Låta hanhundar träffas
Jag och en kompis vill gärna att våra hanhundar fungerar tillsammans, så att vi kan umgås MED hundarna med… Det är stora hundar. En dobermann på 6 år och en stor schäferliknande blandras på 1 år. Blandrasen är större än dobermannhanen.
Idag fick de träffas för första gången. Som jag misstänkte morrade de och tumlade runt lite. Fast bägge sökte skydd hos sina ägare och jag skulle säga att de bägge låtsas vara kaxigare än de eg är. Efter en stunds promenad slappnade de av lite. Ibland ignorerade de varandra. Ibland stannade de upp jämsides och morrade lite. Min hund tittade bort efter en stund vid de flesta av dessa tillfällen och sprang till mig. Av vad jag läste av på dem, så ser det ut som om de är intresserade av varandra men inte vet vad de ska göra. I a f inte när de är lösa. Efter en ganska lång promenad såg det ut som båda försökte locka till lek vid olika tillfällen, men den andra svarade inte.
Så fort kopplet kommer på och de är för nära varandra (ca4-5 meter) så gafflar de. Blir så stöddiga när matte håller i kopplet.
När vi skildes åt, märkte vi båda att hundarna blev lite "sakniga"…
Vad tror ni? Kan det fungera? Något tips på vad vi kan göra?
Vi lägger oss inte i när hundarna är lösa, utan de får fixa det där själva. Vi går undan så fort våra hundar försöker blanda in oss - och det försöker de hela tiden, inte sällan stod jag helt plötsligt i mitten med en hund på var sida. Givetvis drog jag mig undan då.

Vad tror ni? Kan det fungera? Något tips på vad vi kan göra?
Jag tror det absolut kan fungera med ett stort mått tålamod ifrån mattarnas sida ingen stress, låta dem vänja sig vid varandra på deras tid med lite guidning av er bara….

Fortsätt att gå promenader tillsammans. Kanske inte låta dem hälsa förrän de skärper till sig när de är kopplade?
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Skulle absolut inte låta hundarna lösa detta själva. Skulle heller inte ha dessa lösa ihop, förrän de kan koppla av och lärt känna varann bättre under koppelpromenader.

Gå på varsin sida av vägen med hundarna i koppel, tala och var som vanligt, visa hundarna att ni är lugna så blir oxå dom lugna. När de tittar på er så vrid på huvudet, det visar att ni vill att dom ska lugna ned sig. (har just läst i detta i en bok, funkar bra).
Och sen när ni har gått ett tag och all spänning är borta så kan ni prova släppa dom, och var på neutral mark. Ta er till ett ställe där ingen av er bor. BLir det spänt igen så lek med hundarna, fjanta er lite och spring o hoppa…. kanske det funkar? funkat för mig…

Jag tycker antingen att hundarna ska få ignorera varandra och inte hälsa på varandra i kopplet några gånger, inte nosa änns. Bara kunna gå promenaden (med koppel).
Sen när dom ignorerar varandra helt, kan dom få gå lösa. Dom kommer troligen då antingen skita i varandra, eller så kommer båda vara intresserade. Tycker iiiinte hundar ska hälsa på varandra i koppel, nästan aldrig..

Tror det kommer gå galant förresten! ;)
Man kan också göra så att dom är lösa hela tiden, som troligen jag skulle göra, om dom skulle få för sig att bråka är troligen de om vem som ska bestämma, om dom ryker ihop så stå inte där och gapa NEJ, FY och sådant, då tror ofta hundarna att ni hejar på dom, gå där ifrån eller jogga? Då känner dom att dom inte har något stöd och kommer till er, jogga åt olika håll. Men ni borde träffas efter det och prova igen man ska inte sluta som ovänner ;)
Lycka till!

#6. Problemmet med om man har dessa hundar lösa, så är det inte säkert att hundarna börjar slåss precis där ägarna är. Är de en bit ifrån så är det väldigt svårt att bryta genom att gå åt olika håll. Hundar som är mitt upp i ett bråk har inte så stor koll på omgivningen.
Och att sedan låta dem träffas igen efter att redan visat att de inte gillar varann, är bara dumt. De kommer inte gilla varann mer nästa gång. Så då är det bättre att göra rätt från början. Undvika allt som de anser som resurser, låta de gå kopplade brevid varann och så succesivt börja närma sig varann. Lösa kan de vara när de har börjar lära känna varann.

#7 håller inte alls med dig. Hundarna låter ju inte som om de är aggressiva, bara moppsiga, när min hund och en BC hane började rök ihop så var dom också bara moppsiga från början, efter bråket blev båda tillsagda och inte kollade dom på varandra igen..

Man behöver inte vara aggressiv för att börja slåss. Du skriver dessutom att hundarna bara moppsiga. Själv hade Du egen hund i slagsmål efter att ha varit moppsig, varför skulle då dessa herrar inte börja bråka?

Ja, men menar då att de "slagsmålet" inte är seriöst på de sättet, mer ett tjafs.
har haft han hundar alltid genom åren, och aldrig att jag skulle låta dem fixa det själv så….träffar vi någon med hanhund och det blir gruff, så tar jag i så fall ett par långa prommisar med dessa hundar i koppel tillsammans med ägaren i första hand, tills spänningarna släpper, och när dom gör det brukar det inte vara några problem att släppa sedan ;-)
Så om din hund bråkar med nån hanhund Lena, så låter du dom vara tillsammans helt till dom blir vänner igen?
nej läs inlägget igen gumman så ser du vad jag menar
Jag tycker inte att gå i koppel funkar. Tycker att bägge hanarna är så pass osäkra att de behöver stöd från oss, vilket de får av kopplet. Men givetvis måste ju hundar vara kopplade på vissa ställen och då går vi en bit från varandra…
#5 Vi låter ju självklart inte våra hundar hälsa i koppel. Aldrig!
Vi hade dem lösa, höll oss undan och sa definitivt ingenting (en gång råkade jag lägga mig i och då gick det inte så bra). Jag vände bort huvudet och gäspade mååååånga gånger.
Skulle inte släpa dom lösa tillsammans!. Först skulle jag lära dom att gå i koppel lungt och fint brevid varandra.
Du skriver att du inte tycker det funkar att ha dom i koppel, då dom är för osäkra och behöver stod av er.. och att dom inte kan gå närmare än 4-5 meter ifrån varandra när dom är koppalde..
Då förstår jag inte hur man kan släppa ihop dom? vad händer om dom börjar och bråka, ska ni går därifrån då och låta dom sköta det?.
Sorry, men jag förstår inte ditt resonemang..
jag läste igen Lena och då har jag läst samma sak som förra gången, 
Fattade lika mycket som första gången, så hur menar du då Lena? :)
16, jag menar att jag inte låter dom vara tillsammans om dom inte kan hålla sams, och att jag alltid kollar upp det först med koppel prommisar , släpper spänningarna då, så brukar det gå bra, gör det inte det…så får dom inte vara lösa tillsammans. skulle aldrig falla mig in att släppa ihop två hanar och låta dem göra upp själva, även om 2 hanar normalt inte slåss på liv och död så kan det bli hemska skador av det ;-)
AHAAA!!!!!!!!!!!!
Ni tantisar är lite svåra att förstå ibland 

När jag och Nagli kom till hundön en dag så kom "hundöns drottning", hon har varit på hundön nästan varje dag i 5 år. Ofta när det kommer en ny hund "hoppar hon på den" och säger till att hon bestämmer. Självklart skulle hon göra det på Nagli, min Nagli som inte tål sånt tryckte ner henne istället och efter det kunde de äta godis ur samma hand och brydde sig inte om varann.
Fast det var ju tikar, har knappt ngn erfarenhet av hanar, men ändå! ^^
Känns inte som om jag får några bra svar här alls. Finns det inte någon som kan berätta hur det är när två hanar som dessa möts. Hur lång tid det kan ta innan de kommer överens. Om det är något man kan göra - inget koppelsnack bara, tack!
20, jag vet inte vad det är för svar du söker?, men du har fått många bra svar här vad jag kan se….i hundvärlden är det samma som för människan ibland, man går helt enkelt inte ihop kemin funkar inte, och då får man ta det…..

#20 Vet inte heller vad Du vill ha för svar. Det går inte att svara att dessa hundar kommer att gå jättefint ihop om ytterligare 1 träff och sen kommer bli kompisar.
Har Du tur så kommer de bli kompisar, har Du otur så ryker de ihop i slagsmål. Troligast kommer de kanske kunna acceptera varann men inte vara kompisar.
Är Du inte nöjd med svaren Du fått här inne så får Du nog vända Dig till en instruktör som kan följa med Er ut på promenad när dessa hundar ska träffas. Det är jättesvårt att avgöra hur kemin mellan hundarna är när man sitter framför en dator och aldrig sett dem.
Hoppas det går bra för Er.

Ni som skriver här…ingen som brukar se på "Mannen som pratar med hundar"? Det är månd.i TV4+ kl.20.00. Ett program jag verkligen rekommenderar då jag lärt mig en massa bra!!
I ett program tog han upp just detta problem med flera hanhundar. Hon hade tre st. som inte alls kom överens.Nu kommer jag inte exakt ihåg hur han gkorde men i runda slängar så vill jag minnas att han först gick ut med alla i kopplel…alltså han hade ALLA 3 å gick…som det regnade och gjorde ingen notis av någon av hundarna. de brydde sig heller inte o varandra då han var självsäker.
Sen tog han den som var starkast och mest aggresiv av hundarna och släppte in honom bland sina hundar i en inhängnad….de var en massa hundar…kommer inte ihåg, men kanske ett tiotal. Han blev väldigt liten med dem..hade ingen matte i kopplel som stärkte hans självförtroende. På detta viset kunde till slut alla 3 hanhundarna leva tillsammans utan att behöva bo i var sitt rum.
Det sämsta som finns är ju att träffa andra hundar i koppel, faktiskt, just för de blir starka då matte eller husse finns i andra ändan..
Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus
Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!
23, det finns otaliga trådar om den mannen, en del gillar honom och en del inte då han kör med fel metoder så som stackel och annat i stället för att lösa saker på långsikt ;-), min åsikt är att hans program borde stoppas eftersom han har uråldriga metoder, och metoder som är olagliga i sverige.

#23. Som ovan skriver så är denna mannen diskuterad i det oändliga. Han är också dömd för djurplågeri för sina metoder och är ingen man jag rekommender i någon form av hundträning. Han är en qvickfix.

#24, #25 Ingenting jag känner till. Jag tar till mig det jag tycker är bra för mig. Det som är mindre bra, eller inge alls bra, det bryr jag mig inte om att ta till mig. Men just då det gällde detta med, det som trådens fråga var,att låta hanhundar träffas, så tycker jag han gjorde det på ett fantastiskt bra sätt.
Vad det gäller hundplågeri, så är det inget som man märker av TV-programmen. Sen vad det skrivs hit och dit så vet man inte alls vad sanningen egentligen är….eller är det någon som känner honom här och har sett i verkligheten?

Ja, bäst är ju att vara på neutral mark,men inte alltid det heller hjälper. Min hanhund och pappas hanhund lekte från det att de var valpar och det gick jättebra…
Min är 1 år yngre än pappas hund och började väl bli lite tuffare så plötsligt en dag då vi, som vi brukade göra, så släppte vi dem på brukshundklubben så de skulle få leka då verkar min hund missuppfatta pappas hund som alltid låter mycke då han leker, och moppsar upp och plötsligt är de i slagsmål så vi fick ta i bakbenen för att få isär dem.
Sen den dagen har det inte gått och vi har heller inte lagt ned ngt jobb på att försöka.
Sååå tråkigt då det var så himla bra hela vägen tills min kille blev helt könsmogen…men tror det kunde funka om man lägger ner mycke jobb på det.

#26 Det räcker med vad man ser i tv. Jag gillar inte att man använder sig av stackel och elhalsband i sin hundträning.
Det är det som sker mellan tagningarna som han blivit dömd för.

Jag visste inte alls att han använder stackel och elhalsband. Jag tar helt avstånd i från sådana "hjälpmedel""??LIkaså tycker jag inte alls om nosgrimma på hundar!
Är han alltså DÖMD för detta? #26

#30 Nä, han är inte dömd för att han använder stackel/elhalsband då detta är tillåtet i USA. Det är hur han har behandlat hund mellan tagningarna.
Men jag säger inte att han är helt genomdålig. Men man ska verkligen sålla ut det han säger och inte tro på att det räcker med ett tsss… för att få hunden lydig. Själv funderar jag på vad C.M kanske har gjort innan tagningarna för att så många hundar ska reagera så starkt på tsssss-ljudet. Men det är bara egna funderingar.
Sen har jag inte förstått detta varför han genom dominans ska till vilket pris få hundar som inte gillar varann att fungera och ibland tom bo ihop? För vems glädje? Ja, inte är det för hundens i alla fall.
31, näe det där är för mig obegripligt också, för det är mellan hundar som mellan människor alla går helt enkelt inte ihop, kemin stämmer inte och det måste man ta hänsyn till.
och vad jag tycker är sjukt är att tv inte fattar att dom inte ska sända hans program,folk går ju på hans metoder ju inte klokt alls!
beror ju mycket på hur hundarna är i sig också. har man haft sin hund ett tag så brukar man känna på sig vad man vågar.
är de inte jätte aggresiva mot han hundar när ni går förbi dom på stan så är det enklare att bara släppa dom lösa med uppsikt.
Var de inte aggresvia första gången så kommer de troligen inte att vara det heller. Komemr givetvis bråka om rang, men det är vad grabbar gör de slåss jämt. Bara ha dom under uppsikt och sära om det kommer till att de går över gränsen.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag har väl inga konkreta tips, har själv gått på promenader med tre hanhundar på en gång men det har alla varit lugna hundar som inte försöker mopsa mot andra i koppel.
Ge det ett försök med kopplade prommenader först tycker jag, ni kan ju hålla er på lagom avstånd och sen kanske göra roliga saker med hundarna?
Jag minns att det blev så fint på en agillitykurs jag var på, där fick hundarna inte hålla på och hälsa, men varje gång hände det ju något roligt när de såg varandra (dvs det var dags för agillity med matte/husse) så tillslut började de flesta av hundarna vifta på svansarna när de fick syn på varandra. De förknippade liksom varandra med något trevligt.
Jag skulle INTE låta de göra upp helt själva utan se till att de hälsar lungt och vänligt under kontrollerade former. Funkar det så funkar det liksom och jag önskar dig lycka till!!
PÅ tal om ceasar millan vill jag bara inflika att hundarna i hans egen flock är väl kastrerade? och då blir det blir inte alls samma typ av möten mellan hanhundar då som de TS pratar om?