sår som vägrar läka?
jo min husky har fått ett sår under hackan , ett sånt där hårt står satt mitt i såret, så jag vet inte om det beror på strået eller om en annan hund har bitit han där genom bus . det har varit så i 2veckor nu och idag blödde det men slutade direkt när jag satt ett tryck på .
det är ingen varböld och såret är inte så stort utan så här stort . som punkten! det kommer inge vetska ur såret bara blod och det har inte blivigt större eller något ,
vad kan man göra åt det? och känns himla onödigt att fara till veterinär för ett sånt sår när han inte tål veterinärer över huvud taget :( utan måste ha munkorg och då ser man inte såret , coh då måste man söva honom och han har problem när man söver honom :S och då känns det inte värt att riskera hans liv för ett ynka sår :(
någon som vet ?=)
Nu har jag inte så stor koll, men jag vet att mamma tvättade ett sår på vår finsk spets mage då det läkte sakta med jodpax eller vad det heter, det där bruna. Jag vet inte alls, men du kan ju läsa om det nånstans så kanske det står nånting om det!
jo jodopax vet jag vad det är=) men dock ska man va försiktig när man inte vet hur djupt såret är :/ iaf va jag har hört
#3 Okej. Som sagt vet jag inte så mkt. Men min mamma är sjuksköterska, och så har hon haft hundar genom hela livet. Så hon brukar veta vad hon gör. Men du kan ju ringa till en veterinär och höra vad dom anser att du ska göra. Annars så spruta rent med vanligt koksalt, om du inte redan gjort det. Har som sagt inte så stor koll när det kommer till sår etc :P
#3 Okej. Som sagt vet jag inte så mkt. Men min mamma är sjuksköterska, och så har hon haft hundar genom hela livet. Så hon brukar veta vad hon gör. Men du kan ju ringa till en veterinär och höra vad dom anser att du ska göra. Annars så spruta rent med vanligt koksalt, om du inte redan gjort det. Har som sagt inte så stor koll när det kommer till sår etc :P
#4 ja det va inte mening och låta som att din mamma inte visste vad hon gjorde :P utan det är jag som är oäker bara jo jag har tvättat det med koksalt lösning , får nog ringa vet i morgon och höra vad man ska göra
#6 haha, nej nej det var inte så jag menade heller ;P Men jag sa bara det :) Hoppas det löser sig för dig och din vovve :)
#7 :D jo hoppas jag med=)
*putt*

Det enda jag kan rekomendera är att använda sårrengöring (jodopax, väteperoxid eller liknande) inte pillra mer än nödvändigt med såret och om det blir infekterat eller inte vill läka så kontakta veterinär.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Låter ju lustigt om sårytan är såpass liten men vägrar läka, låter ju som om det vore djupare vilket är rätt vanligt med stick/bettsår.
Att ringa en veterinär/djursjukvårdare kostar ju inget, berätta även om läget med att han har svårt för att komma dit.
≧◔◡◔≦
Jag skulle iaf ringa och fråga vetten vad de tycker. Det behöver ju inte alls vara så att de behöver söva hunden, utan de kanske ser lätt och snabbt vad det är. Berätta att hunden är rädd, som föregående skriver.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
jo jag ska ringa veterinär i morgon =)
tyvär han blir helt galen av att ens kommai hos veterinären , vett skrämd , det är till och med svårt med vaccsination :/
men självklart skulle det bli värre ja då har man inget val , men ska ringa imorgon och höra