För och nackdelar - Feedback önskas!
Vi står i valet och kvalet mellan en Chihuahua-tik eller en Mops-tik!
Har pratat och hälsat på båda raserna och ägare (har tidigare hundvana också, både av bruks- och sällskaphundar). Chihuahuan är mer behändig att ta med och otroligt charmig, medan mopsen är mer stabil och mer "hund".
Tänkte ventilera lite mer med er hundgäng på iFokus, hoppas på feedback med för- och nackdelar av era egna erfarenheter av raserna!
Det som passar oss är att hundens grundpsyke ska vara ; icke skällig, LUGN och ro, inget stort motionsbehov á la Labrador eller Rottweiler (är funktionshindrad).
Det finns raser som inte är skälliga, tänker på bl.a Irländsk varghund och Whippet som knappast ens skäller på en inbrottstjuv mitt i natten, men dom behöver både Maraton-motion och tar upp hela soffan själva. 
Mopsar vet jag inte mycket om, men de vavvor jag träffat har varit mer eller mindre skälliga :) Nackdel jag kan komma på med rasen är väl just storleken. Annars tycker jag de är väldigt mysiga och skulle nästan kunna tänka mig en själv, om de inte vore för att jag tycker de är för små :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Att tänka på är också att mopsar kan få väldigt väldigt svårt att andas när det är varmt ute pågrund av sitt korta platta ansikte

Vad blev det för ras tillslut ??
#4 tack för era rader! Så klart baserar sej vårt beslut på mer än bara dom är funderingarna här på iFokus, men det förstår ni nog.
Sedan början har det lutat åt Mopsen men ville ändå ventilera lite, och efter att i helgen träffat både en Chihuahua och en mops-kille så står det solklart - en mops är vovven vi söker! Trygg, stabil och så genomcharmig! Chihuahuan kändes nervös och ynklig, även fast den också var charmig på sitt sätt.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Har mopsar också andningsproblem ??