Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 2869 ggr
[Mova]
0

Lös i magen?

Himla har vart jätte lös i magen sen igår vid lunchtid till i natt, vet ej om hon är det fortfarande (har inte sett henne bajsa än) Hon är pigg och glad och äter och dricker som vanligt.

Finns det något som jag kan stabilisera upp magen med så att bajset blir normalt igen?

[Mova]
0

hon är fortfarande lös i magen….

Vattnadal
0

Koltabletter från apoteket!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

paivi
0

Det finns Canicur på apoteket, det är ett kosttillägg som stabiliserar magen. Rekommenderar!

Om hunden inte är collie eller colliesläktad, och väger typ 25kg eller mer, du kan även ge Imodium - men jätteförsiktigt, bara en tablett per dygn! Detta därför att hundens tarm är mycket kortare än människans. Imodium lammslår tarmfunktion, och ger du för mycket då får du pest i stället av pina…

lena1
0

ha alltid en barnmats burk morotspure i kylen,fil är bra för lösa magar, sedan kan man köpa caroten på zoo affärn opch ge i maten varje dag vid ett mål, dom blir superfina i magen då, oavsett vad dom än fått i sig, nyttigt är det också….

[Mova]
0

Har hört att ris kan vara bra, eller var det kanske tvärt om att kokt ris sätter fart på magen?

lena1
0

3, är collieägare och har aldrig hört att canicur ska vara skadligt för dem?….det enda som man absolut inte ska ge en collie är mask medlet ivomec,så jag undrar vad du fått det ifrån?.

5,förr sade man att ris och risavkok och fisk var bra för dåliga magar, men det har ju visat sig inte vara bra för de flesta hundar, utan dom kan snarare bli värre av det;-)

HannaM
0

kaninmage med innehåll ska vara jättebra för att stabilisera en lös hundmage… dock lite svårt att få tag på och alla vill ju inte det heller

[Mova]
0

#7 aa kaninmage låter inte så mysigt direkt,. har heller inte nån lust att köpa en kanin för att slakta den. :S

HannaM
0

#8 finns ställen där dom säljs separat.. men håller med dig, helt mysigt är det inte…

[Mova]
0

ska jag fortsätta ge henne hennes torrfoder med majsolja på? (majsoljan är för pälsen och hoppet om att hon ska öka lite i vikt)

AnneN
0

Maizena välling utan ägg och socker ska vara bra för lösa magar

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

HannaM
0

jag hade problemet med mojje tidigare att han var lös nästan varje dag.. sen bytte jag hans torrfoder till frukost mot malt kalkonskrov och nu är han kanonbra i magen.. tror ni det beror på att det är något han inte tål i torrfodret eller på kalkonskrovet?

köp lite morotspure eller fil och blanda med torrfodret?

AnneN
0

#12 det låter ju som om det är något i fodret han inte tål

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

HannaM
0

men han äter fortfarande samma torrfoder till lunch och middag och mår bra?

Karmatarerskanise
0

Ris fungerar bra för hades. Även A fil är bra.

[Mova]
0

Nu har jag blandat ihop en egen liten "middag" till henne. Jag använde mig av: A-fil. Morotspure för 4mån bäbisar, ris och lite torrfoder kulor.. tror ni det blir bra? (torrfoder kulorna blanda jag i för att annars äter hon inte, och när hon fiskar upp kulorna följer ju även lite gegga med)

Liss
0

Hehe.. jaa där fick du ju me mycket bra grejer;)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Karmatarerskanise
0

#16 Låter bra ja :)

lena1
0

låter ju bra ju…hoppas det blir bra nu…blir det inte det så försök använda bara en sak åt gången,tex a-fil, och efter någon timme pure osv osv, då får magen en lugnare början eftersom den är ju tom nu;-),

[Mova]
0

Hon har blivit bra i magen nu =) tack alla för tipsen =)

lena1
0

vad sköööönt ;-)

aase-andersson
0

mariekex använder jag i nödfall det suger upp det mesta, sen ska en hund som är lös i magen inte ha mat på ett dygn utan bara vatten så att magen får vila upp sig. koltabletter är det bästa.

Kleverin
0

I alla böcker jag har läst och även hört av andra hundägare är att man aldrig får svälta en valp, det kan vara direkt skadligt.

Ris ska stabilisera magen, det inehåller stärkelse som har en bindande effekt, även potatis gör det. men ris är mildare. jag brukar (hon är sällan dålig dock) koka ris i massor av vatten och ge både riset och vattnet, lite salt i så hon inte blir uttorkad med.. så gör jag! *ler*

Karmatarerskanise
0

#23 Vår veterinär sade till oss att inte ge mat/ris på ett dygn då vår hund var några månader och hade diarre. När det gäller så kort tid är det ingen fara.

Däremot en längre tid är farligt eftersom hunden växer.

Lise
0

Majsvälling hjälper, även bra att ge valpar. Ett annat gammalt knep är grädde. Mina hundar har alltid blivit bra på detta.

Yessica
0

Har läst att hunden är bra nu. Men om det bara är en dag, kan man fortsätta ge vanlig mat, om det fortfarande är dålig nästa dag brukar vi koka ris och fisk till min vovve. Då brukar det bli ordning på magen, så ger vi ris och fisk tills magen är stabil. Sen vanlig mat igen =)

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

SparklingTindra
0

När Tindra var jättedålig i magen under en längre tid så gick vi till vetten och där gav dom oss ett papper där det stod hur vi skulle mata henne. Då skulle man ge henne först bara kokt ris, sen skulle man eftersom börja blanda i kokt torsk.