allergiskt barn, hur göra?
min son kan vara allergisk mot våra hundar. hade velat testa o se om han är det, alltså göra av med hundarna i någon månad eller så för att se om det blir bättre.
men var sjutton hittar man ngn som kan ta två stoooora hundar under en begränsad period?
släkten vill inte hjälpa oss.
är det inte lättare att gå till doktorn o göra ett pricktest??? att ta bort hundarna utan att veta låter lite knäppt….
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

jo det hade ju varit det. bara det att vi FÅR inte göra det. har vairt på VC o tom sjukhuset. men ikke…
ta bort permanent är det ju givetvis inte, men eftersom vi inte får ngn direkt hjälp så försöker man ju göra så gott man kan.

kansk lite mer bakgrund kan hjälpa di att förstå…
han har varit dålig sen han var nio månader. har fått hostmedicin, bricanyl osv. hjälper inte. sen var vi på akuten häromdagen. fick lte mer medicin. läkaren där sa att man inte gör tester bara så där. utan man måste vänta lite o se.
kan vara astma, sambon har haft det som liten. det fick vi medicin mot. men istället för att försöka bota ngt som man inte vet vad det är borde man ju ta reda på vad orsaken är att han hostar, rosslar o visslar…
tycker du ska informera din läkare om att de inte får neka dig den vård du anser att du behöver…. de är SKYLDIGA att utreda om det kan vara allergi….
lyssnar de inte så vänd dig till HSAN (hälso, och sjukvårdens ansvarsnämnd) eller socialstyrelsen. tala om för läkaren att du tänker vända dig till dem för att få det du har rätt till så ändrar han/hon sig nog snabbt…
det är socialstyrelsen som informerat mig om att jag har rätt att kräva den vård jag anser att jag behöver i samband med att min ena son var sjuk ( 42 graders feber 7-10 dgr varje månad) och jag vägrades medicin. 10 minuter efter jag informerat läkaren fick jag recept på penicillin och en ordentlig undersökning som visade på streptokocker…
/Ingalill

Har en son med förkylningastma och allergi. Han har tvåa på häst/hund. Jag gjorde mig inte av med hundarna men begränsade dem ordentligt. De får inte vara där vi sover osv. Nu är Simon 6 år och hans astma håller på att växa bort. Han har iofs aldrig reagerat på hundarna, däremot på katter. Hade jag varit tvungen hade jag så klart gjort mig av med hundarna men det har inte behövts i vårt fall. Lycka till!

Just det, se till att du hittar en riktigt bra läkare som kan hjälpa dig med diagnos och bra medicinering!

jag fick då göra ett pricktest på min dotter angående hennes allergi mot katterna…Ville vara på den säkra sidan och fick även ta ett blodprov!Inga problem med det så jag undrar vad du har för läkare????
Ja vad konstigt att ni inte får göra pricktest? Det brukar vara lätt att få göra.
mina grabbar gjorde pricktest direkt när dom var små och fick krupp, det visade sig inte vara mina djur utan väder astma, vilket dom har växt ifrån….så på dom bara dom kan inte neka dig ett test…

ja jag undrar oxå vad vi har för läkare faktiskt. alla jag har träffat säger att man måste testa olika saker innan man tar allergitesterna.
Tycker också att läkaren verkar skum! Jag ringde bara på min häslovårdscentral när jag misstänkte att jag var allergisk mot pollen och fick komma under samma vecka utan problem!
jag håller med inlägg #4!

Vad har ni för läkare dom verkar ju inte klok på en fläck, det gäller ju ett barn. Själv var jag ner till hälsocentralen och där testade dom mig för både djur och lite annat och det gjorde dom inte med pricktest utan med ett blodprov i armen. Jag tycker inte du ska ge dig utan ner igen och tala om hur det ligger till med din son och att du misstänker att det kan vara dina hundar men att du inte är beredd att göra dig av med dom förenns du är säker.

Min syster hade problem med båda sina söners läkare som vägrade göra allergitester. Hon hotade då med att gå till högre instanser och till tidningen! 2 dagar senare var pojkarna inne på sjukhuset och gick igenom både blodprover och pricktester.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

på fredag har jag bokat tid hos en privatläkare, då får vi se vad han kan hjälpa oss med.

Håller tummarna för er
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Lycka till och hoppas att det visar sig att inte vara hundallergi=)
/Ingalill

#16 ja det hoppas jag med. det blir riktigt jobbigt om det visar sig vara det.