Skällande valp.
Hej , det är så att min valp på 4 månader skäller hysteriskt på okända männsikor , hundar och allt som han inte ser vad det är för något. (t.ex stubbe i mörkret.) Kan det vara som han är osäker ? Eller vad ska jag göra för att få honom att sluta skälla ? Tacksam för svar!

Låter som att valpen kan vara osäker på saker son den inte känner igen… Det du kan göra är att visa valpen att det den skäller på inte är farligt genom att tex klappapå och prata med det den är osäker mot (oavsett om det är folk, stubbar, soptunnor osv)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Det kan man göra. Men någonstans har jag hört att om man klappar hunden i de ögonblicket de skäller så tar den det som om det är okej/bra att skälla. Kan det stämma ?

Jag menade inte att du ska klappa på hunden då den skäller utan att du ska klappa på det den skäller åt =)
_**/Mvh Anne

haha så får vi sitta med våran träningssak vi har, Aquila får värsta rycket om man kör igång den så vi får sitta där och klappa den, "fiiiin träningsgrej" XD
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Haha vette tusan hur många stolpar, soptunnor, brevlådor, och andra "livsfarliga" saker jag har fått stå och klappa och prata med då jag har tränat rädda hundar, folk tittar lite snett på en då man står och talar om för en soptunna hur snäll och fin den är men de är de värt
_**/Mvh Anne

Hahaha jag har klappat och pratat med många elskåp, lyktstolpar och annat skräp efter vägarna i mina dagar…man har nog blivit dumförklarad av många människor som inte haft hund själv =)