Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 3581 ggr
Platina
0

Min valp reser ragg

Hej. Min hund reser ragg så fort vi stöter på andra hundar och människor. Hon är 3 månader. Är det ett normalt beteende?
Om inte, ska jag fya henne då lr låta henne vara tjurskallig? =)

/Jimmy

AnneN
0

Hur är resten av hennes beteende under tiden? De kan ju resa ragg för att de är osäkra och då är nog inte fyande rätt väg att ta

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Freke
0

som Anne_N säger med tillägg, vad gör ni när ni möter andra?

Hur och Vad gör ni vid möten med Hund, Vuxna och Barn?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

LillMalin
0

*puttar*

Babbett
0

Att resa ragg är ofta ett tecken på osäkerhet, valpen vill visa sig större än den är för att "skrämma bort" den andre.

Jag fick hem en 4-mnd gammal valp som gjorde utfall mot alla hundar han såg. Så småningom försvann det efter att jag fått honom att fokusera på mig (och någon godbit) isället för den mötande hunden.

Att låta valpen hälsa på hundar man känner/vet är vänlig är också bra.

Att fya/skälla gör situationen värre då valpen i tillägg får en "farlig" matte/husse att ta ställning till.

Vattnadal
0

Att tänka på är att man ska se till att visa valpen att man själv är lugn och kan hantera situationen. Släpp aldrig fram hundar eller folk till hunden. Ta alltid första kontakten med allt ni möter.
Vill folk hälsa, se till att de stannar upp, pratar med er först, och helst tar i hand, så att hunden tydligt ser att ni kollar av och bara släpper fram de ni godkänt. Samma med hundar, låt aldrig en hund hälsa på din vaklp innan du hälsat på den och dess ägare.

Visar du att du är cool och reder ut det, så slutar nog valpen vara rädd. Den behöver se att det är din uppgift att ta hand om sånt ni möter. Får valpen frö sig att alla man möter måste den själv kolla av, så blir det troligen bvara värre och värre.
Jag lät folk och hundar hälsa på Raksha och Vidar när de var små, vilket jag har fått jobba hårt för i många år efter. Nu måste allt gå via mig först, och det går bättre och bättre.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter