Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 474 ggr
Staffan
0

Annorlunda vovve

Visst kan man inte låta bli att bli rörd när man får höra historien om den här hunden och hur den klarat sig - trots allt.

>> Länk till filmen

Mvh // Staffan

Staffan
0

Här kan man läsa ännu mer.

// staffan

Zebben
0

Tycker faktiskt synd om hunden. Varför behålla en sådan valp, när den kommer möta så mycket problem i framtiden. 

USA i ett nötskal. De räddar vilda djur från skogsbränder där 90% av djurets hud har fått 3:e gradens brännskador. Dessa ska under extremt lång och plågsam rehabilitering visatas i bur tills den är redo, om den nu överlever, att släppas fri. Kallar dem det att värna om djuren?

Räcka ut tunganspårar ur lite från ämnet…

Staffan
0

>Zebben

Tänker du likadant om handikappade människor?

// staffan

Zebben
0

En människa som tex är förlamad i benen, kan fortfarande rida, umgås med folk, bergsklättra, jobba, köra bil, spela tennis eller basket om man hellre vill det. De kan göra massor trots att benen inte längre lyder.

En hund kan inte längre göra vad som är normalt för dem. De kan inte springa i skogen. Leka med andra hundar, umgås normalt med andra hundar. Hur tror Du hundar reagerar på denna hund som hoppar på två ben när de möts?  Den kan inte visa något normalt hundspråk. Hur jobbigt tror Du inte att det är för hunden att belasta bakbenen i en för dem onaturlig vinkel. Hur länge kommer hunden att hålla?

Jag kan förstå om man amputerar ett ben, men två. Nä, där går gränsen för vad jag tycker är djurplågeri.

Sen, Staffan, så kan jag inte svara för hur jag känner inför handikappade. Det går naturligtvis från fall till fall. Att jämföra människa och hund, anser jag smått löjligt.

Pia
0

Jag tycker hunden Faith uppvisar en livsglädje som ialla fall inte ger mig någon känsla av att det kan anses vara djurplågeri att låta henne leva ett, i delar annorlunda, liv som hund.

Inte heller förstår jag varför det skulle vara "smått löjligt" att emellanåt jämföra t ex människa och hund, båda är levande varelser på vår jord och har rätt till ett värdigt liv i fredlig samexistens med andra varelser…

Zebben
0

#5 självklart har både djur och människa rätt att leva ett värdigt liv. Men jag anser inte att en gravt handikappad hund kan leva ett värdigt liv.

Alex
0

Jag håller med Zebben en del där faktiskt, men ser skillnad på en hund som föds handikappad, som den i filmen och en som blir det pga en skada. För hunden i filmen har aldrig vetat om något annat, utan ser sitt liv helt normalt. Men en hund som har levt ett helt vanligt hundliv, sprungit, lekt, tränat… Och är med om en olycka och ägaren väljer att amputera bort båda frambenen istället för att avliva hunden, tycker jag är fel. En hund tänker inte som en människa skulle gjort i det läget; "Jag är glad att jag lever", utan snarare "Varför kan jag inte springa och hoppa som förut?".

Jag skulle i alla fall inte kunna se min hund försöka leva ett bra liv på två ben, som älskar att springa, leka, träna agility, valla… Då skulle jag må bättre av att veta att han fick ett kort men bra liv än ett långt men otillräckligt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Faxlin
0

Det här är och förblir en känslig fråga tror jag.
Och jag måste säga att det är upp till varje djurägare att se vad de tror att deras hund skulle vara lycklig av. men så länge man kan se till hundens bästa och inte sitt eget så är det okej.

Jag har själv avlivat en hund som skulle kunnat leva vidare med tre ben. Jag ansåg inte att detta skulle varit ett bra alternativ för min Tanja. Men det var mitt val och min hund. Jag kände henne, och vet att hon inte skulle blivit lycklig med tre ben. Åtminstone är det min övertygelse. Så hon fick somna in i knä hos matte istället.

Var det rätt eller fel? Ja det kan man kanske fråga sig. Men för oss var det rätt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

TinaH
0

Jag håller fullständigt med föregående talarna! Räcka ut tungan

En hund har visst lika mycket värde som en människa, **MEN!
**Skulle inte min hund kunna springa fritt på ängen och jaga bollar eller slänga sig i sjön och tar en simtur, eller vara aktiv på agilitybanan på brukshundsklubben, så anser jag att det är bäst för honom att gå andra sidan regnbågsbron…

Även om man sitter här och är kaxig och tycker synd om den Amstaff-blandningen nu, och det inte har hänt en själv, så tror jag man får vara förnuftig då man står i valet….

Alla hundar är arbetande hundar, inget gulligullande sak som ska ligga i soffan och klappas på, det är bonusen, altså, skulle ens hund bli så här så kan en hund inte arbeta.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

DEFENDER110
0

HERRGUD #3  NU FÅR DU LÄGGA AV Du kan väll inte jämföra en handikappad hund och handikappad mäniska..

Karmatarerskanise
0

Det finns ingen anledning till namnkallning DEFENDER110! Alla har rätt till sin egen åsikt utan att bli på hoppade.

Faxlin
0

Som Medarbetare här inne lär jag påpeka att vi inte tillåter att man kallar varandra vid sådana namn DEFENDER. Jag har därför redigerat bort det som var otillåtet här inne direkt.
Du är hjärtligt välkommen att pma mig om det är något du undrar.
Jag vet att det lätt kan hända att man skriver saker i stridens hetta, men ber ändå alla att tänka en gång extra innan man publicerar det man skrivit. Läs gärna igenom er text en extra gång innan så kan man undvika mycket tjaffsande.
Detta är ett ställe där vi träffas och pratar om hundar och lite annat blandat. Men jag vill att vi håller det till ett trevligt ställe.

Mvh Åsa Medarbetare på hundar.ifokus

Audiatur et altera pars

Anki113
0

Om min dotter vore en hund vad skulle ni ha gjort?

Min dotter föddes med en sjukdom som heter artrogryphos komplex kongenita, samma som David Lega som simmade i Handikapp OS.

Hennes första 6 mån. bestod av sjukgymnastikträning varannan timme dygnet runt, detta tog ca. 30 min.    Sedan skulle jag pumpa ur mjölken som en duktig mamma och ge henne i specialflaska eftersom hon inte kunde suga i sig mjölken utan man fick trycka på flaskan så att den förhoppningsvis rann ner i magen på henne.

Denna behandling tog ca. 2 timmar. Tror inte jag vet när jag sov men det är en annan femma.   Sen var det bara att börja om på nytt.

Det intressanta med hennes sjukdom är att den finns i 200 olika tillstånd. Allt från gravt utvecklingsstördt vårdpaket till nån som har det i bara sina axlar t.e.x.

Vad skulle ha varit rätt i detta läge, abort efter ett fostervattensprov eller?

Jag anser att hon även om hon inte är en hund har en livsglädje som inte finns bland friska tonåringar, toppen betyg från grundskolan och antagen till utbildning på gymnasiet.

Hon säger själv att hon inte vet nåt annat och därför inte har nåt att jämföra med.

Rent medicinskt kommer hennes kropp inte att hålla för den påfrestning hon tillför den. Men hon lever är lycklig med sin pojkvän och jag hoppas att hon får känna den känslan länge.

Vet om så många friska människor som mår dåligt och tar bort sig i förtid fast dom är FRISKA.

Åter till ämnet.

Jag tror att denna hund är lycklig trots våra fördomar som människor.

Mvh Anki

Faxlin
0

Jag anser dock inte att man ska jämföra hundar och människor. Jag skulle aldrig klara av att ta bort en bebis ur min mage för att det skulle bli jobbigt för mig. Men anser inte att det är samma sak som med en hund.
Men anser också att alla känner sin hund bäst. Jag kände min och tror inte att hennes liv varit värdigt på tre ben i en schäfer flock på fyra.
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Polyanna
0

#9 Kära hjärtanes vilken "arbetsnarkoman" ;)) Den gamla hunden då, tar du bort dem när de inte klarar agilitybanan eller kan de ha ett drägligt liv som pensionärer? Det har enl. min åsikt gått troll i detta att aktivera sin hund på allehanda sätt. Jyckar som lever som en i familjen eller kompis med en människa och som får nog motion aktiverar sig själva genom att delta i gemenskap i det dagliga livet och jag vill påstå att det gäller ALLa raser! Hundsport är ett mänskligt intresse som givetvis är trevligt att utöva men inget MÅSTE  för hundens bästa.

Polyanna
0

Rörd? nää! beklämd och förskräckt över människors dumhet och själviskhet är vad jag blir. Den här stackars valpen borde genast fått gå till de sälla jaktmarkerna om ägaren , uppfödaren? använt sitt förstånd och kunnat hantera sin sorg. Det finns mycket att göra för alla övergivna friska hundar i USA, där man fortfarande kan köpa en valp från ett skyltfönster!

Polyanna
0

#3 Skillnaden mellan djur och människor är bl.a. att djur inte har någon framförhållning. De kan inte tänka; jag ska bli bra, detta är snart över, de tiger och lider. Lider gör också många svårt handikappade människor men de kan framföra sin ev. önskan om att få sluta sina dagar. Detta är dem ju förmenat i vårt land så det kan bli en kostnadsfråga för att få det gjort utomlands på en dyr klinik.

Om man ska sätta likhetstecken mellan djur och människa borde man inte få en blund i ögonen för alla de djur som föds upp till kött under mer eller mindre avskyvärda förhållanden, burhönsen som vi profiterar på mm mm. Det hjälper dem inte att ett fåtal är vegetarianer, eländet pågår runt ikring oss.

Grodan
0

Väldigt intressant tråd! Jag har själv inte någon annan åsikt att varje enskilt fall avgör. Alla individer, människor som djur, förtjänar en enskild bedömning i fall de kan leva ett fullgott och lyckligt liv. Precis som i frågan om dödshjälp och avlivning.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Pia
0

Ja visst blev det en intressant tråd, håller med dig Grodan:)

Noa-Nisse
0

http://www.kossan.se/Annu_en_hund_med_tvaa_ben.htm 

Här är en till hund med bara två ben.. 

kanske inte rätt tråd *ursäkta* men titta på denna tant med en Grand Danois

http://www.kossan.se/mormor_ute_med_hunden.htm

Medarbetare på Hundar.ifokus

Bonnie_lee
0

haha. var tvungen att kolla flera gånger, hon flög ju iväg. *bäst att börja träna nu*

Noa-Nisse
0

haha jag vet man kan inte få nog av den hihihi!!!:P:P

Medarbetare på Hundar.ifokus

Shelby
0

tycker att det är fel så länge det inte ger ett värdigt liv i slutändan. skulle själv inte vilja helt förlamad och utan att kunna prata… Se det ur den skadades synvinkel. oavsett om det är en människa eller ett djur