Hundar iFokus

Hundar

Etikettbruks
Läst 826 ggr
[VictoriaR]
0

Ang.Spåra med hund

Hej!Jag undrar vad det är för spår och hur man sätter ut den för hunden?Jag och min hund har bara lekspårat lite med Frolic bitar som jag har gömt i skogen,det tycker han är kul:) Ska man använda något annat som spår?Och hur ska jag lägga ut det?Ska de vara flera efter varandra?

Tacksam för svar:)

Cerrolyn
0

Det finns många olika sorters spår, godisspår, personspår och viltspår.

Vilket av dessa är det du tänker på?

**MVH Cerrolyn

[Malin3033]
0

Jag själv spårar aldrig med godis, vill inte lära hunden att leta mat på marken, utan hunden ska vara kontaktsökande med matte, eftersom det ärdär godiset ska finnas och komma ifrån, lär man även hunden att det finns godis på marken kommer den bli ännu mindre kontaktsökande eftersom den då har lärt sig att det även finns på marken, och det godiset måste man inte "jobba för" lika mycket, utom nosen då.

Själv sysslar jag med personspår och gör det mest för en sysselsättning, inte för att tävla.

[VictoriaR]
0

Jag låter honom "spåra" lite bara för aktiveringens skull:)Är personspår typ en vante elr liknande?Vad använder man till viltspår?Har sett att de använder en klöv,men det kan jag ju inte få tag i..

Zebben
0

#2 Fast spår är ju ett arbete där hunden ska jobba självständigt och inte jobba för kontakt med sin förare. Om godiset kommer från ägaren, så har ju hunden ännu mindre intresse för spåret.

Det är ju spåret i sig som ska vara så pass intressant att hunden gör allt för att följa det. I spårträning är föraren i skymundan för att låta hunden ta plats och utföra sitt jobb.

Kontakt får man träna i andra situationer, inte i spårträning.

silverorm
0

Viktoria R.-Man kan köpa blod i mataffären (charken). Häll det i en sprayflaska o "duscha" ett spår, ett par tre meters mellanrum ca. Du kan lägga ett märgben i slutet kanske..el fråga i charken om de har något viltben. Lycka till!!Glad

Zebben
0

#5 Bättre att ta en flaska vanlig cocacola flaska 0,5 l och göra ett litet hål i korken. Då kan man droppa ut några droppar under spårets gång. Mer naturtroget och ger inte sån spridning i spåret som en dusch gör.

Tezza
0

#6 ja eller så tar man en ketchupflaska så har man redan ett hål i korken:) Så har jag alltid kört och sen med något extra gott på slutet.

Zebben
0

#7 Jo, så kan man också göra, men jag tycker det blir för stora/många droppar. Då måste man gå och tänka på vad man gör. Räcka ut tungan Har man gjort ett eget hål med kniv, så sipprar det ut en rätt lagom mängd blod om man håller flaskan nedåt. Sen späder jag även ut blodet med vatten på träning, för att det ska underlätta på proven sen, då doften är skarpare. Plus att blodet då räcker längre. Glad

Tezza
0

#8 Ok. Jag blandar inte ut blodet men däremot skippar jag klöven och på så vis blir även proven lättare för ossRäcka ut tungan

Det finns många olika sätt, bara att testa sig fram:)

Karmatarerskanise
0

Men hur var de nu, behöver man inte tillstånd för att lägga spår med blod?

Zebben
0

#10 Hrm.. ja, det behöver man. Oskyldig

Zebben
0

#9 Precis,det finns lite man kan göra för att undelätta inför provdagen. Viktigt är det att man varierar och ser till att spåren är spännande för hunden så man underhåller spårintresset

Karmatarerskanise
0

Hehe ok ;)

Gullan402
0

#11 Var söker man tillstånd?

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

AnneN
0

#14 är inte helt säker men jag tror att det är skogsvårdsstyrelsen eller eventuellt den som äger marken/skogen

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Zebben
0

Man måste söka tillstånd hos Jordbruksverket. Men de är rätt hårda på vilka som får det.

Jag har inte gjort det. Men däremot använder jag godkänt blod och med tillstånd från markägaren, vilket jag anser räcker gott och väl.

Gullan402
0

#16 ok, jordbruksverket då om man ska vara noga.
Markägare =mina barn (o svärmor, de äger hälften var)
Har inte testat blodspår men funderar på att gå kurs med den stora hunden i höst.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Zebben
0

#17 Det är superkul och än har jag aldrig stött på en hund som inte avgudar blodspår. Råder dig skarpt att gå kurs. Alldelles superskoj!

Liss
0

Men varför måste man ha tillstånd för blodspår?:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆