet för att minimera risken att något händer. Med den borde du kunna känna dig lugnare också vilket gör att även hunden kommer slappna av.

Förmodligen är det brist på relation er emellan som skapar många av problemen, en hund kan göra mycke konstigt med en ny förare även om den är världens mest väluppfostrade med en annan.

Freke
0

Sorry lena1 gjorde som du i ett tidigare inlägg… Läste fel… Skulle inte vara #36 utan 38… Sorry… Skyller på morgon eller irritation…

Haha Sorry vilket som..

Hälsn. Freke

Marylojs
0

#49 Och på vilket sätt  har jag fel i det jag skriver i det inlägget? Är det inte saker som är värda att tänka på hävdar du?

gejsa
0

#50# Äsch bry dig inte om honom. Han är ju bara ute efter att irritera känns det som. Iaf i detta inlägg.

Freke
0

Jo visst tänka på… Men inte dessa j-la pekpinnar och förmaningar… Är du så duktig och hjälpsam så varför hjälper du då inte?? varför får du Zadeira att känns sig mer hjälplös och villrådig??

Pekpinnar och kritik funkar inte… Hjälp och råd, alternativa lösningar.. hjälper  inte stjälper.. 

Gör som Zadeira… Lägger ner denna tråd för min del.. Vill dui något.. PM mig så ska jag förklara vad jag står…

Ha en trevlig helg… nu ska jag ut med hund/arna..

Hälsn. Freke

Marylojs
0

#52 Men vadå pekpinnar och kritik? Jag försöker förklara att munkorg är bra för att man ska kunna slappna av och för att vara säker, och att hundar inte gör saker för att jävlas är bra grundläggande kunskaper att ha i bakhuvudet om man ska ha hand om hund.

lena1
0

49, helt ok för min del;-)

i övrigt vill jag säga att ni kan sluta diskutera hennes hund nu, hon har tagit kontakt via pm, så jag och kanske andra hjälper henne den vägen i stället:-).

Ha en trevlig helg alla!

Lena1