Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1037 ggr
[lottaeriksson]
0

Magsjuke lille Tarox

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är ju Tarox fortfarande sjuk och så. Än vet vi inte vad det kan vara för fel, och prover visar inget :/ Vi har bara fått rekommendationer att utfodra i jättesmå mängder och motionera mkt för att få igång magen riktigt. Än är det ingen skillnad och avföringen är fortfarande som vatten, dock ibland efter att han har fått bajsat några gånger blir den mer fast.

Vi var hem till mina föräldrar i helgen så lillen fick springa lös och leka med mig, brorsan och Jonas. Det var så underbart och se honom så glad! Han har varit så hängig och ledsen nu ett tag i stan :/ Så jag lägger in lite bilder som jag knäppte i helgen bara för att visa hur överlycklig han blev över att komma ut på landet :D Man märkte inte ens att han var dålig! :')

Stor kram
Lotta & Tarox

[lottaeriksson]
0

Tarox och pappas häst Matsen ;)

[lottaeriksson]
0

Hälsade på gammel Paavo ;)

[lottaeriksson]
0

Överlycklig och springandes för glatta livet :)

[lottaeriksson]
0

Catch me if you can ;)

[lottaeriksson]
0

Hittade en hockeypuck i gräset :P

[lottaeriksson]
0

Happy face ;)

[lottaeriksson]
0

Min älskling

[lottaeriksson]
0

Världens finaste <3

gejsa
0

Har ni bytit foder? Tror inte jag har läst ditt inlägg om din sjuka hund. Ger ni mjölk eller något? Jag hade en cavalier som inte tålde gluten. Han var så lös så han skrek ibland när han bajsade för att han var så irriterad där bak.

Hoppas ni hittar felet. För det är inte kul att ha en dålig hund.

Ser ju jätteglad ut på fotona iaf.

[lottaeriksson]
0

Var lite rädd för Matsen ;)

[lottaeriksson]
0

Sen fick man för sig att lukta illa ;)

[lottaeriksson]
0

Sisodärja ;)

[lottaeriksson]
0

Sen blev det fotboll <3

[lottaeriksson]
0

Mer…

[lottaeriksson]
0

Och lite till, tills ingen orkade mer ;)

[lottaeriksson]
0

Om du söker på "Vad kan det vara för fel?" så kommer det inlägget upp, där jag beskriver hur han har haft det.

Njae vi ger honom inte direkt mjölk, han kan få smaka nånting med mjölk innehåll ibland, så som en ostskiva eller så. Men han är inte irriterad i bakdelen.. Han tål inte att äta i princip nånting.

Vi har dock efter mammas rekommendationer provat ge honom majsvälling, just för att det är helt glutenfritt och så vidare. Vi får se var framtiden för oss, och vår lille Tarox. För just nu vet ingen vad det kan vara för fel :(

Fija
0

Din Tarox är superfin! :) Jättehärliga bilder! :)

[lottaeriksson]
0

#17 Tack :)

Tezza
0

Det finns en pasta att köpa hos veterinären som man ger i 3 dagar. Kommer inte i håg vad den heter, men veterinären vet vilken det är. Den funkar kanon på dåliga hundmagar, de blir bra på en gång. Nu vet jag inte om du testat den, men gör det annars…..

AnneN
0

#16 många vuxna hundar är laktosintolleranta då de saknar ett enzym i mag-tarmkanalen som valparna har men oftast inte vuxna hundar.

#19 är det canicur det heter? finns iaf i tablettform

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[lottaeriksson]
0

#20 Jo men vi ger honom inge mjölk eller sådana grejer alls ju. Han blir dålig av allt :( Och då ger vi honom bara torrfodret. Ska dock börja testa färskfoder, då vetten sa att det kunde funka.

AnneN
0

#20 en del torrfoder har jag hört kan innehålla mjölkprodukter och då även laktos. Hoppas att han blir bra snart

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

HannaM
0

kaninmage ska vara bra mot dåliga hundmagar.. om man vill ge sånt nu verkar det ju vara något större fel än lite dålig bara så jag vet inte hur det fungerar då

Misimurf
0

Vilka underbara bilder, han är jätte fin. Hoppas att magen blir bra snart. Håller tummarna för att det ska fixa sig

Craz-y
0

Han är otroligt fin! Fin färg ;)

lena1
0

morotspure och filmjölk är super för dåliga magar;-)

[lottaeriksson]
0

#24 & #25 Tackar och bockar! Han är min lilla ögonsten ^^

#26 Han blir inte så bra på filmjölk heller :/

KerstinP
0

Försök med kokt köttfärs och ris. Det är snällt för magen. Lycka till!

Så fina bilder du fotat. Roligt att se.

Tezza
0

Som sagt har du inte testat pastan så gör det. Finns att köpa hos veterinären. Sen tycker jag färskfoder vore en bra idee, efter pastan. Många hundar blir bra i magen av färskfoder.

#20 Nej det heter nått annat och finns endast som pasta/pure. Det är som i en stor spruta och man ger bara en liten klick 2 gånger om dagen i 3 dagar, kanon är det. Tror den kostar 150 kr.

[lottaeriksson]
0

#28 Ris har vi provat ge honom, men även det blir han dålig på. Det är verkligen jobbigt. :(

[lottaeriksson]
0

#29 Okej. Jag ska prata med vetten om det. Tack för tipset!

silverorm
0

Vilka helt underbara foton!! Hoppas din gulleplutt blir bra snart…Lycka till!!! (har tyvärr inga bra råd att ge dig…det du har fått verkar vettigast…)Glad

lena1
0

ris är aldrig bra att ge, och ska du ge färs så är det nötfärs i så fall;-)

Mikaela_B
0

Hade jätte problem med min tik då hon blev kass i magen på minsta lilla spelade ingen roll va de va, sedan började vi halv Barfa henne och hon blev bättre, men sedan gick de fram och tillbaka.

Nyligen vart hon magsjuk då vi har haft en epedemi av magsjuka hos hundar här hos oss.

Men jag testade att ge henne Stomax nu och har testat det i 2 veckor nu och måste säga att de är de bästa jag kört på henne, hon är helt perfekt i magen och kan käka torrfoder som vanligt och de mesta inom Barfen som vi ger henne.

Veterinären tycker att jag skall fortsätta att ge henne de några dagar sedan se om hon förblir bra, så rekomenderar att testa iallafall.. =)

www.blueberryhedgehogs.com

[lottaeriksson]
0

#34 Vad är Stomax? Det låter ju kanon iaf!

Mikaela_B
0

#35 Stomax är ett pulver som man blandar med lite vatten i samband med utfodring 2 ggr om dagen. Effekt skall synas inom en vecka men kan gå snabbare! Kuren skall man köra på i ca 3-12 veckor som rekomenderat

På förpackningen står de: anmäld hos jordbruksverket som dietiskt fodertillskott för att motverka dålig matsmälltning hos hundar och katter.

Bra mot många typer av magproblem:
* Normaliserar avföring
* Balanserar tarmfloran
*Skyddar slemhinnan i mage och tarm.

Den har givigt mkt bra resultat på min rottis tik och även hos min Amstaff/pitbull som vi hade innan, många vänner som använt de med mycket possetiva resultat!

Finns att köpa i de flesta zoobutiker =)

[lottaeriksson]
0

#36 Okej, då får jag införskaffa det då! :) För det lät verkligen jättebra!

Tack så hemskt mkt för det jättebra tipset!

Mikaela_B
0

#37 ingen orsak =) tycker att de kunde va värt att nämna ifall det kan vara att hunden har problem med matsmälltningen, har ju inte läst den tidigare diskusionen men tänkte som sagt att de kan va värt att nämna =)

[lottaeriksson]
0

#38 Jo det kan säkert vara matsmältningen. Vetten rekommenderade ju oss att utfodra honom litet åt gången flera gånger om dagen pga just det! Så ditt tips var verkligen super!