Min Amstaff protesterar!!!
Hej hej..
Har världens snällaste och lugnaste amstaff hane hemma som är en riktig ögontjänare.
När jag är hemma hos honom. Vilket jag är hela tiden i stort sett så tittar han inte åt saker som inte är hans… MEN när jag stängt ytterdörren går han lös på allt.. Tapeter, liter, telefonkablar, bh-ar, ja allt.. Och det är ju farligt för han kan ju få sej en tjånga eller göra sej illa i munnen….
Är det någon som har ett bra tips? Kan ju inte straffa honom när jag aldrig kommer på honom på direkten för när jag öppnar ytterdörren så är det som att han springer upp i soffan och lossassover..
Snälla hjälp..!

Kan det vara att han får separationsångest då du går? Eller är det bara ren protest?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Vet inte vad det kan va, tycker att han borde yla när ja går om han blir ledsen men han är knäpptyst.. det är som att jävulshorna kommer fram när jag går..
Han är bara 9månader men han kan ju inte hålla på hur som helst.. hur gör man. Jag kan ju inte ha med honom precis överallt..

Visst har han separationsångest. Vissa hundar är såkallade pysslare, våran var likadan. De går lös på allt där vi luktar som mest, typ sängen… ända in i fjädrarna eftersom de letar efter oss. Men visst, det går bra med tröskel, skåp eller vadsomhelst. Vi har skaffat en till valp, då plötsligt kände han sig inte ensam och slutade tugga. Bra råd har jag inga, för börjar du aktivera honom så han blir trött, (vissa rådde mig det) men det hjälpte inte för de vet inte att jag ska bara vara borta 10 minuter, för honom var läget för gott. Just unghundar kan vara sådana, så det är bara röja undan allt som kan vara farligt för honom. Fyller han två år, då förmodligen slutar han av sig självt.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Bra är att minska ytan som han kan vara på då han är ensam. T.ex en grind till köket så han kan vara där under tiden. Då blir det lättare att ta bort saker han kan förstöra och det kan ge honom lite tygghet, att det är mindre plats att vara på.
Du kan även testa DAP som man sätter i vägguttaget. Det ska fungera lugnande.

Du kan ju stänga in hunden i bur när du är borta, observera att man måste vänja hunden långsamt med att vara i buren så den känner sig lugn och trygg där. Vår JR tuggade också på allting när han var unghund (1,5-2,5 år). Han har slutat tugga på saker nu, men han är fortfarande oftast i buren när han är hemma själv, han känner sig trygg där. Vi har buren står framme jämnt så han går även in och sover där när han vill vara ifred. Sen är det ju bra om hunden är motionerad och så innan man lämnar den ensam. Du kan ju ge honom ett tuggben eller något annat att pyssla med medan du är borta om han känner sig rastlös.

min kompis satte upp en webcam med mikrofon och stod utanför dörren å kollade via en dator å när hunden gjorde något så sa hon nej i micken så det hördes för hunden. Han slutade och undrade nog ad som hade hänt.
Jag håller med #5 om att skaffa en bur att ha hunden i! Det har jag och det fungerar alldeles utmärkt.

Men tror ni inte att han kommer gråta och gnälla och ha sej? Jag håller nog på en grind till köket eller något liknande..
fler tips?
Mulla du har fått ganska bra tips. Så testa dem.
Med bur gäller det ju att träna och träna. allt från början.
Även ensam träning i allmänhet.
Först bara går man ut och in igen, sedan ökar man successivt.
Lycka till

Ge inte upp framförallt! Förr eller senare så fungerar det helt plötsligt.
Jag har suttit utanför dörren i tre månader och 'överraskade' honom med bankande, olika tillrop osv varje gg han 'grät'. Nu när han blev 9 månader är allting frid och fröjd, jag kan gå hemifrån i 3-4 timmar utan att han säger ens pip. Han får en godis när jag går, på sitt speciella ställe, och en när jag kommer hem. Jag tror att det är rutinerna som avgör. Har man gjort exakt samma sak tillräckligt många ggr, då fungerar det.

tack så jättemkt.. jag ska verkligen försöka med allt.. hehe
kommer ni på mer så skriv..

Haha våran amstafftik får inte vara i soffan och den regeln har hon, såvitt vi vet iaf, följt hittills när hon varit själv. men häromdagen när hon varit själv 1 timme så hittade min bror henne sovandes i soffan såklart och såg helt oskyldig ut…
men vi är iaf glada att hon inte tuggar på något… *peppar peppar*
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Ja har testar att få honom ligga på sin plats. Sen har jag varit ute i 2-3 minuter och sen rusat in och har han inte gjort något så får han beröm och har håller han på med nått så får han ajjabajja.. Det verkar göra inverkan på honom..
#13 För mig låter det fel att du berömmer om han inte gjort ngt. Då gör du en stor sak av att du kommer in igen, ´vilket man ska undvika.

#14 Han for berom sa fort han lagger sej i soffan nar jag gar… ar det fel?
mvh malin