Hård i magen...
Hej behöver lite tips om min 8 månaders valp som har blivit otroligt hård i magen..
Alltså, Ronja som hon heter är en shelite och fyller 8 månader idag, för ca 3v sedan bytte vi från RC puppie foder för hundar upp till 10kg till Pro Plan hundfoder för "Adults". Våran andra hund har länge haft magproblem och blir väldigt lätt magsjuk, han tyckte inte om mat men sedan fick vi ett tips om Pro Plan som är för kräsna hundar samt känsliga magar, Ivan som han heter har aldrig mått bättre och bli inte magsjuk av en ända köttbulle som han blev tidigare. Han kunde heller inte äta andra matrester, drog bara köttbullen som ett exempel.
Så när Ronjas valpfoder var slut bestämde vi oss för att byta, valpfodret är ju upp till 10 månaders ålder men vi bytte nu, alltså när hon var lite äldre än 7 månader. Sedan dess har hon väldigt hård i magen och bajsa ännu mindre korvar än tidigare, bajsar mer sällan och äter mindre. Tänkte fråga här vad ni tror, tycker och tänker, behöver alla tips och råd.
Sedan vill ja även påminna om att jag vill ha råd, tips och förslag, inte att ni startar onödiga diskussioner, vi är ju här för att lära oss, eller hur? :)
Hälsningar
Malin och hundarna Ivan och Ronja
Om hon inte verkar ha ont eller liknande när hon bajsar, så tror jag bara att hon helt enkelt fått en utmärkt fungerande matsmältning :) Hundar ska inte bajsa överdrivet stora högar och bajset ska vara fast osv, som du beskriver.
Min hund åt t.ex. Doggy är jag tog över honom, men det passade honom inte alls så jag böt. Hans bajs förändrades då också precis som du beskriver, till så som det "ska" vara.
Mycket bajs prat! ;)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Om hon är för hård i magen så kan du prova att ge mera vatten i maten det brukar kunna hjälpa.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tack för tipsen.. innan jag bytte till fodret jag har nu. Så bajsade hon 2-3ggr dag, en korv på morgonen och en korv på kvällen, ibland en under efter middagen.. varje "korv" kanske var kring 6-8cm.. (ursäkta min beskrivning men vill ha bästa möjliga hjälp). Nu bajsar hon 1-2ggr dag och varje korv är kring 3-5cm. (har inte mätt med linjal, ögonmåt!).
Och eftersom Ivan är så pass bra i magen av fodret tror jag inte att det är fodret det är fel på.. kan nog tänka mig att Anne_N har rätt i det hon säger då innan vi bytte foder fick hon uppblött mat. Ska prova under några dagar få vi se. Tack ännu en gång och fler tips är välkommna!
Om du inte vill ge uppblött kan du göra som jag, bara hälla över vatten precis innan du sätter ner maten :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
mm uppblött är nog det bästa…sedan kan du om du vill lägga i lite olja i maten rapsolja eller fiskleverolja,eller vetegrodsolja, det blir dom fina i magen av …bra för päls och annat också
okej, tack för tipset om oljan! jag provar nu några dagar får vi se. :) Tack alla!

Du får gärna meddela hur det går =)
_**/Mvh Anne
I morse hällde jag i lite vatten och en skvätt med rapsolja, det sa bara SLURP så var maten borta. Första gången på länge! Nu går hon i sin matskål och slickar där, men hon får vänta, får hon mer mat än 3ggr dagen kommer hon bli alldeles för tjock! Sen får vi se om maten passar lika bra ikväll

Vad härligt att hon åt bra då =)
_**/Mvh Anne
vad bra att hon åt ibland behövs det inte mycket ;-)…lycka till vidare…
Även kvällsmaten åt hon med större glädje än tidigare, men denna gång lämnade hon 4kulor, men det har säkert helt andra andledningar, te.x att hon var mätt.
Ska prova så här några dagar nu.. sedan får vi hoppas och se :)

Om hon inte vill äta lika mkt till kvällsmålet så kan du ev göra som jag måste göra med Velvet, hon är inte lika hungrig på kvällen som på morgonen så hon får en lite större portion på morgonen och lite mindre på kvällen.
_**/Mvh Anne