Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 17147 ggr
SparklingTindra
0

Ritning på valplåda?

Är det någon som har byggt en valplåda nångång och som har någon ritning eller liknande? Jag kommer juh att  behöva en om några veckor, men vill inte lägga ner typ 2.000-3.000:- för en trälåda. =P Eller om nån i närheten av gällivare har en begagnad sådan till salu, till ett inte allt för dyrt pris. =)

Kan man vara utan valplåda? Vad kan man ha då istället?

SparklingTindra
0

Ingen som har nån liiiten aning? =)

Kristina-
1

Köp fyra brädor och spika /skruva ihop. Sen när valparna blir större så kan man  ju göra en valphage av kompostgaller också. Valplådan behöver ingen botten utan där lägger du tidningar och något mjukt att ligga på. Lycka till med valparna !

ingann
0

hittade den här länken inne på skogkatt iFokus. valp/kattungehage som kanske kan funka?

http://www.tamleopardens.se/product.asp?product=691&sub=33&page=1

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

SparklingTindra
0

#3 Den var väldigt fin och praktisk, men jag undrar om dom inte har sönder den?

ingann
1

förhoppningsvis bör den väl hålla när den är tillverkad för ändamålet… men man vet ju aldrig vad de små sötnosarna kan göra   

själv upptäckte jag idag att åskar gnagt på ett vägghörn i köket  

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Elcyion
1

En fd kompis till mig använder sådana där stora plastbäddar med en pläd i. Vet ju inte riktigt hur stora valparna är… När de sen började röra på sig mer, satte hon kompostgaller runt om och la tidningar på golvet. Har du bara en hund (eller lätt kan spärra av) så kan du klippa ett hål i kompostgallret, så kan tiken lätt hoppa in och ut ur hagen själv. När valparna börjar bli tillräckligt stora för att ta sig ut genom hålet, sätter man bara ett extra galler utanpå hålet. Det blir någon veckas mindre lyftande iaf :)

Medarbetare på jack russel terrier

nobsan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ingen ritning, men om du tittar på bilden. Lådan ska vara rymmlig och ha ribbor längs med kanterna. så inte tiken klämmer ihjäl valpen om den ligger i vägen. Men se till att inte ribborna sitter så lågt att valpen fastnar under.

Båda tikarna valpade samma dag och spetsen gav sej sjutton på att valpa tillsammans med stövaren. Hon låg och tvättade henne. Dom var för gulliga. Sedan hjälptes dom åt med valparna. Hade en Tax kull i ett annat rum också, och dom gick in och gav även dom valparna lite käk.

nobsan
0

En bild till på lådan och de små liven.

nobsan
0

Och på spetsvalparna.

Lycka till med valpningen.

SparklingTindra
0

#8 Det där var en jättebra bild (och jättesöt Glad). Nu vet jag ju precis hur man kan göra med dom där listerna.

nobsan
0

Kul att kunna vara till hjälp. Lycka till med valpningen.

LillMalin
2

varje gång jag läser den här rubriken på den här tråden, tror jag ALLTID att det står " Riktning på valplåda" ;P

SparklingTindra
0

#12 Haha jag läste också "Riktning på valplåda" alldeles nyss och fattade inte först att det var jag som skrivit den förrän jag klickade på den.  Demensen börjar tidigt. =P