Vad har hänt?
Hej jag har en kompis vars kompis skulle vara hundvakt åt en dominant mellan liten hund, men hunden får bo ensamen i huset, han är bara där & rastar den. när hundvakten varit där & skulle gå blev han biten/nafsad i fötterna vilken gjorde honom rädd, sen trodde han att hunden gjorde så för att den kanske inte ville att han skulle gå?
min kompis sa att så kan du inte ha det att den biter dig så hon skulle hjälpa honom! de åkte dit och gick in när min kompis petade med foten på hunden så högg hen ditekt efter foten. hon tog då tag i hunden i nacken och höll den nertryckt platt mot golvet för att den skulle lugna sig & hon skulle ta över ledarrollen sa hon. hunden tokmorrade tela tiden men blev sen tyst & lugn efter 20 min.
när hunden låg där på golvet så såg min kompis att hundens öron var aldeles igen varade, dess ögon syntes knappt då det var fullt av tovor i ögonen. hon insåg då att hon inte skulle ha gjort detta med att överta ledarrollen när hunden inte är frisk men det var ju liksom försent.
nu till saken. hundvakten åker dit samma kväll men hunden kommer inte. den ligger i sängen & bara morrar som en idiot säger han. detta har nu pågått sedan i torsdags em. varför kommer inte hunden fram?? har den verkligen fått ett trauma eller en chock? min kompis tror att det är dels för den har ont sen att den känner sig övergiven av sin flock (husse, som hunden också bestämmer över)
vill helst att någon som verkligen kan nåt om detta svarar så det inte bara blir en massa spekulationer.
tack på förhand.
Har hon varit till veterinären och fått hunden undersökt då? Det är väl det första att göra..
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
nej det är en gammal farbror som har den.
frågan är varför hunden inte kommer för min kompis blir nu beskylld av hundvakten att den är hennes fel att hunden gör som den gör!
hunden har ju självklart ont men ingen gör nåt åt det. hund vakten törs väl inte säga till ägaren om att hunden är sjuk så min koppis tror det är därför han skyller på henne att hunden inte kommer nu så han slipper säga till ägaren. är det hennes fel tror du?
min kompis känner inte han som äger hunden heller & nu försöker hundvakten tvinga henne ta på sig ansvaret att säga vad som hänt med hunden, men hon tror att han gör det för att smita ifrån obehaget själv.
Hunden har ju uppenbarligen ont och måste till veterinär. Varför vågar inte hundvakten tala om att hunden är sjuk?
Fel och fel.. Jag skulle i alla fall aldrig trycka ner en hund i golvet.. Kan ju bara spekulera, men antar att hunden betedde sig som den gjorde pga av att den har ont/är sjuk och när din kompis tryckte ner den kanske den blev rädd och nu vill den inte komma.
min komps säger att det är så man gör då hundar gör så mot varandra (att visa magen för underläge)hon var inte elak mot den utan höll den bara ner mot golvet. hunden är tydligen bitsk jämt mot allt och alla även hussen. den bet henne i handen också. hon sa också att en hund stannar inte kvar i ett trauma och ältar som en människa gör utan den lever här & nu. den är ju hemma ensammen dygnet runt nu men vägrar gå ut. ligger bara & morrar på en hög plats.
ja vi tycker synd om hunden men det är inte så kul för min kompis att berätta för en okänd mäniska att hans hund är misskött. han tycker enligt hundvakten det är dyrt med veteirnär.
hundvakten är väl feg helt enkelt och kan ingenting om hundar.
jag tror att hunden är sjuk, eller att den har ont nånstans, annars brukar dom inte reagara så, och när den här personen tryckte ner hunden och försökte "få ledarskap" så blev det nog bara värre, hunden kanske är jätte rädd o så.. aja hoppas d löser sig,,,
Jadu.. Alla har vi olika syn på hunduppfostran.. Själv tror jag inte på samma metoder som din kompis och de verkar ju inte fungera särskilt bra på den här hunden heller..
Hela situationen med att hunden är ensam jämt som du säger och att den nu har ont/är sjuk och inte blir tagen till veterinären verkar ju tragisk..
hon valde bort att fortsätta få den i underläge då hon såg i vilket skick den var iaf.
hon sa att detta var bland det värsta hon sett.
hon har själv haft hand om skyddshundar, det är inte hennes men hon har varit hundvakt åt flera såna då hon är den ende som den ägaren har förtroende för (man lämnar tydligen inte en sån hund hos vem som helst) hon har jobbat på djursjukhus ett tag som assistent så hon verkar iaf kunna mycket om hundar.
menar du att det är fel som enligt hennes metod är att följa samma mönster eller vad man säger som hundarna själva gör mot varandra när de kämpar om att vara ledaren?
Man kan väl knappast säga att den här hunden "kämpade om att vara ledare", den hade ont/var sjuk..
Jag säger inte att något är rätt eller fel, säger bara att alla har olika synsätt.
hon visste ju inte att den var sjuk. det såg hon senare.
hon vet ju också att det var fel att göra detta just nu när den var sjuk.
men hon visste att den var dominant då den nafsar å biter folk. så hade den alltid varit tydligen enligt hundvakten som känt gubben länge. det var därför hon skulle hjälpa till så de kunde hantera hunden eftersom ägaren själv inte heller klarade av den. enligt hundvakten så bet hunden ägaren i fötterna å morrade när han skulle ta på sig skorna.
verkar ju vara en himla knepig hund tycker jag. men vård måste den ju få så fort som möjligt. men nog låter det väl som en dominant hund som bestämmer över hela huset? vare sig den nu visade sig vara sjuk eller inte då den tydligen alltid varit på detta sätt? (min egen åsikt)
Personligen är jag less på allt tjat om dominans, rang osv hit och dit. Att nafsa skulle jag snarare kalla dåligt hyfs/uppfostran.. Och att bita beror ju på vad man menar med det, hur hårt..
Att den nafsar och reagerar som den gör nu är ju pga av att den har ont.
Skulle nog snarare kalla det knepig ägare! Men ja, ta hunden till veterinären skulle jag göra på en gång! Sedan ta kontakt med en duktig hundpsykolog, instruktör eller liknande..
jo både hon & jag önskar att ägaren skulle förstå det .
varför är du less på tjat om dominans? menar du att det inte finns eller?
Men vill inte ägaren ta hunden till veterinären??
För att det hela tiden används som orsak/förklaring/ursäkt till alla möjliga beteenden..
Jag vet inte. det svar hon hade fått var att det var så dyrt eller om han inte hade råd. personligen tycker både jag och hon att har man djur får man banne mig ta sitt ansvar med allt det innebär.
hon hade kunnat rengöra öronen på hunden men ville inte då hon ansåg den behövde sövas för smärtan. hon mår skit för det här hon sett & nu blir hon anklagad för att det är hennes fel att hunden inte kommer utan bara ligger i sängen på högsta punkten.
jag ville därför veta om det verkligen är hennes fel eller om det beror på tex att den är sjuk? hoppas ju på att det inte är hennes fel så jag kan trösta henne.
ägaren kommer hem på måndag tror jag hon sa.
vad men det är väl så att i varje flock finns en ledare som är dominant.vissa mer andra mindre?med dominant menar jag en ledare som bestämmer över de andra i flocken eller familjen. varför skulle det vara en ursäkt menar du? på vad iså fall?

Om nu bara hunden rastas & sitter själv resten av tiden..kan detta vara orsak nog att beteendet förändras.
Vem vet hur stressad den är när ingen är där & ser till den.
Att den inte mår bra gör ju saken inte bättre & jag tror inte att ``behandlingen´´ av hunden har fått den att agera sämre..
Men omständigheterna kring ensamhet ev. sjukdom & att andra plötsligt har tagit över dens liv.
Vad den behöver är Husse & veterinärsvård för att utesluta sjukdom.
Som då min mammas hund för många år sen blev sjuk efter hon lämnat den hos hundvakt. Mamma hade haft sin hund i 11 år utan vare sig sjukdom eller nåt..han var en rädd hund efter att ha farit illa hos tidigare ägare.
Men min mamma älskade han så mycket att han vek inte av från hennes sida på 11 år. För en gång skull så åkte hon på utlands semester & lämnade hunden hos min bror (han är djurvän uti fingerspetsarna) men detta blev för mycket. han saknade min mamma & insjuknade kraftigt på 3: e dagen.
Då han kom till vetten visade det sig att han hade ett medfött hjärtfel som INGEN noterat tidigare..men nu så gjorde det sig tillkänna. Han dog i hjärtsvikt.
Hans sjukdom utlöstes av stress & därför menar jag att vad som helst kan ha hänt inom denna hunden & att omställningen att vara såå mycket ensam kan räcka..
//Maria
Hej tror du verkligen det är så?
ja vi tror också att det beror på både ensamhet, och att den har ont. sen kan det nog vara som du säger att hon tog över lite- men hon hann ju inte göra det färdigt, det var tydligen mer som skulle ha gjorts som hunden inte varit sjuk men hon avbröt ju då hon såg det.
vad tråkig historia med din mammas hund. Hoppas hon fick en fin tid den tid de hade tillsammans iaf.alltid lika jobbigt att mista någon man tycker om.
jag ska prata med min kompis idag så får vi se!

Jag tycker faktiskt att det enda denna hunden behöver just nu är en ägare som tar sitt ansvar och iväg til en veterinär. Och detta redan imorgon. Varför vänta?
hej ja det kan man ju tycka! ägaren är själv på sjukus & har opererats så alla omständigheter verkar olyckliga, men han kommer hem i morgon. frågan är bara hur man ska få gubben att inse att hunden är sjuk. eftersom han inte verkar ha märkt att den är sjuk nu.
Min kompis känner/vet inte ens vem gubben är utan det är hennes kompis som är hundvakt och vi tror att han skyller på henne för att han själv inte törs berätta för gubben att hunden måste få vård därför att den är sjuk. nu verkar det som om han tänker skylla allt på henne (han tycker tydligen hon varit dum mot den helt plötsligt) å säger att gubben får ringa henne vilket hon tycker är obehagligt när det är någon hon inte ens vet vem det är! varför skulle det vara hennes uppgift att tala om för en främmande person att hans hund är sjuk!? skulle inte jag heller vilja göra. Förstår du hur jag menar?

Se till att få hunden till en veterinär,kan väl inte vara så SVÅRT
Bli inte arg på mig är du snäll!
Jo tyvärr kan det nog det! jag har skulle nog tycka det vore svårt att tala om för en främmande människa att dess djur var sjukt då reaktionerna kan bli olika från att bara slå ifrån sig till att skylla på min kompis i detta fall. Det är ju inte hennes fel att hunden är sjuk ellerhur??
Om hon skulle ta den till veterinär så skulle hon med största sannorlikhet få ta notan för det också! så sååå himla lätt är det inte!

Enligt lag så är man skyldig att ta ett djur som är sjukt/har ont till veterinär omg om man inte gör det kan man åka dit för vanvård av djur!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#20 du kan inte bara ta ett djur ifrån någon hur sjuk den en är, då begår du ett brott, det måste gå igenom "rätt kanaler", man gör sig skyldig till egenmäktigt förfarande och stöld om du tar någon annans djur, ett brott berättigar inte ett annat…
mitt råd till dig är att ta kontakt med typ djurskydd eller liknande….

#21 jag menade inte att någon skulle ta hunden bara så där utan att ägaren är ansvarig för att hunden ska må bra och tar inte ägaren det ansvaret så måste man ju anmäla det till djurskyddet eller polisen
_**/Mvh Anne
okej, trodde att det mer va en uppmaning till skrot… men visst ens eget djur är man skylldig annars kan man åka dit för vanvård helt rätt.. ville bara skilja på detta så inte skrot tror att h*n måste ta hunden o lämna den till veterinär..
hahha skrot:P
va? gör ni gubbar av mitt nick?
ja det är svårt detta. hade varit lättare om inte min kompis kompis varit inblandad också för då hade hon kunnat anmäla men om hon gör det nu så råkar ju han som e hundvakt illa ut inför hundägaren, de känner ju varandra väl som jag förstått det.
Vi får se vad som händer! vi ver inte ens vad hundägaren heter.
haha ja mn det lät så roligt när Malin skrev, skrot hit å dit;) men de e ett hett nickname!!.D
thanx!
haha ja skrot hit o dit.. d blir himla skrotigt =D
hhhhhahahahahhah så jäkla roligt:P
Hejsan Skort!
Hunden upplever ett trauma utan dess like just nu, först är den sviken av sin rätta ägare sedan kommer en främmande person och försöker "sätta sig högre i rang" och det är ett ord som håller på att förvinna helt ur hundvärldems sakteliga, det kan hända att den stackarn är chockad och dessutom måste den ha fruktansvärt ont.
Djurskyddet polis eller annat kan du kontakta om du inte redan gjort det, för dom har rätt att kolla upp saken utan att ägaren finns där, precis som dom har rätt att knacka in en ruta då det sitter ett barn eller hund i en het bil tex…..och dom kan gå in med hundvakten om inte annat.
Hoppas det ordnar sig för den stackarn….
MVH
Lena
Hej
En sak slog mig för ett tag sedan… om en hund blir nerhållen hos en veterinär för undersökning, vad skulle det vara för skillnad mellan det min kompis gjorde??? det måste ju vara mer traumatiskt att bli nerhållen hos en veterinär med alla konstiga lukter & främmande människor petandes över hela hunden för där om någonstans så blir ju djur rädda eller?
oftast om det går så långt att en vet skulle behöva hålla ner en hund, så blir det lugnande och nosgrimma…en vet brukar aldrig trycka ner en hund i onödan…
Hej lena1
där har du faktiskt fel! det sker dagligen på djursjukhusen att hundar läggs på sidan på det sättet vid undersönkning.
Vid VISSA behandlingar så får de lugnande, men de ger inte lugnande om det går bra utan!
jomen då menar jag att om det går bra, så handlar det ju inte om att trycka ner hunden som du själv skrev från början….men visst finns det vettar som trycker ner dom också, och en sådan vet skulle jag aldrig mera besöka i så fall.
Jo men de trycker ju också ner hunden!
när jag skriver trycker ner så som min kompis gjorde så pressade hon den inte mot golvet, utan höll den nere så den inte kunde resa sig. Det är ju precis så som sker hos veterinärerna också. Varför blir då dessa hundar aldrig traumatiserade undrar jag? en del läggs ju på rygg tillomed utan lugnande vid röntgen!!!
Det jag tror Lena menar är att det är skillnad på att helt enkelt bara lägga ner en hund som är "med på det själv" och att hålla ner en uppstressad/skrämd/sjuk/skadad hund.
Självklart lägger jag ner min hund hos veterinären om det behövs, men då sker det ju lugnt och stilla och är den rädd eller stressad så får man avvakta och försöka igen, tills hunden gör det av egen fri vilja.
Och skulle det en veterinär tvinga ner min hund fast den var i ett sånt läge så skulle jag precis som Lena säger inte gå tillbaka till den veterinären!
Ja men en hund hos veterinären ÄR ju sjuk & rädd! sen håller jag inte med dig om att de lägger sig ner och är med på det som du säger, många av dem "finner "sig i det när de blir fasthållna efter att ha protesterat lite.
jag har just berättat detta för min kompis om den här tanken ang verterinär besök & hon har ju jobbat som assistent på djursjukhus.
Hon sa att hon inte ens tänkt den tanken men att det faktiskt är på samma sätt man gör & exakt så hon gjorde även i detta fall! den här hunden hade såklart sprätt lite med benen (som de alla gör sa hon) för att komma upp men det var inte mycket. men den hade morrat. det gör även de hos veterinären sa hon, en del har munkorg på sig och de försökte bitas också.
sen berättade hon en annan sak som jag tycker lät otäck, det var att inte ens vid tömning av analsäckarna så bedövar de eller ger lugnande. inte ens då blir dessa hundar som den här har blivit nu så nog kan man fundera på om det verkligen skulle ha varit så traumatiskt just detta i att hunden fick lägga sig ner!?? jag tror mer & mer på att det är för att den har ont och är ensammen & känner sig otrygg ! tycker inte ni också det låter rimligt??
Men oavsett hur man resonerar kring det här tycker jag inte man kan jämföra veterinärbesök med uppfostringsmetoder??? Du kan ju inte undvika att ta hunden till veterinär, eller ja klart man kan, men förstå skillnaden.. Hur du behandlar hunden i övrigt är ju helt valfritt.
Det är ju som att säga att det är okej att sticka sina barn med en nål när de är bråkiga, bara för att de t.ex får sprutor hos doktorn. Om du förstår vart jag vill komma..
Veterinärbesök är nödvändiga och tyvärr kan det ju vara så att ibland är hunden tvungen att utstå någon form av obehag, även om man försöker lindra det så mycket som möjligt. Men så är det ju som sagt även för oss människor!
Hoppas jag inte var allt för flummig :)
Nä det var du inte ,
men jag tycker att det verkar som om det alltid skall utses en syndabock, vad det än gäller om det så vore en ren olycka.det kan ibland vara rena tillfälligheter att saker inträffar utan att det är någons fel!
En annan sak jag då måste fråga dig om är hur hunden förstår om det är i uppfostringssyfte i detta fallet eller ett veterinär besök??? det begriper den knappast utan den gör oftast vad man ber den om!
menar du att man ska undvika att uppfostra sin hund också då eller? hänger inte rikrigt med i hur du tänker här? det är väl även nödvändigt att uppfostra hunden & ibland blir det obehag för den då.
Det enda jag sagt angående din kompis agerande är att jag inte skulle gjort så och att det kanske bidrog till att hunden inte ville komma när de ropade på den. Den enda jag skulle peka ut som någon slags syndabock här är i så fall ägaren. Baserat på det du berättat om honom så tycker jag inte det verkar som han tar sitt ansvar för hunden.
Varför skulle det behöva bli obehag för hunden när man uppfostrar/tränar den?
Hur har det gått för hunden förresten?
jag menade inte att DU utser en syndabock! bara att det liksom hör till av nån konstig anledning, i vad det än gäller!
nä där e vi helt överens, han är gammal å begriper kanske inte bättre, vad vet jag!
det är väl många hundar som kan tycka det är obehagligt att tex få skäll om den ätit på nån möbel eller nåt. en del är ju vekare än andra! andra tål "vad som hellst" om du förstår hur jag menar!
TILLÄGG!
du får gärna besvara frågorna jag ställde i förra inlägget!
glömde svara på hur det gått… vet inte hon har inte fått hörs nåt! men ägaren skulle ju komma hem idag så han är säkert redan hemma får vi hoppas!
Tja jag vet inte rikigt vad jag ska svara på det.. Eftersom du svarade till mig så antog jag att du menade det. Sedan så frågade du ju vad vi trodde har hänt och vi har svarat så gott vi kan. Du frågade om vi tyckte hon gjort "rätt".. Och du fick svar. Sedan är det ju inte så att jag/vi sitter och talar om vad som är rätt och fel, utan vi svarar bara utifrån oss själva.
Nja, jag vet inte direkt vad du menar.. Om min hund gör något som är fel säger jag bara "nej" och jag tror inte han tycker det är särskilt obehagligt..
Just precis så menade jag Eros.
Och någon syndabock mer än ägaren tycker inte jag heller att det finns.
Men sedan har vi ju också olika uppfostrings metoder på våra hundar och det har vi ju haft uppe i diskussion förr, och det är ju bättre att jobba med positiv förstärkning än negativ i mina ögon sett,en del använder obeghag en del andra använder kroppens signaler och talets gåva…alla är vi olika….
Och jag undrara ju också hur det har gått med vovven?
tar om det jag ville ha svar på här…
En annan sak jag då måste fråga dig om är hur hunden förstår om det är i uppfostringssyfte i detta fallet eller ett veterinär besök??? det begriper den knappast utan den gör oftast vad man ber den om!
Ja vissa hundar förstår ett vanligt nej men vissa gör der definitivt inte, andra tål skäll medans andra inte gör det & tar väldigt åt sig! precis som vi människor ellerhur!?
Missade ni det med hur det gått med hunden? vi vet inte ännu skrev jag men jag gjorde det som tillägg om ni kollar, kanske därför ni missade!
Okej.. Som sagt skulle jag inte heller hos en veterinär tvinga ner hunden. Skulle endast lägga den om den var lugn och skulle samtidigt säga åt den att lägga sig, ungefär som när man tränar in "död".
Ingen hund förstår ett "nej" från början, det är en träningsfråga och det tar mer tid med vissa.. Vad som menas med skäll vet jag inte, men jag står inte heller och skriker och gapar åt min hund. Gör den något den inte får så är det "nej" som gäller, och förstår den inte så får jag jobba med det.
Ja, jag missade iaf tillägget, läste det nu! :) Okej, hoppas han tar hunden till veterinären då! Det är ju knappast din kompis eller hundvaktens fel att den är sjuk!
tror inte jag var tillräckligt tydlig ang vet besök!
i många besök FÅR hundägaren vara med (de flesta på pol iaf) men oftast så är det ju assistenter med veterinären & när de säger att de ska lägga hunden ner på sidan (kanske för att tex ta stygn) så antingen är det 2 assistenter eller en assistent + ägaren & då talar de ju om HUR ägaren ska göra för att få hunden kvar på bordet!(då håller de ju dessutom i hundens alla ben och en arm över halsen) menar att då blir det på veterinärernas vis, om du nu förstår hur jag menar? vad är då skillnaden i det som min kompis gjorde? (hon höll i nackskinnet och en hand på sidan av magen)
men visst det FINNS snälla hundar som gör vad man ber om men just hos veterinären är de få…
Jag har aldrig varit med om ett veterinärbesök där det gått till så, så jag kan inte svara särskilt exakt på det. Enda gången min hund har blivit nerlagd hos vet. så hade han fått lugnande och sov.
Men vad är det du vill ha svar på? Om hunden förstår skillnaden?
Ja…. hur kommer det sig att en hund som blir nerlagd hos veterinären på det sättet jag beskrev inte hamnar i traumatiskt tillstånd men att ev den här hunden min kompis la ner skulle ha gjort det? förstår du NU hur jag menar??
(jag är väl seg på att beskriva)
jag menar eftersom det i båda fallen är främmande människor (ibland blir ju hundar kvar för inläggning också) de kan göra ont hos veten, den är oftast rädd. vari skulle skillnaden vara att hunden vi pratar om skulle råka i trauma över just nerläggningen men inte de hundar som är hos veterinären? min kompis har aldrig sett(hört om en hund i trauma efter ett vet besök, om så vore fallet så borde hundägaren ha hört av sig igen sa hon.
sen
Ja…. hur kommer det sig att en hund som blir nerlagd hos veterinären på det sättet jag beskrev inte hamnar i traumatiskt tillstånd men att ev den här hunden min kompis la ner skulle ha gjort det? förstår du NU hur jag menar??
jag menar eftersom det i båda fallen är främmande människor (ibland blir ju hundar kvar för inläggning också) de kan göra ont hos veten, den är oftast rädd. vari skulle skillnaden vara att hunden vi pratar om skulle råka i trauma över just nerläggningen men inte de hundar som är hos veterinären? min kompis har aldrig sett(hört om en hund i trauma efter ett vet besök, om så vore fallet så borde hundägaren ha hört av sig igen sa hon.
sen
betättade hon att det
sen
betättade hon att det förekommer bra mycker värre
sen betättade hon att det förekommer bra mycker värre saker som hundarna inte heller får trauman efter, vare sig det är benbrott med öppna frakturer (visst en chock är de i men den ter sig annorlunda sa hon) eller nån magomvridning tror jag hon sa där man smabbt måste in med en stor nål i magen på hunden annars kan den dö. detta sker också utan bedövning utan trauma! eller lavemang sploning ( har jag sett) det gjorde ont såg jag! samma där inget trauma.
bäst ni läser mitt sista igen det gick iväg innan jag var klar så jag redigerade det!
jas ellerhur… det blev visst 2 st varav ett halvklart!
Nu är hunden avlivad, tack och lov får man väl säga! gubben har ännu inte kommit hem från sjukhuset så de hade övertalat honom men sur som en kart var han! väldigt egoistiskt tycker jag.
Hunden hade varit så glad när beslutet väl var taget å de åkte för att hämta den, den kanske kände på sig att det var slut med lidandet! vila i frid säger jag & hoppas han får träffa sin husse i himlen om den nu finns! hoppas den får leka & vara glad nu!

Det var antagligen det allra bästa för hunden
_**/Mvh Anne
Vad skönt för hunden, det var nog det allra bästa
skönt för hunden…
Nu har den fått frid stackarn…
har lite bråttomt så jag har bara spånat igenom så som jag har fattat är ägaren borta och hunden är själv förutom när hundvakten rastar den ?
isf ska ni vetrinär om hunden har ont ägaren måste ju få veta och om ha n inte gör något ring polisen
plus att jag tror det är olagligt att ha en hund själv så där

Mkt gammal tråd!
_**/Mvh Anne