Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 6147 ggr
Asagard
1

Frakta hund - hur??

Finns det något sätt man kan frakta hund på, typ med tåg, flyg eller något annat och HUR sjutton går man tillväga då? Bur förmodar jag, men jag får ändå inte riktigt ihop det.

Alltså att man inte åker med själv.

AnneN
0

om den ska flyga finns det speciella burar som hunden måste åka i, då får dom åka i ett speciellt utrymme för djur.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Asagard
0

Men går det att flyga hunden själv utan att matte eller husse åker med? Och vad kostar det då? Bur, är det något man själv måste stå för eller håller flygbolaget med det?

AnneN
0

Hunden kan skickas själv med flyg utan husse eller matte bara man har nån som möter den på flygplatsen, mamma och mormor har uppfödning och har skickat många valpar med flyg till bla usa osv. Vad det kostar beror nog mkt på hur långt den ska åka men det går ju att ringa och fråga flygbolagen. Jag har för mej att man måste stå för buren själv, men är inte säker.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Faxlin
0

Det finns flygbolag som hyr ut burar. Men det kan man höra sig för om. Det brukar vara rätt dyrt dock.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Dama
0

Sök på Cargo och levande djur så får du nog svaret Sas har bra personer som inforerar bra.

kicki80
0

fly Nordic tar inte ensamresande hundar iallafall vi fråga förra veckan för resa Luleå-Sthlm.  De fick ta tåget med hunden istället..

SparklingTindra
0

På tåget behöver man inte ha hunden i bur. Man kan boka (i förväg) en sittplats åt hunden om man vill ha den på sätet bredvid sig. Annars får man ha den på golvet. Dock brukar det vara ganska dåliga platser där det är djurtillåtet (i alla fall när jag har åkt, trångt och jävligt med dåligt med stopp så att man hinner rasta hunden. Jag har åkt några gånger mellan gällivare och stockholm)

[Malin3033]
0

Jag har åkt till Åre med mina hundar 4ggr, Man sitter som i en egen liten kupé med 6 platser, iallafall dem gånger jag har åkt. Vi beställer alltid sittplatser åt hundarna - både för att det kommer färre människor och vi slipper ha de på golvet (hundarna väger mindre än 8kg). Senaste gången vi åkte hade vi oturen att det kom in två jätte söta katter in i kupén, vilket hundarna också tyckte var kul, men inte på alls samma sätt!

Tycker det där är lite dåligt löst av SJ eller andra bolag, nästa gång kommer det väl in en löptik, stackars hanen våran.
Sedan känns det som om i en trång kupé på sex platser. Om 6 personer har bokat och alla har med sig varsin hund på över 30 kg, vart f*n ska man ha dem någonstans???? Finns ju ingen plats! Ännu värre om hundarna inte tkr om varandra.

Kanske är bättre att göra kupéer för allergiska?

SparklingTindra
0

Sen så brukar det vara så att djurkupén är typ mitt i tåget så att alla som ska till restaurangvagnen måste gå igenpm vilket är jobbigt för både djurägare och allergiker.. =(

Dessutom så är det för lite platser för folk med djur. Jag visste inte ens om först att man kunde boka sittplats åt hunden, det fick jag veta när jag satt på tåget och då var det ju för sent..

#8 Sist så var vi 2 löptikar, en kastrerad hane (snacka om tur, han brydde sig inte alls om att dom löpte) och en tik till på resan till stockholm. På vägen från stockholm var det 4 löptikar och en katt. =P

[Malin3033]
0

Oj, mycket löptiker alltså. Hmm.. vill inte åka upp till Åre med min hanne om det kommer löptikar..

Visst är det jobbigt när alla som ska till bistron går förbi hela tiden och hundarna vill ha koll. reser sig upp hela tiden och kan inte slappna av.

Elcyion
0

Jag brukar åka tåg med Molly. Visst, det är trångt osv. Men vad ska man göra när man varken har bil eller körkort? Jag brukar inte köpa biljett till henne. Hennes biljett skulle det dubbla mot min (minst). Jag brukar bre ut jackan i sätet, och sedan får hon sitta där tills någon kommer som ska ha den platsen. Har funderat på om inte jag ska sitta i gången, så får hon ta min betalda plats om jag måste flytta på henne.

Sen åker de ju gratis på tåget. Det gör det INTE på flyget.

Medarbetare på jack russel terrier