bästa halsband?
jag vet inte om jag har haft den här frågan uppe förut, känns som de. Men men.. är ju fler här inne nu.. så kan ju finnas mera att säga:)
Jag har helstryp kedja, men den skär in i hans hals så mycket när vi tränar (jag håller på med stanna-metoden och annat) Hans hår på ena sidan är super kort och han är jätte röd. Men saken är att helstryp är de enda han verkar reagera på. För om jag har vanligt halsband blir han värre och reagerar inte alls. Dessutom sa en väldigt duktig person att han fick fram kamp då. Han ville bara dra mera om ni förstår.
Så vad är de bästa egentligen? vissa säger att sele är jätte bra och andra säger att de bara är skit? Hjälp mig:)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Det finns ju även olika grova länkar på helstrypen, stryphalsband i läder, tyg mm och sedan så finns det även sk retrieverkoppel som också fungerar som ett helstryp
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jo, jag funderar ju på något sånt som läder runt osv. Men halvstryp är lika värdelöst, han reagerar inte på de heller.
Men hur är de me sele då? när han drar måste de ju ta stopp runt magen ist dårå? de kanske inte alls är bra? Tänkte en helt vanlig sele då alltså.

jag tror inte en sele har så mkt större verkan än ett vanligt läderhalsband, fast jag är inte säker, har bara använt sele på hundar som inte drar eller då dom ska dra
_**/Mvh Anne
Ja de är ju det jag vill till. Att han inte ska dra. Men de handlar ju bara om träning. Men de är att han inte reagerar på vanliga koppel eller halvstryp.. han drar bara ännu värre och känner inget av de.
Då tänkte jag att en sele kanske funkar eftersom de blir på ett helt annat sätt. Eller också blir de värre.. de vet jag ju inte.

Kan ju vara värt att testa iaf, om inte annat så kan du köpa en sele med reflexer på så gör den nån nytta senare om det inte skulle funka som du vill
_**/Mvh Anne
Jag hade strypkoppel i läder till schäfer och det fungerade superbra och inte nötte det på päls eller hals heller =)
jar har inge stryp vanligt halsband
så här ser min hunds nyaste halsband ut .. :) tyckte va va lite coolt så jag köpte de :P
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
andvänder de här ifall jag ska göra något speciellt där de e mkt folk eller hundar ..
#10 hehe aa :P
jo hade ju tänkt med reflex då:) så får väl som sagt testa de.. kanske blir jätte bra, eller skit:P
ska ha hans namn på de också;P

Sele säger jag! En väl sittande skön sele!
Sen så är det "bara" att arbeta upp kontakten mellan dig & hunden!
Jag har dessutom en riktig dragsele om jag har i ett hundförarbälte & så får min hund dra i den. Då får hon utlopp för sitt dragande & har lärt sig att i den selen är det ok, men inte i den andra
Samma här, sele istället för halsband! :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

den där hade jag tänkt mig, fast me eckos namn såklart:P vad tror ni?
Har du frågat Ecko-grisen?

Jag har Sele vid Cykling och spår
Halvstryp/retriverkoppel, vid promenad
Halvstryp/helstryp vid träning. =)
#16 hehe.. neeh, men han tycker nog de är bättre än halsbandet han har nu iaf. För som sagt blir han helt röd och har jätte lite hår kvar.
bara jag har råd snart så ska jag testa med sele iaf. Så får vi se.
Folk får gärna fortsätta komma med tips eller tankar angående vad som är bäst och vad ni tycker om sele?
Rundsytt helstryp i läder rekommenderar jag , då det inte skaver av pälsen som en kjedja gör.
Har köpt en ny sele till Eros nu och den är underbar! Sitter perfekt, fodrad överallt, reflexer, hans namn broderat..
Jag ser bara fördelar med sele! :) Bra för nacke/rygg, pälsen blir inte ful, slutade dra, sitter perfekt..
#18 på www.tradera.se finns det många fynd att göra!
Jag har beställt halsband hos www.siwans.se Kanonbra! Det rekommenderar jag :)

Sele är jättebra på grund av att detskonar hundarnas nackar. Tindra har ett vanligt halsband av läder som man stänger med på samma sätt som man brukar stänga skärp med, men jag har henne för det mesta lös och då har hon inte halsband på sig heller. När jag cyklar med henne och hon är kopplad har hon sele och när vi är på agility och väntar på vår tur för annars kryper hon ur halsbandet och sticker ut på banan. 
tin-tin, vad fuskigt.. skulle me vilja kunna göra halsband sådär:)

På valpkursen jag gick med min vovve på förut fanns det med en valp som alltid hade sele på sig. Men de tyckte inte att han lyssnade så bra på det, så de hade frågat veterinären(?) o han tyckte de skulle byta till halvstryp då han ansåg att det var bättre… Sele är väl oxå konstruerad för att hunden ska dra i den..
Själv varierar jag mellan vanligt, halvstryp o helstryp - alla i läder. Och har sele då det är mörkt ute.
En sele är inte konstruerad för att hunden skall dra i den. Den motverkar skador när/om hunden drar. Här använder vi selar, min systers ena hund får inte ha halsband för förra ägaren har dragit sönder nacken på honom (vetrinären och sjukgymnasten har sagt det efter en röntgen undersökning). Som tack för det måste hon åka iväg till en sjukgymnast en dag i veckan så han får en laserbehandling, tur i oturen så har han höftfel också så han får en behandling där också.
Oj! Vad lite snabb att svara. Självklart beror det ju helt på selen om den är konstruerad att hunden skall kunna dra optimalt. En nomi sele använder man ju till draghundar, och såkallade spårselar till promenad/spår. Själv har jag beställt en hetssele som man använder vid sydds, men jag kommer använda den som promenad/spår sele.

Sele tycker ja är jätte bra. oavsett om de är till stora som små hundar. Men prova dig fram, eller prata med en vetrinär om vad dom tror passar just din hund…. De bästa med sele är ju att dom kan andas att de inte trycker på strupen….

#30 Den där texten skulle jag minsan vilja ha! Otroligt många som GLOR på ecko:(
(förlåt, letar bilder på ecko så jag har lite iaf.. och då ser jag ju massa gammla trådar jag missat;))
Antagligen för att han är så söt Lisette! ;)
Ett tips för att få han att inte dra under träning är att ha kopplet under ena frambenet. hunden får inte alls så stor styrka och då kan ni träna koppelträning, sedan kan ni sluta med att ha kopplet udner frambenet. :)
kan ju uppdatera lite också om att han numera har ett halvstryp i läder vilket är mycket bättre.. han tycker dock inte om att ta på sig det:P (den är trångare att komma in i än ett helstryp)

hejsan har du prövat med en grimma??
Det borde funka bra för er
jag har halvstryp på Uncas. Tycker det funkar bra . Hade helstryp i som kedja förr men de sliter så mycke på pälsen

Vad tycker ni om läderselar på hund? Min bror funderar på att beställa en till Aquila mest för att han tycker det är snyggt…
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
beror på helt vad det är för hund
#37 Varför inte? :) De flesta hundar trivs i sele och läder är ett bra material. Själv skulle jag dock köpa o prova med en billigare sele först, om det skulle visa sig att det inte fungerar bra.

Någon som har bra tips på sele till en hund som är smal därbak=) Eller ja, den han har nu backar han ur jättelätt och det vet han om så vi kan inte använda den….. vilket vi vill så han slipper dra sönder halsen nu innan vi fått ordning på det där med dragandet.
Jag har olika halsband på mina hundar, beroende på situation.
På hundutställningar eller andra tillställningar där jag behöver ha extra bra koll på hundarna kör jag Dog Security halsband (det skaver mindre på pälsen än kedja har jag fått för mig)
Annars hemma till vardags har de oftast inga halsband alls, eller halvstryp som synts tidigare i denna tråden.
När vi ska vara extra fina så har pojkarna varsitt lite bredare läderhalsband med bling-bling på :D
Ja innan det här läderhalsbandet(halvstryp) hade jag Dog security halsband.. men när det var innan nyår och mednas så drog ecko så förbannat eftersom han var livrädd.. så det svarta runt om gick upp så de bara vart det vita snöret som är under. inte så bra för hans hals..
Så vart att köpa de här nya.. funkar bra med halstryp som sagt, iof drar han fortfarande ibland:P

..så Nikki har sisådär femti olika halsband