Para blandrashundar?
Jag har en väninna som har samma blandning som jag Newfoundland och bordercollie vi har pratat om att para dessa.
Men jag har hört att det inte ska vara bra att blanda samma blandningar stämmer det?
Jag tror inte att det är någon större risk med att para samma blandraser, men det finns ju alltid en risk, oavsett ras/raser, med att para över huvud taget.
Men att det ska vara risk med samma blandningar har jag aldrig hört talas om. Kan vara något som har kommit upp eftersom att många inte gillar just blandrasavel.

Om det är samma blandning så tror jag inte att det ska vara några större fel med det… Se bara till att allt är väl planerat och att båda föräldrarna är helt friska så att de inte ger valparna nån sjukdom i arv och att tiken är i så pass bra form att hon klarar en dräktighet och valpning =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Och att dom inte är släkt med varandra.

#3 absolut helt rätt, inavel är ju inte bra
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Nej de är inte släkt med varandra, men jag ska fråga vet imorgon om fukteksem är ärftligt. Hon har precis varit hos vet och kollat allt så hon är ok, min hund har också gjort en undersökning så allt är bra med honom förutom eksemet.

har ni kollat höfter och armbågar? Vet inte om BC har problem med dem, men njuffarna har det. Vidare är de en av exemraserna, så det tål att tänkas på. Är hennes hund garanterat exemfri är det ju bättre. Vet att golden nedärver fuktexemen. Det är ju pälskvalitet (hur snabbt den torkar) huden och annat genetiskt som ligger bakom exemen.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter