Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4354 ggr
Neo-Diva
0

fråga om Leonberger?

Är helt ny på sidan, och nu ska vi skaffa oss en hund.

Vi har tänkt oss en Leonberger.

Har läst lite om de på internet, men jag vill gärna läsa mer om er som har erfarenhet av de.

Hur är de?

Är de lättlärda?

Fäller de mycket hår?

Gärna om ni berättar om hur de är Glad

kerstinjo
0

Ville bara säga välkommen hit, till vårat glada gäng.Glad

Kerstin 

anaprincess
0

En av min hunds bästa kompis var en Leonberger, en mkt snäll och trevlig hund. Men dom är starka ;) På vintern när ägaren gick med han och han såg min hund så drog han mot oss och ägaren åkte på fötterna efter han hehe ^^,

Det som är så synd är att dom inte lever nå länge, den hunden blev bara 5 år.

Dior
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en leonberger och en med 25% sankt bernhard i, samt hennes valpar efter ren leonberger. Min egen erfarenhet är att de är lättlärda, lugna, tillgivna, trygga (så länge de inte varit med om något otäckt) mycket barnkära. För att vara en sån stor och hårig ras anser jag inte att de fäller mycket. Hade en shäferblandning tidigare som fällde 10 ggr mer. Men däremot är i alla fall mina experter på att blöta ner golvet när de dricker…

Leonberger är för oss helt perfekt. Jag älskar rasen!

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Neo-Diva
0

#1 Tackar Glad Känns att jag säkert kommer att trivas Glad.

#2 kan tänka mig synen på hur ägaren drogs med hunden Glad Synd att han bara blev 5år Ledsen.

#3 Men snälla du, nu blir jag mer sugen på en Leonberger Glad, får jag köpa en av dina hundar? Glad Nä, bara skojar, kan tänka mig att du har de väldigt kära till dig. Har själv haft en långhårig schäfer innan och hon fällde jätte mycket.

Känns som vi bestämmt oss, nu letar jag efter en Leonberger eller något som liknar Diors hundar Glad

Freke
0

Håller med Dior..

En trevlig, barnkär hund. Inte fullt så krävande om den inte råkat ut för något..

En osäker Leonberger är inget roligt.. Dom blir hopplösa och skitjobbiga, här i omgivningen är det en familj som har 2st ena är kanon trevlig den andra är det bara synd om.. Skällig aggresiv och skitjobbig.. synd för han är snygg…

Men kan inte vara i närheten av andra hundar då blir han överbeskyddande och tokig..

Men en trygg leonberger är en riktigt bra och trevlig hund.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[lottaeriksson]
0

En gammal tant som bor längre ner efter vår väg hemma hos päronen hade en Leonberger förut. Så som jag minns henne var hon verkligen jättego, men dock väldigt vaktig och på sin "vakt" eller vad man ska säga. Hon var lite misstänksam mot främlingar och sånt. Jag brukade sälja jultidningar till henne och då var man alltid rädd att "den stora håriga vakthunden" skulle hoppa på en när man ringde på dörren ;)

Jag minns inte hur gammal den hunden blev dock, men jag antar att den blev runt 10 år eller nått. Idag har tuffingtanten skaffat sig en stor och ståtlig Rhodesian Ridgeback :) haha, ser så roligt ut när man kommer hem och hälsar på och möter henne med den hunden :P Den är så mkt större en henne, då hon är så liten ;) hehe.

Dior
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har faktiskt några valpar kvar till salu… Tikar och hannar. De är 10 veckor nu och har varit å träffat vetten för några dagar sen. Hör gärna av dig vid intresse. frisegarden@hotmail.com  Inne på Blandrashundar finns foton på dem från deras första timmar och framåt. Sök på Valpar. Glad

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

AlbaStiffler
0

Min syster har en, den är stor och otymplig, rätt flamsig och lite "korkad" till sättet. Sen om det bara är just den individen vet jag inte… men annars är den otroligt snäll mot deras barn och så…