Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1067 ggr
SparklingTindra
0

Veterinärbesök

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har jag varit till veterinären med lilla Enya så att hon fick sin andra spruta. Jag frågade om tips på vad jag kunde göra för att få henne att äta sin mat eftersom att hon är alldeles för mager. Hon hade inget förslag, bara att jag inte skulle blanda i nånting i maten för då skulle hon bli kräsen. Sen så berättade jag att hon är väldigt hyperaktiv för att äta så lite och då är det lite jobbigt att hon inte äter mer än 1-2 dl valpfoder. Hon sa då att jag kunde prova att ha henne i bur så att hon inte kunde springa omkring och leka så mycket.

Får dom ens säga så? Man får väl inte ens ha hund i bur på det sättet? Jag skulle aldrig överväga att gör aså med valpen, vi har ju till och med haft en omplaceringshund som var uppvuxen i bur och hans psyke var alldeles förstört på grund av det.

[lottaeriksson]
0

Det lät faktiskt konstigt. Visst att sätta hunden i buren en timma om dagen eller nått för att den ska få vila sig, men jaa, konstigt :S

Kristina-
0

Dåligt av vetten att rekommendera bur tycker jag !  Hundarna blir inte alls kräsna av att man blandar ut torrfodret anser jag. När mina hundar var valpar blandade jag köttfärs i maten som jag kokat en stund , och då blev det även en god buljong . Nu som vuxna äter dom oftast torrfodret torrt som det är, men någon gång ibland får dom det som när dom var små.

AnneN
0

Enligt nya djurskyddslagen så får man inte ha hund i bur annat än vid speciella tillfällen som tex, transport, tävlingar odyl… den veterinären borde nog ta och kika lite närmare på de lagar som gäller nu.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SparklingTindra
0

#2 Enya äter inte ens bra med köttfärs i. Det enda hon tycker om att äta är levergodis och allt möjligt skräp hon hittar ute. ;) En av mina valpköpare har samma problem och provade byta foder. Det funkade inte så nu har hon gett upp och börjat smula ner blodpudding i fodret. =P

#3 Ja det var det jag tyckte var så konstigt. Att hon rekommenderar nåt sånt när det till och med nyss har kommit nya regler.

Kristina-
0

Ja, blodpudding tycker många hundar är gott och det är ju billigt också. Mina hundar älskar blodpudding och får även det ibland.

Om det hjälper att smula ner blodpudding i maten så är ju det jättebra. Nyttigt och billigt dessutom.

AnneN
0

#4 det finns ju lever biffar/lever att köpa i sånna där plastkorvar på affären, kanske kan du testa blanda i lite sånt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Fija
0

Min valp är också kräsen. Först var vi å köpte royal canin åt henne, dög inte alls. Gick bra första två dagarna..

Sen köpte vi eukannuba. Gick bra lite mer än en vecka, sen gick inte det heller…

Sen köpte vi en billig påse på coop av deras eget märke. Det tycker hon e kanon och äter fortfarande!

jmaard
0

fruktansvärt onödigt sagt av en vet.

testat färskfoder??

eller blanda i lite blötfoder på burk.. hon blir inte kräsen om du gör detta med måtta.. en hund äter när den är hungrig..

SparklingTindra
0

#8 Har provat med lite blötmat men hon äter bara lite av maten ändå.

Jag har inte provat färskfoder.

Bleenda
0

Jag pratade med en valpköpare i helgen vars vuxna hund har lite svårt att lägga på hullet. Han är inte mager, men det skulle inte skada med något extra kilo. Hon har nu börjat lite försiktigt med färkfoder och det gav resultat snabbt.

Underlig veterinär.