Kastrering av tik!
Jag har gått och funderat lite om jag ska kastrera min tik. Asta är ju blandras och jag tänker inte ta valpar på henne utan jag vill tävla i lydnad, agility och freestyle. Får man tävla i dessa grenar om man har en kastrerad tik? Någon som vet det? Jag undrar om det är någon som har kastrerat sin tik ochvad ni tycker om det. Blir de annorlunda i temperamentet? Kan ni inte skriva vad ni tycker så man har lite man kan bolla med. Hur gamla brukar de vara när man gör det ingreppet?

Jo det går bra att tävla med en kastrerad tik.
Jag har kastrerad mina bägge tikar i två års ålder, har inte märkt någon skillnad som helst i temperamentet. Men jobbiga löptider och skendräktigheter är borta :)
Rekommenderar varmt!
Det var ju bra! Ja ska man ändå så inte ta valpar så kan man ju lika gärna göra det. Det känns lite så faktiskt

Jag kastrerade labbetiken jag hade förut och det enda som jag märkte på henne var att hon fick tjockare päls =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hur mycket kostar det att kastrera en tik? Har det nån roll när man gör det (innan löp eller efter osv.)?

Vetrinär som jag pratat med vill att tiken har regelbunden löp innan kastrering. Pris varierar nog ganska mkt mellan klinikerna, då jag kastrerade kostade det ca 7500kr
_**/Mvh Anne

Ta reda på så mycket Du kan bara om kastrering. Det är inte helt riskfritt bara för att det är på tik. På en del tikar så höjs aggressionsnivån en del.
#6 Jag tänkte att man kanske kunde ta och ringa till den vetrinär som vi har och fråga, det är väl det bästa. Mne det kan vara bra att höra andras åsikter oxå. Det är alltid intressant!

Skulle inte bara ringa vet. då de nästan alltid endast känner till de rent fysiska förändringarna. Ring en duktig hundintruktör och ta del av deras erfarenhet och kunskap. Det är där det märks om det blir problem för en kastrat. Veterinären har ju inte uppföljdning på hur hundens beteende har förändrats efter en kastrering. Visste de mer om dessa förändringar så skulle de kanske inte rekommendera kastrering till höger och vänster.
Jag undrar varför du ska kastrera fast det inte är något fel på henne?
Själv ska jag kastrera min tik.
För det första ska jag inte ha några valpar på henne. (Hon är oregg) Sen gör det ju ingenting om man kan förebygga sjukdomar som Livmoderinflammation och Juvertumörer.
Det blir inga förändringar hos tikar, bara hos hanar (vid KASTRERING, inte sterilisering) eftersom testosteronet försvinner.
Men hos tikarna är det inga "avgörande" hormon som försvinner när man kastrerar. Men om du är osäker så tycker jag att du först ska utföra en Kemisk kastrering.
Då sätts ett litet chip in i hunden som förhindrar löpet, och då kan man se hur hunden blir efter en kastrering. :)
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
Jag har funderat på det pga av man kanske kan förhindra livmodersinflammationer och cancer. Genom att man då gör det så kan man ju träna och tävla. Genom att hon har 4 olikaraser i sig så kanske det är lättare att hon får sjukdomar, jag vet inte men. Jag är väl rädd att förlora en väldigt bra hund som jag tycker att hon är. Hon är en klippa att träna med!

En sak som är vanlig bieffekt av kastrering hos både tik och hane är att de kan få större aptit och nedsatt ämnesomsättning vilket gör att de har lättare att bli överviktiga, men om man håller koll på vikten och ransonerar maten så är det inga problem.
_**/Mvh Anne

Samtidigt är det faktiskt bra att ha god matlust hos en hund man vill träna med :=)
Det kan man inte säga att Asta har, så det kanske vore bra för henne.
Som sagt, det är ju bara att köra på lightfoder om det skulle vara så.
Och ÄNNU mer kasta boll :P
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Båda mina tikar är kastrerade, fungerar helt ok, inga hormoner som spökar, ingen riak frö tumörer och livmoderproblem. Aggresiva av kastrering????? Aldrig hört! I andra länder är det mycket vanligt att kastrera och inte har väl de aggresiva hundar? Nej, rekomenderar varmt kastration!

#10 Klart det blir förändringar hos en tik som kastreras. Där försvinner östrogenet, men tiken producerar fortfarande testosteron, så när östrogenet försvinner finns det inget som balanserar upp testosteronet som är aggressionshöjande.
Jag tänker inte lägga mig i diskussionen om aggressivitet eller inte, men jag har en kastrerad tik här hemma och hon funkar toppen. Jag tycker det är jätteskönt att slippa löp osv. när jag ändå inte ska ha valpar på henne.
Medarbetare på jack russel terrier

Aldrig sett en tik som blir aggressiv efter kastreringen. Aldrig hört om en heller. Och kastrerade tikar är jättevanliga i Finland!
Men visst, i teori är det möjligt… Skulle ändå tro att detta gäller bara tikar som har bekymmer med temperamentet redan innan.
Vanligare problem är just viktökning, och urin läckage (vilken i för sig är lätt att ta hand om med medicinering).
#19 Just inkontinens är det inte säkert att du blir av med, även om du medicinerar. En del blir av med problemet helt, andra får bara viss lindring. Vet inte hur fördelningen ser ut.
Medarbetare på jack russel terrier

Har träffat ett flertal som blivit mer griniga efter kastrering. Men det är fullt normalt och något man kanske ska ha i beräkning. Det går inte att gå in och ändra en hunds hormoner utan att det kommer upp både för- och nackdelar.
Ja det är mycket att tänka på! Men det kan vara bra att höra för och nackdelar. Så får man bestämma sig utifrån vad man kommer fram till. Tack för alla råd och tips!

Jo visst producerar även tikar testesteron och då östrogenet försvinner finns det inget som "trycker ner" testesteronet som i normala fall östrogenet gör. Tycker dock visst att veterinärer är duktiga på att följa upp även kastreringar. Vi får även under utbildningen ta del i inte bara fysiska resultat utav olika operationer utan även givetvis eventuella betendeförändringar, som olika typer av operationer kan medföra. Har själv en tik som numera är kastrat och har inte märk någon beteendeförändring på henne, derinitivt ingen agressivitet. Vet inte om jag har ovanligt bra kontakt med min veterinär men han var mycket intresserad av hur det gått.

#23 Skönt att höra att det finns bra veterinärer också, som följer upp en operation. Men å andra sidan hör ju inte det till uppgifterna, anser jag.
Har sprungit på en del tikar som höjt aggressionsnivån ett snäpp efter kastrering. En tik som redan är lite tuff innan kastrering skulle jag absolut tänka mig för 2ggr innan man rekommenderar att genomföra det. En vanligt trevlig tik, blir det oftast inga större förändringar på.
Det jag vill ha sagt är att många av ren okunskap inte känner till att det faktiskt finns en hel del nackdelar med kastrering. Jag är inte helt emot kastrering om det finns vettig orsak bakom. Men jag tycker folk tar väldigt lätt på att kastrera utan att ha en tanke på hur det kan påverka hunden.

#24 Jag tror nog att de flesta veterinärer faktsikt vet om det här med en viss medföljande risk då det gäller tikkastrater och agressivitet, vi får som sagt ta del av inte bara fysiska utan alla olika typer av förändringar som riskerar hända vid de behandlingar vi utför och är skyldiga att informera om detta till ägarna.
Jag anser inte att en tik med normal testesteronnivå löper överdrivet stor risk att blir agressiv men vill påpeka att precis som du skriver så visst finns risken där, även om den är ganska minimal. Har man därimot en tik som dessförinnan visat agressivitet bör man överväga ifall kastering är ett så bra alternativ i detta fall då en sådan tik, speciellt ifall bevisad hög halt av testesteron redan finns, sannolikt kommer att bli ännu mer agressiv.
Tycker det är bra att du lyfter fram att risken finns, då den som sagt på en "normal" tik inte är speciellt stor kanske många veterinärer inte understrycker den tillräckligt mycket, utan istället lägger fram de medicinska fördelarna.

Har BARA goda erfarenheter av kastrering av tik. Möjligtvis (som någon skrev här) kan pälsen bli tjockare då tiken kanske inte fäller som hon gjorde innan. Det är så skönt när tiken blir gammal att slippa oroa sig för livmoderinflammation och juvertumörer. Och om man tävlar är det ju bara att köra på, inga löp!

#25 Jo, att veterinärerna vet om det tror jag nog. Men att hundägare inte känner till riskerna är nog stor. Det är det jag tycker veterinärer får tala om till sina kunder. Även om risken är liten, så ska man få informationen som kund tycker jag.
Det hade ju varit klockrent om det fanns en informativ folder som man som tik eller hanhundsägare kunde få läsa innan man bestämmer sig. Där alla fördelar och nackdelar tas upp, hur liten eller stor nackdel det än är.

27 Jo jag forstar hur du menar. Givetvis ska man som djuragare fa komplett information sa man kan vaga in alla faktorer och pa sa satt fatta ett beslut som kanns ratt, och forhoppningsvis pa detta satt kunna undvika att bli besviken.